Răzbunarea dieselului: sunt mai poluante motoarele pe benzină Euro 6?

Publicat: 29 11. 2013, 10:24

Constructorii auto se laudă că motoarele pe benzină cu injecţie directă asigură niveluri mult mai scăzute ale emisiilor de CO2, prin urmare este un stâlp de rezistenţă pentru ca maşinile produse în următorii ani să fie conforme noilor norme de poluare Euro 6.

Dar, să nu ne grăbim cu concluziile, spun specialiştii Asociaţiei Europene pentru Transport şi Mediu, cu sediul în Bruxelles. O asociaţie al cărei rol este de a analiza mai bine implicaţiile tehnologiei asupra mediului.

Prin urmare, împreună cu organismul german TUV Nord, au realizat un mic experiment, în care au fost măsurate emisiile de particule a trei modele noi, propulsate de motoare pe benzină moderne, cu injecţie directă, conforme Euro 5.

Măsurătorile emisiilor nocive au fost făcute luându-se în considerare trei cicluri de măsurare:

  • New European Drive Cycle (NEDC), ciclul folosit pentru omologarea tuturor modelelor noi vândute în Uniunea Europeană
  • Supplemental Federal Test Procedure (US 06), un ciclu folosit în SUA şi care presupune acceleraţii mai puternice, adică mai apropiat de ceea ce se întâmplă în realitate
  • World Light Duty Cycle (WLTC), un nou ciclu propus pentru adoptare din 2017

Mai întâi, emisiile de particule au fost măsurate fără filtru de particule, după care s-a montat şi un filtru de particule. Rezultatul: filtrul de particule a contribuit la reducerea poluanţilor de 3-4 ori.

Specialiştii TUV Nord au ajuns, însă, şi la o altă concluzie: motoarele cu injecţie directă, deşi obţin rezultate mai bune, în teorie, pentru emisiile de CO2, produc de 1.000 de ori mai multe particule decât motoarele pe benzină cu injecţie indirectă.

Iar, comparativ cu noile motoare diesel, emisiile de particule sunt de 10 ori mai ridicate, deoarece legile din UE impun filtre de particule noilor motoare diesel, dar nu îi obligă pe fabricanţi să echipeze cu astfel de filtre motoarele pe benzină cu injecţie directă.

Şi asta în condiţiile în care un astfel de filtru de particule costă, în medie, circa 50 de euro, o sumă care, în funcţie de tipul maşinii, ar putea creşte până la 130 de euro. Ceea ce reprezintă un procent foarte mic din preţul unei maşini noi.

După cum au arătat specialiştii TUV Nord, montarea unui filtru de particule pentru motoarele pe benzină cu injecţie directă poate scădea nivelul de poluanţi cu un factor de până la 2.000, ceea ce ar trebui să justifice fără probleme montarea standard a unor astfel de filtre de particule.

Concluzia celor de la Transport & Environment este că Parlamentul European trebuie să modifice urgent legislaţia ţinând de noile norme Euro 6 şi să-i oblige pe constructori să doteze noile motoare pe benzină cu injecţie directă cu filtre de particule.

În sprijinul acestui demers vine şi un studiu privind efectele poluării auto în Europa: se estimează că aceasta este responsabilă pentru 400.000 de decese, iar costurile pentru economia europeană variază între 330 şi 940 de miliarde de euro anual.

În plus, trebuie ştiut că particulele emise de arderea combustibililor, fie că vorbim de diesel sau de benzină, sunt emisiile nocive care afectează cel mai grav sănătatea umană, deoarece atacă în primul rând plămânii şi sângele, cauzând boli grave, printre care şi cancerul.

Găsiţi aici mai multe rezultate ale analizei TUV Nord