Comparativ Duster vs. concurenţa. EP. I – Duster vs. Tiguan

Publicat: 24 05. 2010, 22:00

Cea mai importantă lecţie pe care Dacia Duster o
primeşte de la Volkswagen Tiguan este cea ţinând de calitatea
materialelor şi a asamblării
. Tiguan este un Volkswagen în
aproape orice privinţă, dovedind sobrietate şi grijă pentru
detalii.

Modelul din test, chiar dacă în echiparea de bază „Trend &
Fun”, nu este de natură să îţi dea motive de critică. Volanul
clasic Volkswagen, cu trei spiţe, este reglabil atât pe înălţime,
cât şi pe adâncime, permiţând o gamă largă de poziţii. Spre
deosebire de Duster, unde reglajul doar pe înălţime este
insuficient.

Planşa de bord are un design sobru şi este făcută dintr-un
plastic plăcut la atingere, care îţi inspiră
calitate
, dar nu la cote premium, ci una foarte bună
pentru o maşină de familie. Prin comparaţie, singurele porţiuni de
plastic relativ plăcute la atingere în Duster sunt „insuliţele” cu
un motiv cadrilat – în rest, diferenţa faţă de ceea ce oferă Tiguan
este extrem de mare.

Modelul de test Duster, oferit în echiparea de top Laureate,
beneficiază pe bord de inserţii din plastic având aspect de lemn,
cu o denumire neconformă cu realitatea: „Brun Shiny”. Din păcate,
în secolul XXI acestea sunt deja un kitsch,
soluţia de pe Tiguan, cu suprafeţe din plastic frumos finisat şi
elemente având margini din aluminiu, fiind o alegere mult mai
înţeleaptă pentru cei care au gusturi.

Ergonomia consolei centrale este excelentă în cazul lui
Tiguan
, mai ales că modelul de test oferă opţiunea
instalaţiei audio cu un ecran mare şi lizibil, dar şi aerul
condiţionat automat. Cele două sisteme sunt separate în mod logic
pe consola centrală, oferind un acces facil la butoane şi comenzi –
doar micile display-uri ale climatizării bi-zonă punând uneori
probleme de lizibilitate sau distragere a atenţiei de la
condus.

În cazul lui Duster, consola centrală aminteşte imediat
de
cunoscutul Logan
, de la care sunt preluate, fără prea
multe modificări de amenajare, cam toate comenzile. Cu siguranţă,
pretenţioşii vor arăta cu degetul lipsa climatizării
automate
chiar şi de pe lista de opţionale, dar aerul
condiţionat manual se dovedeşte suficient de practic, în timp ce
ergonomia generală, chiar dacă mai slabă decât la Tiguan, este la
cote mai mult decât mulţumitoare.

Plasticele şi acel ornament „Brun Shiny” rămân printre marile
minusuri ale lui Duster, mai ales dacă ne raportăm la ceea ce oferă
Tiguan. Modelul german mai plusează cu un spaţiu de
depozitare inteligent integrat la baza consolei centrale
,
ceva ce lipseşte la Duster. În plus, butoanele pentru dezactivarea
ESP-ului şi blocarea geamurilor spate, precum şi bricheta, sunt cam
prost plasate la baza consolei – comparativ cu butoanele de la baza
consolei în Tiguan.

Per total, cockpitul şoferului îţi dă o idee foarte
clară despre cele două maşini:
Tiguan este dedicat celor
care nu prea fac rabat de la calitate, în timp ce Duster se
adresează celor care nu îşi permit să facă excese de buget. Este
adevărat, pare o concluzie la mintea cocoşului, din moment ce
comparăm un Volkswagen cu o Dacia, dar politica celor două firme
este şi ea diferită: Volkswagen este aproape intrat în categoria
premium, în timp ce Dacia mizează pe imaginea low-cost.

Păcat că acest termen „low-cost” devine „ultra-low-cost” atunci
când facem comparaţia între Duster şi Tiguan, în ce priveşte
ambianţa la volan.

În rest, spaţiul interior este la cote asemănătoare, cu
un plus pentru modelul românesc
. Interesant, în spate,
spaţiul pentru genunchii celor de pe bancheta lui Tiguan au aproape
la fel de mult loc ca în Duster, deşi ampatamentul e mai redus la
maşina germană. O explicaţie ar fi designul planşei de bord, care
favorizează o poziţie mai mult pe verticală,
astfel câştigându-se centimetri importanţi în spate.

Portbagajul este ceva mai redus în cazul lui Tiguan, dar oferă o
formă geometrică mai simplă. Şi, mai ales, o soluţie practică (de
fapt, normală) pentru copertina de bagaje, care se ridică o dată cu
hayonul – la Duster s-a preferat o soluţie mult prea
ieftină şi criticabilă
pentru acest accesoriu. De remarcat
că în Duster se încarcă mai uşor bagajele, neavând o margine
înaltă.

Iar acum să vedem care ar fi diferenţele în mers. În
primul rând în afara şoselelor.