Versiunea economică: Chevrolet Aveo 1.3D ECO

Publicat: 19 10. 2011, 10:00

Deoarece noul Chevrolet Aveo promite să devină „new kid on the block” pe plan european (şi nu numai), oficialii americani s-au gândit să îi gratuleze pe clienţii de pe Bătrânul Continent şi cu o versiune diesel. Aceasta va putea fi cumpărată în România în primul trimestru al lui 2012, dar, pentru moment, nu ştim care va fi preţul de pornire.

Câteva date generale

În funcţie de ţările unde este vândut, Chevrolet Aveo diesel are două versiuni de putere: 75 CP, respectiv 95 CP. Cea din urmă vine şi într-o versiune optimizată din punct de vedere al emisiilor CO2, Aveo 1.3D ECO, pe care am şi avut-o la dispoziţie în scurtul test-drive din Elveţia.

De la început trebuie remarcat faptul că Aveo 1.3D ECO este disponibil doar în versiunea de caroserie hatchback în 5 uşi (celelalte variante diesel, de 75 CP şi 95 CP normală, sunt disponibile şi în versiune sedan). Iar titulatura „ECO” înseamnă emisii CO2 reduse până la valoarea de 95 g/km, cu 20% mai puţin decât versiunea nomală de 95 CP, ceea ce e chiar remarcabil.

Prin urmare, această versiune devine mai tentantă în multe ţări din punct de vedere al taxării faţă cea normală de 95 CP (nu şi dacă ne raportăm la taxa auto de la noi…), inginerii mizând pe o serie de modificări aerodinamice şi ale managementul motorului.

Am ales această versiune deoarece este cel mai puţin poluant Aveo în acest moment, cel puţin în teorie. În practică, am avut ocazia să ne facem doar o mică idee despre consum, în condiţiile unui traseu extraurban garnisit cu viraje, urcuşuri şi coborâşuri abrupte, pe şoselele elveţiene.

Impresii în condus

Primul lucru care se remarcă, la pornirea motorului, este zgomotul distinct al acestuia. Dacă de afară nu e nici o îndoială că vorbim de un diesel, din interior lucrurile se ameliorează, insonorizarea fiind suficientă pentru a nu te simţi stresat de ronrăitul common-rail-ului alimentat cu motorină.

Plecând de pe loc, se remarcă faptul că, sub 1.800-2.000 rpm, răspunsul motorului este destul de leneş, iar demarajele sunt doar normale, nu sprintene. Poate că de la 95 CP te-ai aştepta la ceva mai multă rapiditate, dar ECO înseamnă şi un cuplu ceva mai redus, precum şi o uşoară modificare a cartografiei motorului.

Unde mai pui că transmisia este asigurată de o cutie de viteze destul de lungă, cu numai 5 trepte – versiunea normală de 95 CP beneficiază de o cutie manuală cu 6 trepte, dar pe care nu am avut ocazia să o încercăm. Rapoartele lungi înseamnă, aşadar, acceleraţii mai prelungite, chiar dacă datele oficiale indică un timp mai bun cu o secundă al demarajului 0-100 km/h pentru versiunea ECO.

Per ansamblu, Aveo 1.3D ECO îi va satisface pe aceia care au un stil de mers liniştit şi care nu vor cu tot dinadinsul să treacă de cei din faţă, chiar dacă sunt încetiniţi. Reprizele sunt mulţumitoare, dar, la peste 80 km/h, limitele propulsorului încep să se vadă, iar depăşirile în treapta a 5-a te duc cu gândul la pensionari, aşa încât este necesară retrogradarea.

Dieselul de 1,3 litri se descurcă mulţumitor în rampele lungi, iar la coborâre frâna de motor e corectă, ceea ce înseamnă menajarea sistemului de frânare, mai ales că, pe spate, Aveo e dotat cu tamburi. Timoneria este suficient de exactă, iar direcţia suficient de precisă, aşa încât parcurgerea relativ rapidă a unui parcurs virajat este suficient de eficientă.

V-aţi prins: „suficient” este un termen care descrie foarte bine comportamentul lui Aveo diesel la drum lung. Probabil versiunea având cutie cu 6 trepte îi conferă maşinii un dinamism mai accentuat, dar cei de la Chevrolet s-au gândit că, în general, cine vrea un consum foarte mic şi emisii foarte reduse de CO2, consideră normal compromisul în materie de performanţe. Aveo diesel este, pur şi simplu, o maşină pentru oamenii normali, care nu exagerează pe şosea.

Date de consum şi concluzii

În teorie, consumul mediu se cifrează la 3,6 litri/100 km, foarte tentant. În practică, pe un parcurs de circa 65 km, în condiţii asemănătoare cu cele de pe dealurile româneşti (cu excepţia asfaltului mult mai bun din Elveţia), am obţinut cu Aveo 1.3D ECO un consum extraurban de 4,6 litri/100 km.

Faţă de valoarea teoretică de 3,3 litri/100 km, vorbim de o diferenţă de 1,3 litri/100 km, rezonabil dacă mă gândesc la cele câteva urcuşuri foarte accentuate de pe traseu (unde consumul a ajuns chiar şi la peste 5 litri/100 km). În plus, Aveo 1.3D vine standard cu un sistem Start/Stop pentru motor, care şi-a dovedit eficienţa în localităţi, unde consumul urban este menţinut la cote reduse.

În lipsa unui preţ, nu pot, pentru moment, să fac consideraţii relativ la rentabilitatea acestui model. Dar pot spune că Aveo 1.3D ECO e o maşină diesel cu un comportament decent şi un consum chiar rezonabil, mai ales din perspectiva amatorilor de diesel. Motorul nu pare a avea chiar 95 CP, dar una dintre cauze o reprezintă cutia cu doar 5 trepte, destul de lungi.

Să nu uit: testul cu Aveo diesel a survenit după cel cu nervosul Camaro, deci scuzaţi pretenţiile… Nu rămâne decât să vedem cum se va prezenta Aveo diesel ECO la noi pe piaţă, dat fiind că singurul concurent care stă mai bine din punct de vedere al emisiilor CO2 este Citroen C4 1.6 HDi, cu 93 g/km, iar „vărul” Opel Corsa 1.3 DTE se situează la acelaşi nivel, de 95 g/km.