LR Discovery 3 vs. Jeep Commander

Publicat: 28 04. 2007, 22:00

Despre Jeep Commander pot spune că m-a cucerit abia după o săptămînă de test. Cînd am văzut primele imagini oficiale ale modelului, mi-am spus că simţul estetic al americanilor s-a dus pe apa Sîmbetei. Maşina îmi părea o cutie fără personalitate, menită a oripila privitorii. Faţă în faţă cu ea, am descoperit însă că lucrurile stau altfel. Revizuirea atitudinii se datorează pe undeva şi inflaţiei de SUV-uri aproximativ identice din punctul de vedere al designului exterior. În acest segment, de la o vreme, singura opţiune pare a fi sigla de pe capotă. De aceea am ajuns să admir linia lui Commander, una care nu te aruncă în anonimat.

Paradoxal, desenul caroseriei reuşeşte să atenueze gigantismul dimensiunilor, dînd impresia că modelul este mult mai compact. Yankeul lasă impresia unui model militar convertit la o utilizare domestică. Din tot designul exterior, îmi permit să acord o notă de zece pentru grila frontală nealterată, care a definit orice model Jeep de la lansare şi pînă în prezent. Doar cînd păşeşti în interior descoperi adevărata mărime a maşinii, fapt ce te obligă în primii kilometri la o atenţie sporită în trafic, în special dacă rulezi în mediul urban.

Spiritul cazon al exteriorului se regăseşte şi înăuntru, dar nu la nivel de echipare, extrem de bogată, de altfel, ci la cel al designului. Liniile rectangulare şi finisările gurilor de ventilaţie cu şuruburi din metal brut
creează un aer aparte, făcîndu-te să crezi că prin boxele sistemului audio vei primi ordine de la un caporal de infanterie.

Unii poate vor strîmba din nas cînd se vor trezi înaintea lor cu un bord masiv, care le va da senzaţia că au fost reduşi la dimensiunile unei insecte. Personal, mi-am imaginat că mă aflu la volanul unei blindate uşoare, fapt sugerat atît de masivitatea bordului, cît şi de suprafeţele vitrate relativ mici. A compensat pe undeva dotarea opţională cu trapă şi cu două minihublouri în plafon, care mai luminează habitaclul.

Propulsorul de 2.948 cmc pune în mişcare cele 2.242 kg ale maşinii într-un mod surprinzător de plăcut. Commander fiind o idee mai sprinten decît Discovery III la capitolul reprize, cei 218 CP obţinuţi la 4.000 rpm şi cuplul motor de 510 Nm disponibili de la 1.600 rpm se simt din plin. În off-road, Commander mizează pe sistemul Quadra-Drive II, cu diferenţiale cu alunecare limitată controlate electronic, pe axele faţă şi spate. Sistemul funcţionează împreună cu ESP-ul, dar are dezavantajul unei mici întîrzieri în momentul acceleraţiei. Lăudabil faptul că, în momentul selectării treptei reduse de demultiplicare, sistemele electronice sînt decuplate automat, pentru o mai bună performare în off-road. Singurele limite ale maşinii sînt date de dimensiuni: un unghi de apropiere de 34 grade şi de degajare de 27 grade.

Commander se poate considera un demn urmaş al legendei Jeep, chiar dacă acum oferă 7 locuri (o premieră pentru marcă), DVD player şi alte opţiuni specifice segmentului premium. O întîlnire cu două mărci de legendă, cu două modele care pot cuceri noile generaţii aşa cum i-au sedus Wrangler şi Defender pe părinţii noştri.