Seat Ibiza

Publicat: 02 07. 2008, 13:00

Poziţia la volan este surprinzător – în sensul neplăcut – de înaltă. La cei 1,90 m pe care îi posed, am avut ceva probleme cu ea. Noroc că am ales o versiune echipată cu trapă panoramică, accesoriu care mai eliberează doi-trei centimetri la nivelul capului. Vizibiltatea în faţă în cazul persoanelor înalte se reduce la jumătate de parbriz, cealaltă jumătate fiind dominată de oglinda retrovizoare interioară. În traficul urban, acest detaliu va fi găsit enervant de către marea majoritate a şoferilor.

Efectiv am fost nevoit să fac slalom cu privirea în jurul oglinzii pentru a putea citi indicatoarele rutiere. În ciuda uşoarei creşteri a ampatamentului, spaţiul destinat locurilor din spate nu a evoluat semnificativ, dar pot spune că este unul dintre cele mai generoase din clasă, dacă nu chiar cel mai ofertant. Două persoane pot călători lejer pe distanţe mari pe bancheta din spate, în condiţiile în care ocupanţii locurilor din faţă adoptă o poziţie corectă.

Marea surpriză a venit din partea ţinutei de drum a noului model. Noua platformă este extrem de bine realizată, iar plusul de rigiditate se face simţit în modul în care maşina răspunde la un condus ceva mai sportiv. M-am îndrăgostit de propulsorul de 1,6 litri cu 16 supape, care dezvoltă 105 CP. Îi plac regimurile înalte, oferă reprize bune dacă maşina nu este sufocată de greutatea a 4-5 pasageri şi de bagajele aferente.

Şi sunetul motorului creează o atmosferă plăcută, dar, per ansamblu, insonorizarea perfectibilă a habitaclului ar putea deranja la drum lung. Direcţia este precisă, iar frânele sunt de încredere şi se dovedesc andurante în condiţiile unei utilizări sportive. Ibiza arată tendinţe de subvirare la limită, însă uşor de controlat. În primă fază, acestea sunt cenzurate elegant de către sistemul de control al stabilităţii. Un mare minus din punctul de vedere al satisfacţiilor oferite în cazul unui condus uşor sportiv îl reprezintă puntea spate semirigidă.

Totuşi, în viaţa de zi cu zi, nu cred că vor exista plângeri din acest punct de vedere.
Gama de motorizări este completată de două propulsoare pe benzină de 1,2 litri (70 CP) şi 1,4 litri (85 CP) şi de un diesel de 1,9 litri (105 CP).
Marele atu al noului Seat Ibiza este faptul că a reuşit să scape de 50 kg, în condiţiile în care e un model mai mare, mai confortabil şi mai matur.

 

Era şi timpul să vedem un nou produs de la Seat, unul care să fie altceva decât Leon şi familia sa de cuvinte. Sarcina de a “inventa” un model Seat care să demonstreze că în studioul de design mai există ceva imaginaţie şi că nu se conjugă la infinit aceeaşi idee nu a fost uşoară. Ibiza este, din punctul de vedere al designului, ceva nou, iar acest grad de noutate este aruncat pe piaţă într-un mod elegant, făcându-se o trecere firească de la ce am fost obişnuiţi să vedem la modelele mărcii iberice la ceea ce urmează. Primul contact vizual poate înşela. Ibiza lasă impresia de model de clasă compactă dintr-o generaţie trecută, construit pe platforma vechiului Leon. El are însă la bază noua platformă a grupului, pe care va fi construit şi noul VW Polo.

Ibiza a crescut în dimensiuni, nu-i doar o iluzia optică a primului contact, ampatamentul este mai mare cu 7 mm, în timp ce ecartamentul a sporit cu 30 mm pe faţă şi 33 mm pe spate. Iată, din start, premise pentru un spaţiu interior superior şi un comportament rutier mai bun.

Designul este dominat de o nouă filosofie, Arrow Design. Se doreşte comunicarea unei linii sportive şi agresive. Caroseria e dominată de mariajul unor forme geometrice, a unor muchii care compun fericit partea frontală. Este o caroserie provocatoare şi zveltă, care aduce altceva în segment din punctul de vedere al designului. Impresia de dinamică şi agresivitate este continuată şi de linia laterală a maşinii, în timp ce masivitatea spatelui vine uşor în antiteză cu restul. Finisarea caroseriei şi îmbinarea panourilor contribuie la o imagine de produs matur: nu veţi găsi spaţii dizgraţioase sau lăsate în suspensie pentru a fi revizuite la un eventual facelift.

Interiorul marchează o evoluţie semnificativă, nu am mai găsit nimic care să îmi aducă aminte de modelele de clasă mică de la începutul anilor nouăzeci. Modern, dar plin de controverse. Designul planşei de bord este minimalist, lucru care nu deranjează la un model de clasă mică. Comenzile postului de conducere transmit o impresie de deja-vu – şi asta pentru că m-am dus la aeroport pentru a zbura spre Ibiza, la lansarea noului Seat Ibiza, cu o Skoda Fabia.

Aceleaşi comenzi pentru semnalizare, faruri, aceeaşi cutie de viteze, aceleaşi comenzi pentru sistemul audio, amplasate pe coloana de direcţie în partea stângă… Consola centrală este dominată de sistemul audio integrat, care necesită un minim timp de acomodare. Materialele utilizate vin din două epoci diferite: plasticul care îmbracă planşa de bord este moale şi plăcut la atingere, în timp ce, în rest, tot ce găseşti în jur şi pe panourile portierelor este dur.