Saab 9-3 Cabrio

Publicat: 11 08. 2007, 22:00

Una dintre cele mai interesante mărci premium din lume este SAAB. Destul de puţin cunoscută în Romănia, SAAB nu a reuşit să se impună la noi, cedînd categoric în faţa BMW, Mercedes sau Audi. Cu toate acestea, cine a avut prilejul să conducă un SAAB ştie că suedezii nu pot fi ignoraţi.

Pe teren propriu, la Goteborg, SAAB a lansat noul 9-3, în fapt un facelift al întregii game. Noi am fost atraşi în special de versiunea cabrio, prezentată acum într-o formă mult mai atractivă. SAAB a avut întotdeauna o personalitate originală, care i-a permis mărcii să se distingă datorită designului aerodinamic sau postului de condus, extrem de ergonomic, inspirat din cockpiturile avioanelor de vînătoare. Noul 9-3 nu scapă de aceste reguli, ci mai adaugă cîteva. Cea mai importantă este însă introducerea motoarelor pe bioetanol, motoare ecologice perfecte chiar şi pentru cine conduce un cabrio. Doar cine şofează cu părul în vînt ştie cel mai bine că ai nevoie de un aer mai curat, mai nepoluat.

Dacă în general versiunile cabrio sînt desprinse din cele sedan fără prea multe schimbări, la 9-3 lucrurile stau altfel, maşina fiind concepută separat. Doar partea frontală, înclinarea parbrizului şi stîlpii faţă sînt identici cu cele de la sedan sau break, restul caroseriei fiind schimbat. Spre deosebire de generaţia anterioară, designerii de la SAAB au muncit din greu pentru a adăuga ceva agresivitate acestui model, a cărui parte frontală se inspiră puternic din spectaculosul concept SAAB Aero X. Farurile sînt mai moderne şi mai alungite, grila trapezoidală este mărită, iar în spate, stopurile sînt din sticlă transparentă şi înconjurate de o bandă neagră.

Ca motorizări , 9-3 dispune de o paletă foarte bogată, de la propulsoare diesel, pe benzină sau pe bioetanol, cu puteri între 122 şi 280 de cai. Poate cel mai interesant model este 9-3 2.0t BioPower, care produce 200 de cai-putere atunci cînd funcţionează pe bioetanol (E85). Foarte puţin zgomotos şi foarte rapid (7,5 secunde acceleraţie de la 0-100 km/h), acesta cîştigă puncte bune nu doar datorită performanţelor superioare, cît mai ales pentru valenţele sale ecologice.

Cu un cuplu de 300 Nm disponibil între 2.500 şi 4.000 rpm, acest propulsor se dovedeşte demn de apreciat, însă, din păcate, pe toate pieţele europene, în momentul de faţă, alimentarea maşinii cu bioetanol este o problemă. Nou în gamă este şi dieselul de 180 de cai, branduit 1.9TtiD, dar mai ales o versiune cu motor V6 Turbo de 2,8 litri şi tracţiune integrală, un sistem XWD dezvoltat în întregime de SAAB şi care va fi disponibil din prima parte a anului 2008. Controlat electronic, sistemul de tracţiune integrală poate trimite cuplul în proporţie de 100% fie către roţile din faţă, fie către cele din spate, în funcţie de starea drumului sau de necesitate.

Chiar dacă nu am avut posibilitatea de a testa acest sistem pe şosea, pe circuitul de încercare XWD-ul şi-a dovedit din plin calităţile, remarcîndu-se prin stabilitate, dar şi printr-un control desăvîrşit pe suprafeţe umede sau în curbele periculoase.

Dacă sistemul 4×4 se anunţă a fi un succes, nici versiunile cu tracţiune faţă nu lasă de dorit. Combinţia reuşită de SAAB între motoare puternice turbo şi un şasiu bine balansat face din 9-3 o maşină care oferă o experienţă de condus mult mai relaxată decît, să spunem, la un model cu tracţiune spate precum Seria 3 de la BMW.

Şi cutiile de viteză au fost îmbunătăţite, atît cea manuală cu şase trepte, cît şi cea automată cu cinci rapoarte, fiind mai rapide în schimbarea treptelor, ultima primind acum şi un mod Sport, pentru cei care vor să conducă ceva mai agresiv.

Pentru că suedezii de la SAAB, ca şi conaţionalii de la Volvo, preţuiesc siguranţa mai mult ca orice, 9-3 se laudă cu cinci stele la EuroNCAP, versiunea cabrio fiind totodată cea mai sigură din clasa sa. Unul dintre punctele-forte rămîne confortul interior şi, în primul rînd, poziţia în scaun. De-a lungul anilor, SAAB-urile s-au dovedit maşini perfecte pentru cei cu dureri de spate sau pentru cei foarte înalţi.

Confortabilă, plăcută la condus şi mai ales foarte ecologică (cu 80% mai puţine noxe decît la versiunile similare pe benzină), 9-3 cabrio BioPower este o maşină demnă de toate laudele.