Surprinzător: principala sursă de emisii de particule a maşinilor diesel nu e motorul...

Probabil ştiaţi că Organizaţia Mondială a Sănătăţii a inclus motoarele diesel pe lista celor mai importante ameninţări la adresa sănătăţii şi vieţii oamenilor, emisiile de particule şi celelalte noxe rezultate din arderea motorinei putând duce la cancer. Iată, însă, că fanii diesel ne arată că maşinile diesel nu au o vină aşa de mare.

Surprinzător: principala sursă de emisii de particule a maşinilor diesel nu e motorul... Surprinzător: principala sursă de emisii de particule a maşinilor diesel nu e motorul...

În unele state europene, cum ar fi Franţa, se duce o luptă mediatică intensă împotriva motoarelor diesel, discuţiile fiind foarte aprinse: pe de o parte, autorităţile declară că maşinile diesel sunt prea poluante, pe de altă parte utilizatorii de maşini se tem că pur şi simplu sunt o ţintă uşoară pentru creşterea taxelor.

Atât guvernanţii francezi, cât şi organizaţiile ecologiste se pregătesc să adopte o legislaţie mai dură împotriva maşinilor diesel şi a emisiilor de particule ale acestora, însă iată că lucrurile se complică dintr-o direcţie neaşteptată: un specialist al Institutului Naţional de Sănătate şi Cercetări Medicale afirmă că NU motoarele diesel au principala vină.

Huooo, jos cu dieselul! Ba nu, dieselul e cea mai bună soluţie. Până la urmă... cum este?

Conform lui Jean Paul Morin, încă înainte de 2010 (când filtrele de particule pentru motoarele diesel încă nu erau obligatorii) s-au făcut studii privind sursele de particule în cazul maşinilor diesel.

Astfel, pentru exemplul unei maşini cu motor diesel Euro 2 (deci fără filtru de particule, având doar catalizator), care parcurge 40.000 km anual, specialiştii au descoperit că emisiile de particule au următoarele surse:

  • motorul: circa 4 kg de particule
  • pneurile: între 4 şi 6 kg de particule
  • discurile şi plăcuţele de frână: circa 1 kg de particule

Adică un motor diesel Euro 2 emite mai puţine particule nocive într-un an decât pneurile care se uzează în cei 40.000 km! Raportat la motoarele diesel moderne, un motor diesel Euro 5 dotat cu filtru de particule emite doar 200 grame de particule în aceeaşi distanţă, în timp ce nivelul emisiilor de particule ale pneurilor şi frânelor a scăzut foarte puţin, deci e la cote mult mai mari comparativ cu motorul.

O fi dieselul poluant, dar poate că nu e aşa de poluant cum e acuzat...

E adevărat, modul de funcţionare al unui filtru de particule presupune ca, o dată la câteva mii de kilometri, acumulările de particule să fie arse la temperaturi foarte înalte şi apoi eliminate pe evacuare. Chiar şi aşa, însă, specialistul francez consideră că sunt exagerate acuzaţiile aduse motoarelor diesel.

Voi ce părere aveţi:

AR TREBUI TAXATE MAI MULT MOTOARELE DIESEL DIN CAUZA POLUĂRII?