Noua tehnologie Hybrid Air (benzină + aer comprimat), prezentată de Citroen-Peugeot

Concernul PSA (Citroen-Peugeot) a prezentat recent o nouă propunere de tehnologie hibridă, care, în locul bateriilor electrice, foloseşte soluţia aerului comprimat. Are şanse noul sistem Hybrid Air să devină cea mai bună soluţie pentru maşinile hibride low-cost?

În 2012, concernul PSA Peugeot-Citroen a avut parte în Europa de ”una caldă, alta rece”. Pe de o parte, a fost încoronat cu titulatura de compania cu cele mai mici emisii de CO2. Pe de altă parte, vânzările celor două mărci au scăzut cu 12,9%, ceea ce înseamnă greutăţi financiare.

Totuşi, aceste probleme nu i-au împiedicat pe francezi ca la recentul eveniment ”Innovation Day” să prezinte publicului ceea ce poate deveni o idee de mare succes în viitorul imediat - mai precis, din 2016, când PSA Citroen-Peugeot intenţionează să echipeze maşinile de serie cu noua tehnologie Hybrid Air.

La revedere baterii şi motoare electrice, bun venit soluţiei dezarmant de simple a... aerului comprimat. Pentru că Hybrid Air asta înseamnă: asocierea dintre un motor pe benzină şi un sistem de propulsie bazat pe aerul comprimat. Sună neverosimil? Nicidecum, urmăriţi video-ul de mai jos pentru a vedea cât de simplă şi, totodată, eficientă este ideea:

Sistemul Hybrid Air este format dintr-un motor pe benzină, un compresor de aer, o pompă hidraulică (cu rol de motor de propulsie, alimentat de aerul comprimat) şi o transmisie automată special concepută, cu angrenaj epicicloidal.

Motorul termic, pompa hidraulică şi cutia automată sunt plasate în faţă, ca în cazul unei maşini obişnuite, în timp ce tunelul central găzduieşte rezervorul principal de aer comprimat (împreună cu compresorul de aer), iar în spate, lângă rezervorul de combustibil, regăsim un rezervor secundar de aer comprimat.

Principalul avantaj al acestei soluţii tehnice îl reprezintă costurile mult mai reduse decât în cazul bateriilor electrice. Dat fiind că e o soluţie care se adresează în principal maşinilor de dimensiuni reduse, eficienţa sistemului Hybrid Air ni se promite suficient de bună.

Însă cel mai important este că Hybrid Air anunţă consumuri de combustibil foarte mici, precum şi emisii de CO2 foarte scăzute: în cazul lui Peugeot 208 sau Citroen C3, sistemul Hybrid Air duce la un consum mediu de numai 2,9 litri/100 km, respectiv emisii CO2 de 69 g/km.

Sistemul Hybrid Air poate funcţiona în trei moduri: doar pe benzină (la viteze mari, specifice autostrăzii), combinat (la demaraje sau pe şoselele normale), dar şi exclusiv pe aer (la viteze sub 50 km/h, în trafic urban). Gestionarea Hybrid Air este strict electronică, un computer controlând modul de funcţionare pentru o eficienţă maximă.

Practic, oficialii declară că sistemul Hybrid Air poate funcţiona doar pe aer în 60-80% din parcursul urban, ceea ce înseamnă o reducere de până la 45% a consumului şi emisiilor în regim urban.

Aşadar, aşteptăm cu nerăbdare 2016, când PSA promite că vom vedea noua tehnologie aplicată pe modele de serie. Tot atunci vom vedea şi cât de atractive sunt preţurile unei maşini echipate cu Hybrid Air, precum şi costurile estimate.

Până atunci, voi ce părere aveţi:

AERUL COMPRIMAT E O IDEE MAI BUNĂ DECÂT BATERIILE ELECTRICE?