Am condus noua KIA Picanto 1.0

Publicat: 23 11. 2011, 11:06

KIA propune pentru noua Picanto o paletă restrânsă de motorizări, dispunând de doar două propulsoare, cel de 1.0 litri, oferit la test, dar şi un alt agregat de 1,2 litri, ambele respectând standardul Euro 5. Pornirea maşinii se face numai după apăsarea pedalei de ambreiaj, fapt ce aduce un oarecare plus în ceea ce priveşte siguranţa.

La plecarea de pe loc, surprinde plăcut răspunsul instantaneu al acceleraţiei, sincronizarea perfectă a acesteia cu ambreiajul dând un start foarte ferm, aproape violent. Aşa cum era de aşteptat, motorul de doar 69 CP trebuie turat cu hărnicie, pentru a putea beneficia de întregul său potenţial.

De altfel, sprintul de la 0 la 100 km/h durează nu mai puţin de 14,4 secunde, iar viteza maximă atinsă este de 153 km/h, valori arhisuficiente pentru un vehicul urban. Cei neobişnuiţi cu sunetul tipic unui motor în trei cilindri vor resimţi „coloana sonoră” stridentă, oferită de acesta, fapt ce arată o antifonare insuficientă a maşinii.

Cuplul maxim furnizat de micul propulsor în trei cilindri este de 96 Nm, iar acesta este accesibil la 3.500 rpm. Rapoartele cutiei de viteze cu cinci trepte cunt destul de lungi, fiind evidentă orientarea transmisiei către economie, în dauna oricărui avânt sportiv. Totuşi timoneria schimbătorului este precisă, maneta neagăţând la intrarea în nicio treaptă, cu o singură excepţie: marşarierul.

Tot pe ideea de confort pare să fi fost croită şi suspensia maşinii, care nu încurajează virajele luate în forţă. Deşi lucrează cam zgomotos, gropile sunt filtrate foarte eficient, iar la trecerile peste liniile de tramvai, senzaţia resimţită la interior este minimă. Servodirecţia este foarte elastică, oferind o manevrabilitate exemplară la viteze mici şi medii, dar simţindu-se uşor depăşită de situaţie atunci când „nivelul acţiunii” creşte.

Forma montanţilor frontali afectează oarecum vizibilitatea la manevrele executate în spaţii strâmte, dar această problemă este contrabalansată de linia descendentă a suprafeţei vitrate. Frânele se înscriu în media clasei, oferind o dozare precisă din partea pedalei şi intervenind destul de prompt de fiecare dată.

Atunci când vine vorba de consum, KIA Picanto îşi ia revanşa pentru dinamica modestă. Consumul mediu al maşinii este de doar 4,2 l/100 km, iar valoarea pentru regimul extraurban este de 3,6 litri. Nici consumul pe care maşina îl va realiza în oraş nu este deloc de neglijat, cei 5,4 litri pretinşi de Picanto pentru 100 km parcurşi, fiind o dovadă că micuţa coreeană ţine cu bugetul. De altfel, acesta ar putea fi cuvântul definitoriu pentru modelul asiatic: economia.

KIA Picanto se poate dovedi foarte utilă pentru diferite categorii de şoferi. Poate fi prima maşină din viaţa unui începător sau a doua maşină a unei familii. Poate fi un accesoriu urban pentru o domnişoară chic sau chiar soluţia unei firme, în căutare de reducere a costurilor, pentru o flotă de maşini. Picanto 1.0 Classic poate fi cumpărată pentru 10.748 euro, cu TVA inclus, sau pentru 8.048 euro, prin programul Remat.

Se spune că unele lucruri ies cel mai bine din a doua încercare. Pentru Kia, noua generaţie Picanto pare să întărească această ipoteză, iar modelul, prezentat primăvara aceasta, la Salonul Auto de la Geneva, merită să fie considerat o adevărată evoluţie faţă de înaintaşul său.

Primul lucru asupra cărora ţi se opreşte privirea, la primul contact cu maşina, este designul ei relativ curajos. Picanto te fixează cu ochii ei bulbucaţi şi pare să-ţi zâmbească şiret, ca şi cum te-ar invita la joacă. Vizual, micuţa KIA marchează o evoluţie faţă de liniile stângace ale generaţiei pe care o înlocuieşte.

Partea frontală este dominată de farurile foarte mari, o modă tot mai frecventă printre maşinile din segmentul A. Blocurile optice încadrează grila de pe capotă, aliniată la noua identitate de marcă KIA, ce contrastează prin dimensiune cu cea prezentă pe bara de protecţie.

Spatele nu este nici el mai prjos, din punctul de vedere al efectului vizual, care este asigurat de stopurile în formă de bumerang, dispuse vertical. Blocurile optice pentru marşarier şi ceaţă au migrat pe bara de protecţie, într-o oarecare simetrie cu proiectoarele de ceaţă din faţă.

Lateralul întregeşte aspectul fresh al noului Picanto, prin linia mediană care porneşte de la nivelul stopurilor, coborând odată cu mânerele portierelor până deasupra roţilor frontale. De remarcat forma montanţilor din spate, uşor arcuiţi, un detaliu plăcut şi studiat din punct de vedere aerodinamic.

Aprecierea designului unei maşini va fi întotdeauna o chestiune de subiectivitate, dar nu de puţine ori, KIA din testul nostru a întors câteva capete pe stradă, mai ales în preajma centrelor comerciale sau a campusurilor universitare. În fine, este clar faptul că noua Picanto nu va trece neobservată. Poţi să o placi sau nu, dar categoric nu este maşina faţă de care să rămâi indiferent.

Dar să lăsam designul caroseriei deoparte, pentru a cunoaşte mai bine locul unde viitorii proprietari de KIA Picanto îşi vor petrece majoritatea timpului: interiorul. Entuziasmul exteriorului este continuat şi în habitaclul maşinii, unde motivul grilei frontale este preluat, la nivelul ornamentelor pentru volan şi bord.

Consola centrală este simplistă, iar butoanele climatizării sunt desenate foarte ergonomic. Avertizorul pentru cuplarea centurilor de siguranţă este plasat la vedere, în imediata apropiere a şoferului, in timp ce pe partea dreaptă se află indicatorul pentru decuplarea airbag-ului pasagerului. Tabloul de bord este foarte lizibil, iar cei de la KIA au optat pentru împărţirea pe trei cadrane.

Calitatea plasticelor nu este deloc formidabilă, iar culoarea bordului are o tentă neprietenoaseă, dar maşina compensează prin ergonomia foarte bună a habitacului. Spaţiul interior este mai mult decât satisfăcător, iar patru persoane pot călători realtiv lejer, în condiţiile în care se respectă destinaţia predilect urbană a maşinii.

La capitolul spaţii de depozitare, KIA Picanto pare să-şi făcut temele, dar nu se poate spune că excelează. Torpedoul luminat şi spaţiul de la baza consolei centrale îşi fac datoria, alături de suporturile de pahare plasate în faţa schimbătorului de viteze. Portbagajul oferă un volum de 292 l, o valoare mică, dar foarte bine pusă în practică.

Versiunea testată, Classic, oferă oferă câteva dotări care amplifică nivelul de confort, atât pentru şofer, cât şi pentru ceilalţi ocupanţi: oglinzi exterioare cu reglare electrică şi încălzite, scaun şofer ajustabil pe înălţime, geamuri electrice, computer de bord, preechipare audio cu patru boxe şi aer condiţionat manual. Siguranţa este un capitol care nu a fost deloc ignorat de coreeni, iar cele patru stele obţinute la testele de impact efectuate de EuroNCAP se justifică printr-o dotare standard pe măsură.

Maşina beneficiază de u arsenal alcătuit din airbaguri pentru şofer şi pasager, dar şi laterale şi cortină, ABS şi BAS, precum şi sistem de deschidere automată a auşilor la impact. În plus, KIA Picanto oferă încă din dotarea standard sistemul ISO FIX, pentru ataşarea scaunului pentru copii, iar dacă vorbim despre ocupanţii care stau mai mult pe bancheta din spate, e cazul să menţionăm şi sistemul de blocare a portierelor, cu protecţie pentru copii.