Drive test smart Fortwo ED. La plimbare prin Bucureşti cu cea mai accesibilă maşină electică

Publicat: 22 09. 2017, 20:50

Vă vine să credeţi sau nu, aceasta este a patra generaţie de smart fortwo electric, prima generaţie care a ajuns pe străzile din Europa datând încă din 2007. Pe atunci această maşină era o noutate, oferind o autonomie suficientă şi o performanţă decentă pentru acea vreme, deşi nu reprezenta nicicum o ameninţare pentru maşinile cu motor convenţional. Era foarte bună pentru călătoriile scurte pe drumuri aglomerate, dar nimic mai mult de atât. Iată însă că am ajuns în 2017 şi lucrurile s-au schimbat. 

Din momentul în care s-a lansat primul smart electric în 2007, în Londra, constructorul german a jucat un rol important în ce priveşte mobilitatea electrică. În 2009, când cea de a doua generaţie a luat naştere, succesul a fost unul peste aşteptări, fiind construite peste 2.000 de modele electrice şi nu 1.000 cum era plănuit iniţial. Astfel, smart a adunat în timp un feedback consistent din partea clienţilor. Acest lucru nu a făcut decât să ducă la dezvoltarea unui nou model electric mai evoluat, trecând de la o maşină mică şi practică, la un produs lifestyle.

Cei de la Autoklass ne-au pus la dispoziţie un smart fortwo electric pentru câteva zile, aşa că am avut ocazia să ne plimbăm cu el şi vă putem spune cum a fost. 

Noul smart fortwo electric drive nu are nimic în plus faţă de modelul cu motor termic, asta dacă vorbim strict de aspectul exterior. În afară de acele stickere „E” de pe montanţii B, maşina este practic identică cu modelul cu motor termic. În schimb, faţă de predecesoarea sa, noua micuţă citadină electrică arată mult mai bine datorită noilor retuşuri, cum ar fi LED-urile din bara frontală şi grila, care pun accentul pe un look sportiv şi modern, accentuat de jantele de aliaj de 15 inch. 

Interiorul a rămas la fel – primitor şi extrem de spaţios pentru două persoane. Butoanele de pe consola centrală, de unde pot fi comandate sistemul audio şi cel de climatizare, sunt plasate ergonomic iar cele două ceasuri de pe bord, de care beneficiază numai versiunea electrică şi care au rolul de a afişa statusul bateriei şi cel al stării în care se află vehiculul – dacă motorul recuperează sau consumă energie – se află în raza vizuală a şoferului.

Primul lucru pe care îl realizezi când te urci la volan este lipsa zgomotului produs de motor. Abia după ce porneşti de pe loc începe să se audă zgomotul roţilor. Motorul „tăcut” îţi conferă o senzaţie plăcută dar care pare, totuşi, uşor ciudată. Odată pus în mişcare te întrebi care e autonomia şi dacă vei ajunge unde ţi-ai propus. smart fortwo electric drive, cu bateria litiu-ion de 17,6 kWh revendică o autonomoe de 160 de km. smart fortwo electric drive atinge 100 km/h in 11,5 secunde. 

Micuţa maşină vine echipată cu un motor electric de 60 kW/82 CP ce dezvoltă un cuplu maxim de 160 Nm. De reţinut este că această autonomie este influenţată de stilul de condus, temperatura exterioara, faptul că se circulă cu geamurile deschise sau nu şi încărcătura pe care o transportă. 

Am testat smart ED prin traficul din Bucureşti, iar rezultatele le puteţi vedea mai sus. Prin urmare, două ore şi un sfert de plimbare prin Capitală, care au însumat 53 de km, cu acceleraţii aproape fulminante de la semafor şi de care nu m-aş fi săturat niciodată, slalom printre maşinile din trafic şi cîteva manevre în plus pentru găsirea unui loc de parcare, toate astea au scăzut nivelul bateriei, de la 100% la 60%.

Bateria se încarcă în aproximativ trei ore şi jumatate. Două aplicaţii foarte folositoare pentru cei cu maşini electrice sunt PlugShare şi EV Range. După ce ţi-o instalezi şi introduci datele tale şi ale maşinii, PlugShare îţi arată disponibilitatea staţiilor de încărcare din jurul tău. Dacă staţia este ocupată îşi va afişa când se eliberează şi dacă mai ai de aşteptat. EV Rage îţi oferă informaţii despre toate staţiile de încărcare din ţară. Dacă, de exemplu, vrei să pleci într-o anumită localitate, vei indica mai întâi destinaţia, iar după ce vei seta marca maşinii, aplicaţia îţi va indica dacă îţi ajunge bareria şi unde poţi să o încarci în drumul tău pentru a ajunge unde ţi-ai propus şi înapoi. 

Sistemul de frânare, cu rol de a încărca bateria, impune o apăsare mai fermă a pedalei, ceea ce nu credem că e tocmai comod, în special, pentru doamnele şi domnişoarele care conduc cu tocuri. Însă, dacă abordezi un condus mai prudent nici nu va fi nevoie de apăsarea pedalei, frânarea fiind destul de eficientă şi în momentul decelerării.

Smart fortwo ED oferă destul de multe dotări în echiparea de bază, dintre care amintim: geamuri electrice, computer de bord, sistem audio, port AUX şi USB, volan şi schimbător îmbrăcate în piele. Însă pentru cei care vor să cheltuie mai mulţi bani, lista de opţionale este destul de lungă. 
 

Preţul 

În dotarea de bază de la producător acest smart costă 18.553 de EURO (fără TVA). Versiunea pe care am condus-o la test costă 27.972 (taxe incluse). În acest preţ intră dotări precum: senzori parcare spate (252 EURO), asistent banda de rulare (319), sistem de sonorizare JBL (458), ornament grilă radiator alb şi jante din aliaj 40.6 cm (16″), design 8 spite in Y, vopsite alb (600 de EURO) 

Clienţii interesaţi de achiziţionarea modelelor smart electric drive pot beneficia, prin intermediul programului guvernamental Rabla Plus, de un ecotichet în valoare de 10.000 euro, dedus din preţul cu TVA al maşinii, fără a fi nevoiţi să caseze o maşină veche.