Subaru Outback

Publicat: 10 03. 2008, 10:00

Spre deosebire de un diesel clasic cu patru cilindri în linie, motorul boxer nu are nevoie de arbori suplimentari de echilibrare. Ca orice diesel modern, el foloseşte tehnologia common-rail şi un turbocompresor.
Bineînţeles, noul Legacy cu motor diesel apelează la tracţiunea integrală permanentă Symmetrical AWD. Împreună cu motorizările boxer, acestea sînt elementele care scot în evidenţă marca Subaru.

Şi deşi ar fi fost mai uşor să adopte un motor diesel clasic, poate unul cumpărat direct de la Toyota (companie ce deţine 8,7% din Fuji Heavy Industries, proprietarul Subaru), inginerii japonezi au preferat să dezvolte un boxer total nou. Subaru poate că a compromis un pic spiritul mărcii acceptînd diesel-ul, dar nu a diluat deloc pasiunea şi opţiunea pentru soluţia boxer plus AWD.

Trecînd la testul propriu-zis, trebuie să vă spun că am condus atît modelul Legacy break, cît şi varianta Outback. Nu există diferenţe majore între ele. Motorul este incredibil de silenţios. E prima impresie pe care acesta o lasă asupra persoanei de la volan. La rece şi din afara automobilului, este evident că sub capotă se află un propulsor pe motorină. Dar din interior şi la viteze de croazieră pe autostradă, şocul este major.

Este probabil cea mai silenţioasă maşină diesel de famile disponibilă la această oră pe piaţă. Cuplul este constant & suficient începînd cu 1.800 rpm şi asigură acceleraţii satisfăcătoare. Pe acceleraţii, motorul îşi face simţită prezenţa în habitaclu discret, sub forma unui mîrîit înfundat, asemănător celui al motoarelor diesel BMW.

Problema actualui model este cutia de viteze cu cinci trepte. Deşi a fost regîndită pentru diesel, se simte la ea lipsa unei trepte în plus. Inginerii japonezi ne-au declarat că deja o asemenea variantă este în lucru şi va fi disponibilă cît de curînd. Pînă atunci, trebuie să ne mulţumim cu o treaptă a cincea foarte luuungă! Însă nu este chiar atît de rău: la 150 km/h, turometrul indică 3.000 rpm.

Subaru a preferat să rămînă discret în privinţa unei singurei cifre. În toată documentaţia noului model, nu se regăseşte nicăieri valoarea acceleraţiei de la 0 la 100 km/h.
În ceea ce priveşte consumul de carburant, s-au anunţat cifre mai mult decît interesante. Consumul urban declarat de constructor este de 7 l/100 km. În afara oraşului, acesta coboară la 5,1 l/100 km, iar cel mixt se duce la 5,8 l/100 km.

În timpul testului nostru, în condiţii mixte, computerul de bord a indicat valori în jurul a 8 l/100 km/h. În România, motorizarea diesel pentru gama Legacy va sosi la sfîrşitul lunii martie. Preţul unui Legacy diesel va fi cu aproximativ 1.500 de euro mai ridicat decît al variantei de doi litri pe benzină.

Asta înseamnă aproximativ 28.000 de euro (DDP) pentru varianta de bază a modelului sedan. În cazul modelului Outback, preţul de pornire va fi de aproximativ 30.000 euro (DDP) pentru varianta de bază.

Cine ar fi crezut? Motor boxer diesel? Dacă acum doi ani cineva ar fi afirmat că Subaru va construi un motor boxer diesel, ar fi fost luat la pietre. Subaru era o marcă cu pedigree sportiv care rămînea fidelă arhitecturii boxer. Şi obligatoriu benzinei. Însă noua Impreza a marcat o nouă etapă în istoria constructorului japonez. Subaru a renunţat la berlinele compacte sportive în favoarea unor mult mai comerciale caroserii hatchback.

Cu un look mult discutat, noua Impreza îşi doreşte un loc mai important ca pînă acum în mult-disputatul segment compact. Şi pentru că în Europa nu poţi supravieţui în acest segment fără motorizări diesel, Subaru a trebuit să renunţe la principii şi să construiască primul motor diesel boxer din istorie.

La Salonul Auto de la Paris, din 2006, Subaru a anunţat că va dezvolta un astfel de motor. În ianuarie 2008, l-am testat pe modelele Legacy şi Outback. Eficienţi japonezii ăştia!
Subaru a ales sudul Spaniei pentru lansarea primului motor diesel din istoria sa. “It’s here!” a fost sloganul lansării. Era şi momentul, spunem noi, căci Subaru nu înregistra vînzări spectaculoase.

Noua motorizare va schimba un pic starea lucrurilor. Pentru început, noul motor a fost montat pe Legacy şi Outback. Poate nu a fost cea mai inspirată alegere pentru lansare, dar Legacy e un model de familie care avea nevoie ca de aer de o motorizare diesel. Vor urma în viitorul apropiat, cel mai probabil, Impreza şi Forester.

Motorul diesel pe care Subaru îl propune pentru Legacy şi Outback are o capacitate cilindrică de doi litri şi dezvoltă 150 CP la 3.600 rpm. Faţă de standardul clasei diesel doi litri – motorul BMW de pe modelul 320d –, cel produs de Subaru este cu 27 CP mai slab. Însă, la grupul VW, motorul 2.0 TDI dezvoltă 140 CP în varianta de bază. La Citroen, Peugeot şi chiar la Mercedes, puterea unităţilor de doi lotri se învîrt tot în jurul valorii de 140 CP.

În ceea ce priveşte cuplul motor, propulsorul Subaru atinge momentul maxim de 350 Nm la 1.800 rpm. Exact aşa cum trebuie.
Înainte de a lua contact cu maşinile de test, inginerii japonezi ne-au făcut o scurtă descriere tehnică a noului motor. Fiind un boxer cu cilindri orizontali opuşi, propulsorul dezvoltat de Subaru este foarte compact.

Lungimea lui este de 353 mm. Spre comparaţie, lungimea motorul boxer pe benzină tot de doi litri este de 415 mm. Pe lîngă dimensiunile compacte, noul motor este uşor şi are un centru de greutate jos. În plus, datorită arhitecturii boxer, zgomotul şi vibraţiile sînt mult mai slabe decît la un motor convenţional.