Volkswagen Jetta TSI – test in RO

Publicat: 25 09. 2009, 00:00

Acest
lucru chiar m-a surprins. Anul trecut ţin minte că am condus Jetta
1.4 TSI, dar de 160 de cai-putere, şi mi s-a părut o versiune
foarte reuşită. De fapt am să mă şi citez: „De la 0 la 100 km/h în
8,5 secunde nu mai este aşa de impresionant în ziua de azi, însă
Jetta TSI de 160 CP ajunge acolo cu stil, uneori lăsându-ţi
impresia că n-ai face nici o afacere dacă ai abandona-o la marginea
drumului, în favoarea unui Golf GTI”.

Însă diferenţa de performanţe dintre acel model şi cel condus acum
nu constă doar în 20 CP, ci şi în faptul că în cazul de faţă avem o
cutie manuală, iar atunci un DSG… despre care am descoperit că se
împacă mai bine cu propulsoarele turbodiesel decât cu motoarele
turbo pe benzină, cel puţin în cazul lui Jetta/Golf 5.

TSI-ul de 140 cai-putere nu este tocmai un motor nou şi, sincer, nu
mi-a lăsat impresia că ar merita mai mult decât celelalte două
opţiuni. Versiunea de 122 de cai se descurcă excelent, iar despre
cea de 160 de cai deja am vorbit.

În rest, un Jetta este ce-a fost întotdeauna: un Volkswagen Golf 5
în patru uşi. Nici o schimbare la ţinuta de drum, la finisaje sau
la orice altceva am putea găsi prin interiorul său. Poziţia la
volan e excelentă ca întotdeauna, iar materialele sunt în
continuare printre cele mai bune din segment, în ciuda apariţiei
unei generaţii noi de Golf. Nu în ultimul rând, se păstrează
aceeaşi manetă enervantă pentru tempomat.


Exterior, Jetta rămâne printre cele mai elegante modele din clasă,
după cum am mai spus şi într-un comparativ recent, în cadrul căruia
a trebuit să facă faţă unor modele nou-nouţe, precum Mazda3 Sedan
şi Chevrolet Cruze. Liniile de „mini-Passat” sunt responsabile
pentru această reuşită estetică, iar mie nu mi-ar fi deloc ruşine
să parchez Jetta lângă maşini de două ori mai scumpe.

Pe şosea am apreciat în sfârşit legătura manuală dintre motor şi
transmisie. Prefer să alerg un propulsor făcut pentru a fi turat
aşa cum simt în acel moment, decât să mă las pe mâna unui computer.
Plecările de pe loc sunt mult mai spectaculoase aşa (dacă asta îţi
doreşti de la o Jetta); singurul dezavantaj ar fi, bineînţeles,
lipsa confortului oferit de o cutie automată atunci când te mişti
încet printr-un trafic de-a dreptul obositor.

Totuşi, personal, nu ştiu dacă aş mai alege o cutie manuală în ziua
de azi. Nu este vorba de lene sau de „fiţe”, ci pur şi simplu de
nişte condiţii de trafic care ne fac viaţa mai obositoare decât ar
trebui ea să fie. Altfel, TSI-ul şi transmisia manuală formează un
cuplu ideal pentru această maşină.