Panda 4×4, Impreza, Passat, E-Classe

Publicat: 23 01. 2007, 00:00

Ideea acestui articol a fost sa vedem cum se comporta patru masini foarte diferite, dotate cu tractiune integrala si alergate in conditii de iarna ruseasca. Ar fi fost prea frumos ca toate sa mearga bine. Dar ingredientul secret, zapada, a lipsit cu atata incapatanare, incat ne-a dezamagit total. Pana si la St. Tropez aveau o iarna mai grea… In momentul in care ne-am intalnit cu toate masinile la o benzinarie, Soarele aproape ardea, strazile se uscasera total si erau cel putin 15 grade! Am ramas, totusi, la planul nostru de a merge spre Brasov, unde insa, surpriza, vremea era la fel de calda, lipseau doar mugurii primavaratici. Noroc ca am luat o decizie de urgenta si ne-am indreptat catre Cheile Rasnoavei, unde troienele dominau peisajul, iar drumul, ce urma sa devina proba speciala proprietate personala, era in curs de deszapezire. Am facut recunoasterea necesara, plus cateva ture de antrenament si pentru poze. Ce am descoperit ne-a confirmat convingerile, dar am avut si surprize.

Astfel, Cenusaresele – Panda si Impreza – au dominat ostilitatile in privinta factorului fun. Impreza este, pur si simplu, mult peste tot ce am testat noi aici. Trenul este magistral echilibrat, comunicativ si foarte rapid. Cu acest unucinci submotorizat, micuta rasnita n-o sa-i puna probleme in veci. De aceea, este masina perfecta pentru cei care vor sa se joace un pic, sa vada ce se-ntampla cand incerci un transfer de mase sau bruschezi masina voit, in momente cand ar trebui sa stai in banca ta. Daca mergi corect, nu se intampla nimic. Impreza va devora curba dupa curba, total neutra, dar infinit de eficenta. Cand incepi sa-i dai balans va glisa magistral, iar din viraj tractiunea integrala te va scoate impecabil. Trebuie insa sa intri in curba pe la 6.000 de ture, pentru ca frictiunea suplimentara a sistemului 4×4 mananca puterea cat ai clipi.

Panda, fata de chinul care este pe asfalt, straluceste pe zapada. Spatele se cupleaza repede, dar micuta italiana este ajutata si de ampatamentul scurt, respectiv de rotile impinse in extremitati. Mergand normal, este subviratoate pana intr-un punct, dupa care cupleaza toate rotile si te scoate din necaz. Daca mergi cu acceleratia la podea, devine supraviratoare, fiind, in acelasi timp, foarte agila. Garda la sol maricica, impreuna cu unghiurile bune de trecere/degajare (rezultatul consolelor scurte), face din Panda un off-roader, culmea, de luat in seama. Poate clar mai mult decat unele nume cu pretentii…

Passatul si Clasa E le voi lua sub aceeasi caciula. Sunt eficiente si acestea, dar e nevoie de mult mai multa concentrare daca mergi golaneste. Vinovata de acest fapt este masa mare, care-ti pune dificultati, mai ales daca le-ai scapat. Mercedes distribuie mai multa putere pe spate (40/60), fiind mai supravirator, dar gliseaza destul de stingher. Passatul este o idee mai agil, dar intarzie cu trimiterea cuplului spre spate, exact cat sa strice un pic situatia.

Drept concluzie, pot sa spun ca toate cele patru masini sunt peste suratele lor cu tractiune pe doua roti. Dotate cu pneuri adecvate, trec prin iarna fara probleme, atata vreme cat nu le ceri imposibilul. Punctajul pe care fiecare masina l-a primit reflecta exclusiv factorul fun, care, dupa cum se vede, nu este intotdeauna direct proportional cu banii cheltuiti.