Noua lege a poliţelor RCA, criticată dur: „O să facem şi noi ca ciobanii”

Publicat: 26 02. 2016, 12:00

 


Prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, a declarat că proiectul privind poliţele RCA vizează compensarea directă, astfel încât asiguratul păgubit într-un accident să se poate adresa, inclusiv, asiguratorului, proiectul fiind criticat de transportatori care au ameninţat cu proteste, informează Gandul.info.

„Eu cred că pilonul principal al legii poliţelor RCA (proiect de lege elaborat de ASF-n.r.) este aşa numita compensare directă sau decontare directă, (principiu aflat-n.r.) în dezbatere încă din anul 2012. Cred că de această dată, în sfârşit, vom avea această compensare directă astfel încât să putem să venim cu un plus semnificativ de protecţie a consumatorului. Este deosebit de important să înţeleagă că asiguratul, în momentul în care are calitatea de păgubit într-un accident auto, să se poate adresa, inclusiv, asiguratorului pentru rezolvarea problemei respective şi primirea contravalorii”, a declarat, joi, prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu, la finalul dezbateii pe tema “Soluţii de echilibrare şi consolidare a sistemului asigurărilor obligatorii RCA” organizată de deputatul PNL Andreea Paul.

Prim-vicepreşedintele ASF a afirmat că în urma controalelor efectuate de ASF, privind modul de calcul al tarifelor RCA, s-a dispus ca principală măsură recalcularea acestor tarife, în termen de 30 de zile.

Constantinescu a mai spus că se aşteaptă la o scădere a preţurilor poliţelor RCA.



„Personal, mă aştept la o scădere a preţului acestor poliţe. Cred în ceea ce se numeşte, ca principiu, individualizarea riscurilor. (…) Este important să stabilim că acele autovehicule sunt conduse de conducători auto, iar conducătorii auto sunt cei care induc principalele riscuri în trafic”, a mai spus prim-vicepreşedintele ASF.

Deputatul PNL Andreea Paul a afirmat că va purta discuţii cu actorii implicaţi pentru a amenda proiectul de lege propus de ASF astfel încât să se ţină cont de neregulile semnalate de aceştia. Proiectul de lege ar urma să fie dezbătut în cadrul Comisiilor reunite de buget, în perioada următoare.

Proiectul de lege privind poliţele RCA, propus de ASF, a fost criticat de FORT şi UNTRR.

Preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu, a susţinut că legea propusă de ASF ar trebui să ţină cont de solicitarea transportatorilor şi să oblige ASF ca, o dată la trei luni, să vină cu un preţ de referinţă pentru poliţele RCA, pentru a preveni creşterea exagerată a preţului poliţelor RCA.

Vicepreşedintele UNTRR Constantin Isac a susţinut că legea nu oferă o soluţie pentru problemele actuale, creşterile de până la 200% a preţurilor poliţelor RCA, ameninţând cu proteste similare celor făcute de ciobani, care au intrat în Parlament să îşi facă cunoscute nemulţumirile.

În cadrul dezbaterii, participanţii au convenit asupra necesităţii intrării EximAsig pe piaţa asigurărilor.

Reprezentatul Consiliului Concurenţei a confirmat, în cadrul dezbaterii, că, în ultimele 6 luni, preţul poliţelor RCA a crescut până la aproape 200%.

„Vă pot confirma majorări substanţiale pe anumite categorii de asiguraţi, pe transportul rutier de mărfuri – între 19% şi 183%/ Este vorba de un nivel intermediar al primei. Între acest nivel şi cel final mai pot apărea o serie de de reduceri. La nivelul transportului de călători – la 226%. Ianuarie 2016 faţă de iunie 2015. Pe şase luni”, a spus reprezentatul Consiliului Concurenţei.

De asemenea, participanţii au dezbătut necesitatea simplificării procedurilor de transfer a clasei de bonus în cazul achiziţionării unui autoturism nou, a flexibilizării modului de achiziţionare a poliţelor RCA, a emiterii poliţelor în funcţie de istoricul şoferului, a diminuării cheltuielilor de intermediere (a comisioanelor), precum şi asupra necesităţii de introducere în textul legii a posibilităţii de compensare directă, pentru ca şoferii să îşi poată repara maşina în baza propriei poliţe de asigurare.