Viteza minimă la care se moare la volan

Publicat: 17 05. 2017, 17:31

Celebrul pilotul de raliuri Titi Aur a dezvãluit într-un interviu acordat cu ceva timp în urmă câteva lucruri pe care puţini şoferi le ştiu. Unul din cele mai importante este acela că la o vitezã de peste 60 km/h impactul frontal este fatal pentru toţi pasagerii. Pe lângă asta, faimosul pilot a mai făcut cunoscut faptul că timpul de reacţie înaintea unui obstacol face ca maşina sã mai parcurgã cel puţin 14 metri, la care se adaugã şi distanţa de frânare.

Greşeli frecvente pe care le fac conducatorii auto 

”O parte din şoferi merg prea tare sau mult prea tare crezând cã maşina lor îi salveazã din orice situaţie şi atunci îşi asumã riscuri, crezând cã maşina lor va face mai mult decât poate face o maşinã. O altã greşealã este când merge omul liniştit pe drum şi când îi sare copilul în faţã sau când îi apare o maşinã nu are curajul sã tragã de volan sã evite suficient pentru cã instictul lui îi spune (mai ales la femei se întâmplã) cã, dacã va trage de volan, se va rãsturna sau cã oricum nu s-ar fi oprit maşina dacã va frâna destul de tare” a declarat Titi Aur.

La întrebarea dacă este realã importanţa acelei fracţiuni de secundã în care trebuie sã reacţionezi, atunci când apare o situaţie periculoasã, fostul pilot a declarat lucuri interesante:

”Nu este doar o fracţiune de secundã. Timpul de reacţie al unui om normal, care nu este bolnav, nu este bãut, nu este drogat, nu este obosit, este de aproximativ 1,4-1,5 secunde. Din momentul în care cel din faţã a atins stopul pe frânã sau copilul apare în faţa maşinii sau cel din faţã a scãpat maşina de sub control pânã când creierul percepe chestia asta trec aproximativ treisferturi de secundã.

Din momentul în care ai perceput pânã când reacţionezi, pânã pui piciorul pe frânã sau pânã când tragi de volan mai trec treisferturi de secundã. 1,5 secunde la o vitezã de 100 de km pe orã înseamnã peste 40 de metri.

Deci pe distanţã de 40 de metri nici macar nu ai atins pedala de frânã. Dupã care urmeazã spaţiul de frânare care poate fi pe asfalt uscat, în condiţii bune, maşinã bunã, de 30-40 de metri, ca sã te opreşti. Dar mai rãu este când ai 30 de km/h, pentru cã spaţiul de oprire este de cinci metri, dar spaţiul parcurs pânã când ai atins frâna este de vreo 17 metri.

Este mai rãu pentru cã nu-ţi imaginezi ce se poate întâmpla, cã ştii cã va opri în cinci metri şi cã poţi evita accidente. Fals. În poligoane se face testul ãsta şi ţi se demonstreazã câtã distanţã parcurgi de fapt pânã la oprire.

La impactul frontal la o viteza de peste 60 km/h toatã lumea din maşinã moare, cu centurã, fãrã centurã, cu airbaig, fãrã airbaig. Între 20 şi 60 de km/h ai şansa sã scapi, dacã ai centurã. Simulatorul de tamponare îţi aratã cât este de importantã centura, îţi aratã ce înseamnã spatiul de frânare, ce înseamnã timp de reacţie şi atunci pleci de acolo mult mai conştient.”

Sursă: Ziarulring.ro.