Ministrul Mediului anunță că s-ar putea introduce taxa auto pentru proprietarii cu mașini vechi

Publicat: 05 01. 2022, 09:57
Actualizat: 05 01. 2022, 10:27

Numărul mașinilor second-hand înmatriculate în România rămâne în continuare extrem de mare. Acest lucru i-a îngrijorat pe guvernanți, care ar dori să reintroducă controversata taxă auto.

Concret, se dorește a fi implementată o taxă de impozitare suplimentară, pe principii de mediu, a proprietarilor de vehicule vechi și poluante. Tanczos Barna, ministrul Mediului, susține că în ciuda efortului financiar pe care-l face România prin implementarea programelor Rabla Clasic și Rabla Plus, numărul mașinilor second-hand îl depășește pe cel al autoturismelor noi.

De asemenea, el anunță că la negocierea Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, Comisia Europeană i-a cerut României să scoată din circulație, până în 2026, un sfert de milion de vehicule vechi și poluante.

Guvernul ar putea introduce o taxă auto pe principii de mediu

„În continuare sunt mai multe maşini second-hand înmatriculate în România decât maşini noi, în ciuda efortului uriaş făcut anul acesta de minister şi de Administraţia Fondului pentru Mediu.

Noi am pornit anul acesta cu 440 de milioane de lei buget pentru Rabla Clasic, faţă de 400, am avut o majorare de 10%. De atunci suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus faţă de anul trecut la Rabla Clasic şi am triplat la maşinile electrice bugetul.

Bugetele s-au consumat, am suspendat Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022. Deci, degeaba investim noi foarte mult şi venim din partea statului cu acest sprijin către cei care cumpără maşini noi, dacă pe partea cealaltă înmatriculările se fac la liber.

De aceea propun şi colegilor mei din coaliţie să avem în balanţă cele două măsuri: de stimul pentru maşinile noi şi de descurajare. Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate”, a declarat Barna, potrivit Adevarul.ro.

Barna a susținut că există și oameni care vor să-și cumpere mașini noi, dar preferă să circule cu autovehicule înalt poluante, pentru că au motoare foarte puternice.

În România, 79% dintre mașini au o vechime de cel puțin 11 ani

Potrivit datelor oficiale, 22% dintre mașinile care rulează pe șoselele din România au o vechime de peste 20 de ani, 27,1% o vechime de 16-20 de ani, iar 30,1% dintre mașini au între 11 și 15 ani. Prin urmare, 79,2% dintre mașini au o vechime de cel puțin 11 ani, iar ponderea autoturismelor cu o vechime de cel mult 10 ani este de doar 20,8%.

În ceea ce privește normele de poluare, Registrul Auto Român anunță că au drept de circulație 3.271.901 de autoturisme cu norme de poluare Non Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 şi doar 1.776.717 sunt nepoluante şi pot fi încadrate la normele Euro 5 (2009-2014) şi Euro 6 (începând din 2014).