Taxa de București: A fost publicată forma finală a hotărârii care stabilește taxa Oxigen

Publicat: 19 11. 2019, 12:38
Actualizat: 19 11. 2019, 12:41

Primăria Capitalei a publicat forma finală a hotărârii de consiliu privind taxarea mașinilor poluante care circulă în București – taxa Oxigen. Potrivit acesteia, aproape toate mașinile cu norme de poluare sub Euro 5 vor fi taxate, iar accesul în inelul central pentru cele sub Euro 3 va fi interzis. Cei care nu plătesc taxa Oxigen riscă amenzi importante.

Hotărârea CGMB nr. 539/2019 privind măsuri concrete pentru îmbunătățirea calității aerului în municipiul București a fost adoptată în octombrie, iar forma finală a documentului a fost publicată ieri pe site-ul Primăriei Capitalei. Potrivit hotărârii, aplicarea vinietei pentru mașinile Euro 4 se va face de la 1 ianuarie 2021. De asemenea, din 2022, mașinile non-Euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea acces în oraș, iar cele Euro 3, din 2024.

Hotărârea va impune o restricționare a circulației începând cu 1 ianuarie 2020 (2021 pentru Euro 4) pentru mașinile care poluează (masă totală sub cinci tone), pe principalele artere ale Bucureștiului. Restricția se va aplica de luni până vineri, de la 7:00 la 22:00 și va fi însoțită de taxarea traficului poluant din centrul Bucureștiului, după cum urmează:

  • pentru mașinile cu norma de poluare Euro 3 și Euro 4, accesul va fi permis în baza vinietei Oxigen, în cuantum redus;
  • pentru mașinile cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 și Euro 2, accesul va fi permis pe anumite artere cu plata vinietei Oxigen, dar acestea vor avea accesul interzis în zonele centrale ale Capitalei (Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului – ZACA).

Cât va costa taxa Oxigen în forma finală a hotărârii?

Tarifele de acces în centrul Bucureștiului sunt trecute într-un tabel în forma finală a hotărârii care stabilește taxa Oxigen. Acestea sunt stabilite pe zi, pe lună, pe șase luni și pentru un an, diferențiat, în funcție de norma de poluare a mașinii. Cea mai scumpă vinietă va fi cea pentru mașinile non-Euro (15 lei pe zi sau 1.900 de lei pe an), în timp ce posesorii unei mașini Euro 4 vor plăti, din 2021, 5 lei pe zi sau 500 de lei pe an.

Potrivit Primăriei Capitalei, peste 1,6 milioane de mașini non-Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 și Euro 4 sunt înmatriculate în București și județul Ilfov. Dintre acestea, aproximativ 35% dintre ele sunt intens poluante.

Ce mașini sunt scutite de plata taxei de București?

În primul rând, mașinile electrice, hibride și mașinile Euro 5 și Euro 6. În al doilea rând, autovehiculele cu două/trei roți, cele special adaptate pentru persoane cu handicap și cele aflate în proprietatea celor cu handicap grav și cele care funcționează cu GNL, GNC și GPL – doar autovehiculele cu norma de poluare Euro 3. În al treilea rând, autovehiculele autorităților (inclusiv ale poliției, ambulanțele, cele de transport public etc.). De asemenea, sunt exceptate cele istorice, precum și cele destinate transmisiunilor radio și TV.

Care este zona ZACA în care accesul mașinilor poluante va fi interzis?

Zona de acțiune pentru calitatea aerului (ZACA) este cea delimitată de următoarele puncte de reper: Piața Victoriei – Iancu de Hunedoara – șos. Ștefan cel Mare – str. Polonă – str. Mihai Eminescu – str. Traian – bd. Nerva Traian – bd. Gheorghe Șincai – str. Lânăriei – Calea Șerban Vodă – bd. Mărășești – str. Mitropolit Nifon – bd. Libertății – Calea 13 Septembrie – str. Izvor – str. B.P. Hașdeu – str. Vasile Pârvan – str. Berzei – str. Buzești şi P-ța Victoriei.

Ce amenzi riscă cei care nu plătesc taxa Oxigen?

Amenzile prevăzute în hotărâre pentru cei care sunt obligați să plătească taxa de acces și nu o plătesc merg de la 1.500 la 2.000 de lei. Contravenienții vor avea posibilitatea de a plăti jumătate din minimul  amenzii (750 de lei) în 15 zile. Amenzile vor putea fi date de polițiștii locali, cei de la rutieră sau chiar de împuterniciți ai primăriei.

Cum vor fi verificați șoferii?

Verificările vor fi făcute prin sisteme video, cum se întâmplă cu camerele pentru rovinietă, dar vor putea fi constatate și în trafic, de către polițiști și împuterniciți ai primăriei. Important de menționat e că, odată plătită o primă vinietă, autovehiculul e înregistrat într-un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare și control a vinietelor. Trebuie precizat că, deocamdată, nu există în București un sistem de camere video care să permită verificarea automată a plății vinietei, după cum nu există nici infrastructura pentru plata taxei de București.