Unimog U20

Publicat: 01 08. 2008, 16:00

Probabil că, dacă divinitatea le-ar oferi șansa să producă ceva pe patru roți, elvețienii ar alege Unimog.

Nu este o mașină în sensul pe care îl știm cu toții, nu este nici un camion din același punct de vedere, dar nici un offroader. Este un accident genetic, unul pe care lumea îl acceptă, îl admiră…
Este compact și ușor de utilizat. Și a fost proiectat pentru a fi folosit pe parcursul întregului an. La prima vedere pare o jucărie (ce-i drept, una pentru oameni mari), pentru că nu respectă nici un standard cu ai săi 2,7 metri înălțime și cu ampatamentul de 2,7 metri.

Magia acestui agregat stă ascunsă în șasiu, unde găsești rețete clasice, indestructibile, uitate de lumea modernă. Propulsorul diesel cu 4 cilindri în linie are 3 supape pe cilindru, 4.250 cmc și dezvoltă 150 CP la 2.200 RPM și un cuplu motor de 610 Nm de la 1.200 până la 1.600 RPM. Cutia de viteze are 8 trepte de mers înainte și 6 trepte pentru deplasarea înapoi, sincronizate, iar opțional se pot comanda și trepte de lucru.

Ambreiajul este monodisc uscat și nu conține azbest, transmisia e integrală permanentă cu diferențial interaxial blocabil și diferențiale blocabile pentru punțile față/spate. Aceste punți de tip portal sunt montate într-o manta de protecție. Suspensiile beneficiază de arcuri elicoidale, de amortizoare telescopice și de bare stabilizatoare pentru fiecare roată. Direcția este servoasistată hidraulic, iar sistemul de frânare hidraulic dublu circuit servoasistat dispune de discuri la cele 4 roți, ABS, uscător de aer și regulator dinamic proporțional cu sarcina.

Am insistat puțin asupra detaliilor tehnice pentru a avea o imagine ceva mai amplă asupra a ceea ce se ascunde în spatele acestui nume de legendă, Unimog. Poziția la volan este înaltă și avansată, dar surprinzător de comodă, iar despre ergonomie nu mai vorbesc, pentru că este la superlativ. Deși a conduce un camion poate fi o sarcină dificilă, am descoperit că Unimog-ul face excepție.

Este incredibil de ușor de dirijat, iar dimensiunile compacte anulează orice emoție în trafic sau în spațiile înguste. Mai multe probleme de adaptare ridică o dubă de cărat marfă, decât acestă mică stâncă de granit. La volan, vizibilitatea este incredibil de bună, practic știi și vezi în permanență tot ce se întâmplă în jurul mașinii. Singura grijă este să schimbi vitezele – și chiar trebuie să faci des acest lucru.

Am descoperit că nu este recomandat să abuzezi de frâna de motor în sensul pe care îl știm de la turisme: dacă nu ai centura de siguranță, riști să zbori la propriu prin parbriz. În rest, trebuie să te acomodezi cu demultiplicarea direcției, să înveți secretele blocării celor trei diferențiale și apoi să îți stabilești noi perspective. Ai șansa să descoperi că realitatea este 3D și nu 2D, cum o știm noi după rularea vreme de o viață pe autostrăzi.