Dacia Logan MCV GPL – a doua etapă

Publicat: 28 04. 2008, 22:00

După ce am terminat prima etapă a drumului, Bucureşti – Cluj, dar şi GPL-ul din rezervor, m-am trezit într-o situaţie dezavantajoasă: pe ruta Cluj – Baia Mare nu am găsit nici o pompă de GPL în drum! Ceea ce a însemnat un consum de 15 litri de benzină, cu repercusiuni în calculul costului final.

Imediat după ieşirea din Cluj, comutatorul de GPL, care era pe roşu, a început să ţiuie într-un mod foarte enervant, după care a trecut singur la alimentarea pe benzină. Încă o dată mi s-a confirmat faptul că rularea pe GPL înseamnă o scădere a performanţelor, vizibilă mai ales pe virajele în urcare, unde lipsa de vână a motorului îţi dă impresia că maşina este propulsată de motorul de 1,4 litri şi 75 CP. Pe drum drept, situaţia nu este atât de drastică, doar reprizele fiind mai lungi – ceea ce se reflectă în abordarea cu mai multă atenţie a depăşirilor tirurilor lungi, de exemplu.

Din fericire, la ieşirea din Baia Mare spre Sighetu Marmaţiei există o staţie Lukoil cu GPL, foarte vizibil plasată (faţă de altele, care trebuie căutate prin oraş). Plinul a însemnat aproape 44 de litri, combustibil care a fost suficient pentru parcurgerea rapidă a 450 km prin Maramureş – care, în zilele de Paşti, de vineri până luni, a fost plin de turişti, dar şi de români veniţi acasă de sărbători de la muncă din străinătate.

Ei bine, faţă de aceştia, mă pot lăuda că m-am plimbat fără probleme prin Maramureşul istoric – de la Sighet la Borşa, pe Valea Izei şi Valea Vişeului – cu numai 100 RON. Sau un milion de lei vechi – care, împărţit la cinci persoane, cât poate transporta Dacia Logan MCV, înseamnă 20 RON/persoană. Pe acelaşi traseu, un taxi mi-ar fi luat peste 700 RON, deci peste 100 RON/persoană, iar costurile cu un microbuz sunt, oricum, mai mari de 20 RON/persoană. Unde mai pui că maşina personală înseamnă o mult mai mare libertate de mişcare, iar Logan MCV este chiar surprinzător de confortabil pe drumurile noastre naţionale şi judeţene.

Pentru că drumurile nu mi-au permis, viteza maximă a fost mult mai redusă, astfel că şi consumul mediu s-a cifrat undeva la 9,3 litri/100 km. În aceleaşi condiţii, presupunând că varianta diesel ar fi consumat doar 5 litri/100 km, ar rezulta un cost de 106 RON pentru Dacia Logan MCV 1,5 dCi. Deci, teoretic, varianta GPL oricum a însemnat o economie de 6 RON – modică, dar în practică suma ar fi clar mai mare, datorită unui consum mai mare al motorului diesel. Dacă aş fi consumat benzină, nu GPL, atunci costurile ar fi ajuns undeva la minimum 150 RON – deci avantaj clar versiunea GPL.

Concluzia celei de-a doua etape a drumului este că Dacia Logan MCV GPL este avantajoasă: cu mult faţă de versiunea pe benzină şi cu foarte puţin faţă de cea diesel. În aceşti kilometri, am mai descoperit câteva mici neajunsuri, cum ar fi izul de gaz din timp în timp sau, mai puţin important, lizibilitatea ledurilor pe vreme însorită. În rest, laudele pe care le primeşte maşina cu privire la spaţiul interior sau raportul preţ/dotări sunt suficient de multe. Este adevărat, mai sunt încă destule persoane pentru care Loganul este tot "o Dacie sub nivelul unui secondhand fin Germania", însă chiar şi aceste persoane şi-au manifestat interesul pentru costurile reduse ale motorizării cu GPL.

Să nu uit: la radio am prins o reclamă destul de haioasă, într-un stil să-i zicem mai popular, concluzia fiind "pune-ţi şi tu GPL, cu banii de benzină mergi de două ori mai mult cu gazul!". În practică nu este chiar aşa: cu banii de benzină mergi doar cu 50% mai mult dacă foloseşti GPL…