Test în premieră: Seat León ST Cupra

Publicat: 02 03. 2015, 11:30

This browser does not support the video element.

Nu îţi trebuie mai mult de trei tururi pe circuitul Castelloli, ca pasager al lui Jordi Gené, ca să înţelegi că León ST Cupra poate face faţă oricărui tip de tratament. Ştim cu toţii că piloţii sunt în stare de lucruri interesante atunci când li se dă o maşină, iar legătura dintre León şi Gené este una cât se poate de fructuoasă – el este tipul care a stabilit recordul pentru SEAT pe Nürburgring acum circa un an în urmă.

Cu toate astea, momentul în care domnul Gené începe să se joace cu masele breakului (şi cu frâna de mână) pe viraje, explicând că poţi să faci şi aşa ceva cu maşina, după ce îţi laşi copiii la şcoală – în momentul acela trebuie să-ţi repeţi că tu eşti, într-adevăr, într-un break. Pe un circuit. În drift.

În contextul maşinilor derivate din ideea de hot-hatch, dar cu un plus de practicitate, SEAT se alătură lui Ford Focus ST Wagon şi Škodei Octavia RS Combi, şi o face cu o cifră de putere record transmisă punţii faţă.

Interior

La interior, cuvântul-cheie este „spaţiu”, pentru că de spaţiu dispui la discreţie. Portbagajul de 587 de litri se poate extinde până la 1.470 de litri prin rabatarea banchetei spate – acţiune facilitată din buza portbagajului, fără a fi nevoit să te muţi la portierele laterale.

Cât despre pasageri, SEAT León ST Cupra poate acomoda lejer până la cinci persoane – acesta fiind numărul maxim de oameni daţi de-a latul pe circuit de către un pilot. Da, Jordi Gené ne-a făcut demonstraţia live.

Cât despre emoţiile pe care ţi le stârneşte simpla prezenţă în habitaclul lui SEAT León ST Cupra, ei bine, nu găseşti nimic impresionant aici. Totul este ergonomic şi intuitiv poziţionat, însă oarecum antiseptic. Static, există tehnology to enjoy, într-adevăr, însă fără prea mult auto emoción. Pune asta sub semnul trist al maturizării prin care modelele sunt nevoite să treacă pentru a satisface clienţii de toate felurile.

Există, desigur, elemente care diferenţiază un Cupra de un model standard, volanul teşit fiind cel mai important dintre ele. Scaunele cu profil sport îşi fac treaba onorabil în a te ţintui pe şezut în viraje, iar luminile ambientale cu LED îţi sugerează starea de spirit a maşinii: roşu atunci când este setată în modul Cupra, alb în modurile Comfort şi Individual. Şi există şi dotări care subliniază caracterul versatil al maşinii, punând accentul pe confort: scaunele faţă pot dispune de asistenţă electrică iar plafonul poate fi deschis cu o trapă panoramică.

Siguranţă şi infotainment

Obişnuit cu platforma tehnologică a grupului Volkswagen? Atunci nu vei avea nicio problemă în a te face comod în spatele volanului. SEAT León ST Cupra primeşte un pachet amplu de dotări, de la sistemul audio cu zece boxe (nu vreau să-ţi stric surpriza, dar nimic nu sună mai bine, în maşina asta, decât motorul la turaţii înalte) la ecranul tactil cu diagonala de 6,5 inci (standard vine cu 5,8 inci) care înglobează ordonat toate funcţiile maşinii.

Pentru a te putea bucura de condus indiferent de context, SEAT León ST Cupra vine cu direcţie progresivă. La capitolul siguranţă şi confort, merită menţionate farurile cu LED, sistemul automat de frânare în caz de impact (care diminează riscul de a fi implicat într-o coliziune multiplă), cruise controlul adaptiv şi frânarea de urgenţă, de la viteze mai mici de 30 km/h, în cazul în care senzorii frontali depistează o coliziune iminentă. 

Performanţe şi ţinută de drum

Dacă germanizarea interiorului nu ţi-a stârnit niciun fel de entuziasm, germanizarea spaţiului de sub capotă îţi pune un zâmbet larg pe faţă. Motorul TSI de 2,0 litri de pe SEAT León ST Cupra produce, în funcţie de versiune, 265 şi 280 de cai-putere, cuplul motor fiind, în ambele cazuri, de 350 de Newtoni-metru.

Toată puterea este transmisă punţii faţă prin intermediul unei cutii manuale cu şase trepte sau prin a unui DSG cu şase rapoarte. Pentru a elimina cât mai eficient risipa de putere, SEAT León ST Cupra dispune, pe puntea motoare, de un diferenţial cu alunecare limitată, care poate muta până la 100% putere pe o roată.

Cel mai bun mod de a testa responsabil acestea este un circuit tehnic, precum Castelloli, unde am făcut câteva tururi, atât cu versiunea DSG cât şi cu cea cu transmisie manuală. Având în vedere caracterul multivalent al maşinii, nu aş recomanda optarea pentru cutia manuală, în ciuda faptului că tururile cu manuala au fost acompaniate de zbierete, de rânjete şi de dramă – în timp ce tururile cu DSG au fost parcurse cu dinţii strânşi şi cu o uşoară încruntare.

Cele 1.446 de kilograme ale maşinii sunt ghidate în mod ferm pe trasă, atât de componenta mecanică antemenţionată cât şi de sistemele electronice de control. Pentru momentele când linia dreaptă ajunge la final şi este nevoie de forţă de frânare, Brembo-urile îşi exercită cele patru pistonaşe pe etrier, care se prind ferm de discul ventilat.

În condiţii de rulare decentă, pe drumurile publice, apăsarea pedalei de acceleraţie vine însoţită de o împinsătură fermă, SEAT León ST Cupra dându-ţi senzaţia că rezervele lui de putere sunt suficient de mari încât accesul abuziv la ele să te treacă repejor peste linia legalităţii.

P.S.: iar dacă îţi surâde ideea de maşină cu 280 CP care consumă 6,6 l/100 km, s-ar putea să fii dezamăgit.