La volan, românii beau, mănâncă, stau pe Facebook şi se umplu de nervi. Concluzia: 4 din 10 şoferi nu văd pietonii pe trecere din neatenţie

Publicat: 11 10. 2018, 11:42

Anul acesta, peste 15.000 de participanţi la trafic au răspuns la sondajul lansat în cadrul campaniei naţionale de prevenţie şi siguranţă rutieră ”FII TREAZ LA VOLAN”, iniţiată de APPA – Asociaţia Pentru Promovarea Asigurărilor.

Răspunsurile dezvăluie că 1 şofer din 2 trimite mesaje (SMS, WhatsApp, mail etc.) atunci când e la volan, iar 6 din 10 conducători auto vorbesc la telefon fără a folosi un dispozitiv handsfree. De altfel, telefonul mobil pare a fi principalul factor care ne distrage atenţia în ultima perioadă. Aproape 2 din 10 şoferi români declară că accesează conturi de social media în timp în maşină, în timp ce aproape 6% din totalul celor intervievaţi au recunoscut că au făcut live pe Facebook în timp ce erau la volan sau s-au aflat într-o maşină în care s-a întâmplat acest lucru.

E adevărat că aplicaţiile de tipul Waze au simplificat mult vieţile şoferilor dar, folosite iresponsabil, acestea pot face destul de mult rău. Aproape 2 din 10 şoferi îşi introduc destinaţia în aplicaţia GPS în timp ce sunt la volan, în trafic.

4 din 10 şoferi beau, fie şi ocazional, cafea la volan, iar 5 din 10 mănâncă la volan, unii chiar în fiecare zi.

Nu în ultimul rând, atitudinea pe care o adoptăm la volan poate să ne influenţeze siguranţa în trafic. 5 din 10 şoferi declară că se enervează la volan, 2 din 10 aproape în fiecare zi.

Lăsăm deseori toţi aceşti factori să ne distragă atenţia, iar efectele nu întârzie să apară. 4 din 10 şoferi declară că li s-a întâmplat să nu vadă un pieton la timp din cauză că nu erau atenţi la trafic, iar 3 din 10 au pierdut chiar controlul maşinii, fiind distraşi la volan.

Sondajul ale cărui rezultate au fost prezentate mai sus a fost realizat online, în perioada 20 iulie – 17 septembrie 2018. În cadrul acestuia, au participat 15.150 de respondenţi, dintre care 13.102 şoferi (86%). 73% dintre aceştia conduc zilnic, iar aproape 20%, de câteva ori pe săptămână. Aproape 72% dintre participanţii la sondaj au fost bărbaţi, iar, în ceea ce priveşte vârsta respondenţilor, majoritatea acestora s-a încadrat în categoria 18 – 25 de ani (58,63%), urmată de categoria 26 – 34 ani (17,7%) şi 35-55 ani (16,64%).