Citroen C-Cactus

Atunci când au creat acest concept, francezii au fost mai mult interesaţi de partea ecologică decât de cea artistică, astfel încât amatorii formelor frumoase s-ar putea să se simtă cam înţepaţi de acest C-Cactus în simţul artistic.

Citroen C-Cactus Citroen C-Cactus
Dacă vreţi să îi blamaţi pe designerii francezi pentru această apariţie bizară, care aduce cu o broască având ochii bulbucaţi, ar trebui să mai aşteptaţi, deoarece aspectul maşinii este în strânsă legătură cu ideea de ecologie, exprimată foarte bine de partea tehnică.

C-Cactus se doreşte un automobil ecologic, caroseria şi panourile exterioare fiind aproape în toatalitate reciclabile, iar sistemul de propulsie hibrid, cu un motor HDI, duce la un consum mediu de 3,4 litri/100 km, cu emisii de CO2 de numai 78 g/km. Până şi costurile de fabricaţie ale maşinii sunt "ecologice" pentru bugetul constructorului, maşina costând cât cel mai ieftin Citroen C4 şi având în componenţă doar 200 de piese.

Chiar dacă nu putem fi întrutotul de acord cu proiectanţii francezi, care declară despre C-Cactus că ar fi atractiv, cu siguranţă maşina este foarte modernă, liniile curbe şi jantele speciale de 21" făcând din acest concept un real concurent estetic pentru VW Beetle. Cei 4,2 metri lungime oferă un spaţiu surprinzător de generos pentru o familie de patru persoane (portbagajul are 500 de litri!), într-un pachet mai degrabă bizar decât prietenos, dar foarte luminos, conform modei pavilioanelor din sticlă. Interiorul frapează nu neapărat prin simplitate, cât prin soluţiile ingenioase, prin care inginerii au încercat să scape de multe din echipamentele neesenţiale pentru confortul pasagerilor. În plus, desenele şi inserţiile cu forme de frunzuliţe contribuie la crearea unei ambianţe "biologice", în concordanţă cu denumirea maşinii.

Volanul adoptă de acum cunoscuta formulă cu butucul central fix, pe care sunt plasate toate comenzile necesare condusului, în timp ce consola centrală, în formă de punte, este destul de mult simplificată, conţinând doar boxele, comanda cutiei de viteze automate şi un ecran tactil, de la care este controlat sistemul de navigaţie, computerul de bord şi sistemul de climatizare automată. Fiecare scaun este modelat într-o singură piesă cu rol de schelet, pe care este montată o husă ergonomică, astfel reducându-se drastic numărul de elemente. Tratament care se observă şi la exterior, de exemplu la partea frontală, spoilerul integrând farurile, în timp ce aripile şi capota formează aceeaşi piesă. Şi în spate, spoilerul este integrat, iar hayonul, deşi are o formă ciudată şi elaborată, are foarte puţine componente.

Motorul HDI de 1,4 litri dezvoltă 70 CP, iar cel electric 30 CP, maşina dispunând de modul ZEV (Zero Emission Vehicle) pentru traficul urban - propulsia este total electrică, iar nivelul sonor extrem de scăzut. Deoarece accentul s-a pus pe consumul cât mai scăzut, performanţele dinamice sunt limitate (de exemplu, viteza maximă atinge doar 150 km/h), însă marele câştig rezidă din economia înregistrată la capitolul greutate, masa de 1.306 kg fiind cu 15% mai redusă decât în cazul utilizării tehnologiilor convenţionale de fabricaţie.

Rămâne de văzut într-un viitor nu foarte apropiat dacă elementele de design ale lui C-Cactus se vor regăsi pe vreun model de serie, însă este clar că multe din inovaţiile tehnologice se vor regăsi în curând pe modelele de serie ale constructorului francez. Deci, aviz prietenilor naturii, care sunt din ce în ce mai mult luaţi în seamă de CItroen.