Studiu: motoarele diesel pot duce la dispariţia albinelor, poate şi a vieţii!

Publicat: 18 11. 2013, 13:36

În urma tratatului de la Kyoto, marile ţări dezvoltate industrial (şi care sunt responsabile în mare parte de poluarea la nivel mondial) au ajuns la concluzia că trebuie limitate în primul rând emisiile de CO2, care contribuie din plin la crearea efectului de seră, ceea ce duce la încălzirea globală.

Totuşi, un recent studiu britanic realizat de cercetătorii de la Universitatea din Southampton pune sare pe rană şi trage un semnal de alarmă: emisiile de tipul NOx (oxizi de azot) sunt chiar mai periculoase decât cele de dioxid de carbon.

O mare parte din emisiile de oxizi de azot provin de la arderea combustibililor în motoarele cu ardere internă, motoarele diesel fiind mult mai ”vinovate” decât motoarele pe benzină.

Studiul cercetătorilor britanici arată o strânsă legătură între nivelul de poluare, cauzat în primul rând de NOx, şi dispariţia accelerată a coloniilor de albine. În condiţiile în care albinele reprezintă o verigă esenţială a ecosistemului, efectele pe termen mediu şi lung ar putea fi dezastruoase, echivalând chiar cu extincţia vieţii pe Pământ!

Poate suna ca un scenariu apocaliptic, dar adevărul este că, în acest moment, nimeni nu poate înţelege cu adevărat implicaţiile dispariţiei albinelor. China este, însă, un bun exemplu în acest sens, deoarece autorităţile sunt în alertă maximă după ce au constatat că numărul de albine s-a redus semnificativ din cauza utilizării intensive a pesticidelor.

Conform britanicilor, gazele de eşapament modifică într-o măsură din ce în ce mai mare percepţia albinelor, emisiile de NOx modificând drastic mirosurile naturale emise de flori şi care atrag albinele. Dacă polenizarea nu se mai produce prin intermediul albinelor, viaţa vegetală este pusă în pericol, deci şi viaţa aşa cum o ştim pe Terra.

Concluzia britanicilor este simplă: marile ţări industrializate trebuie să reconsidere tratatul de la Kyoto şi să pună un mai mare accent pe găsirea de soluţii împotriva celorlalte emisii nocive, nu doar a celor de CO2. Dacă acest studiu va fi luat în considerare de autorităţile din lume, rămâne de văzut.

Ne temem, însă, ca nu cumva să fie doar un pretext pentru găsirea de noi taxe – ştiut fiind că, momentan, emisiile de CO2 sunt taxate în toate ţările dezvoltate. Pe de altă parte, un astfel de studiu poate duce mai rapid la dispariţia motoarelor diesel, împotriva cărora există deja multe voci, atât în Parlamentul European, cât şi în alte locuri de pe glob.

Voi ce părere aveţi:

AVEM MOTIVE SERIOASE DE ÎNGRIJORARE DIN CAUZA MOTOARELOR DIESEL?