Tata a cumpărat Jaguar şi Land Rover

Publicat: 26 03. 2008, 17:22

Cea mai controvesrată tranzacţie a ultimilor ani din industria auto, cedarea mărcilor Jaguar şi Land Rover, deţinute de Ford, către gigantul indian Tata, a avut loc astăzi. Preţul plătit de indieni pentru a avea în protofoliu două mărci prestigioase ale lumii automobilistice Vestice este de 2,3 miliarde de dolari.

Ca parte a a tranzacţiei Ford trebuie să mai plătească o compensaţie către mărcile înstrăinate de 600 de milioane de dolari, situaţie cu care Ford s-a mai întâlnit şi în tranzacţia fabricii de la Craiova, dar din postura opusă. De asemenea, Ford nu va sista livrarea de motoare şi şasiuri pentru cele două mărci pentru perioada următoare şi va oferi consultanţă viitorilor acţionari, privind alte aspecte legate de administrarea noilor active.

Întrebarea ce planează asupra schimbării acţionariatului celor două mărci este dacă Jaguar şi Land Rover nu vor fi o pălărie prea mare pentru noi proprietari ?

Judecând strict automobilistic, indieni de abia desluşesc tainele construirii automobilelor, iar fabricarea unora premium pare o sarcină cu adevărat imposibilă. Viitorul apropiat se va desfăşura, însă, tot sub aceleaşi auspicii ca şi până în prezent.

Cei de la Daily Telegraph susţin că indienii vor ţine cele trei fabrici Jaguar-Land Rover deschise cel puţin până în 2011 şi actuala gamă de modele va fi menţinută şi dezvoltată conform planurilor anterioare. Britanicii se tem, însă, ca după această perioadă stipulată în contract, nou proprietar ar putea externaliza o parte din producţie.

Pe de altă parte unii analişti consideră că
Tata nu intenţionează să facă modele Jaguar sau Land Rover low-cost, ci vor doar să îşi câştige un capital de imagine prin cele două perle ataşate propriei coroane.

Cele două mărci nu sunt singurele afaceri britanice deţinute de Ratan Tata, indianul mai fiind proprietarul companiei Tetley Tea şi a consorţiului britanico -olandez Corus, ce activează în industria oţelului. E adevărat că cele două nu sunt entităţi aşa importante ca Jaguar şi Land Rover şi că activează în industrii mai puţin specializate.

Trecând peste aspectele strict tehnice, indienii au dovedit că se pricep destul de bine în a construi notorietatea unei mărci prin lansarea automobilului de 2.500 de dolari. Acest model le-a adus o publicitate gratuită la nivel global, dar pentru unii reprezintă o prejudecată în a ceea ce priveşte viitorul Jaguar şi Land Rover.

Ford a renunţat la Jaguar şi Land Rover şi Aston Martin din motive financiare, preferând să se focalizeze asupra unei strategii de masă globale. Un alt motiv pentru care americanii au cedat portofoliul de supercaruri şi auomobile premium este reprezentat de înăsprirea normelor de poluare şi creşterea preferinţelor publicului pentru automobilele ecologice.