Dacia de 5.000 de euro, mai aproape de realitate?

Dacia de oraş, modelul mini aşteptat de la fabricantul român de maşini, ar putea fi mai aproape de realitate, cel puţin în opinia nemţilor. Oare aşa să stea lucrurile?

Dacia de 5.000 de euro, mai aproape de realitate? Dacia de 5.000 de euro, mai aproape de realitate?

Mai ţineţi minte „Dacia de 5.000 de euro”, programul-cheie al celor de la Renault, atunci când au anunţat naşterea a ceea ce urma să fie Loganul? Ei bine, după cum ştiţi, preţul de 5.000 de euro nu s-a materializat niciodată, fie şi pentru că majoritatea clienţilor au optat pentru versiuni de peste 8.500 de euro, chiar şi în cazul Loganului.

Iată că nemţii de la AutoBild au făcut o adevărată obsesie pentru modelul de clasă mini al celor de la Dacia, şi revin cu un articol despre posibilitatea construirii, în cele din urmă, a unui model de oraş sub marca românească. Având în vedere că noul Twingo este construit pe o platformă complet nouă, realizată împreună cu cei de la Mercedes-Benz (viitorul Smart va fi bazat pe aceeaşi platformă), platforma lui Twingo 2 ar fi numai potrivită pentru o maşină de clasă mini low-cost, argumentează ei.

În plus, uzina AvtoVAZ din Rusia ar fi locul potrivit unde să fie asamblat acest model, având în vedere salariile mici şi costurile generale relativ reduse cu producţia. Nu ştim cum ar putea arăta o astfel de maşină, puteţi vedea o schiţă pe site-ul AutoBild, dar noi am folosit unul dintre desenele lui Costel Camburu pentru a ne face o idee.

Mini Dacia ar trebui să aibă doar 2 uşi, un calandru simpatic şi motorizări de 0.9 şi 1.2 litri

CÂT DE REALISTE SUNT PLANURILE UNEI DACIA DE ORAŞ?

Germanii visează la o Dacia Mini de ani de zile. Cert este că oficialii Renault au negat de repetate ori că ar avea în vedere un astfel de model - dar câtă încredere poţi pune în cuvintele lor, câtă vreme piaţa este cea care dictează cum merg lucrurile? A se vedea structura de vânzări a actualei game Dacia, maşină gândită pentru Europa de Est, dar care îşi realizează majoritatea vânzărilor în Europa de Vest.

ARGUMENTE PRO

În primul rând, un model de clasă mini de la Dacia ar completa gama producătorului low-cost, cu un model care să prindă o mare parte dintre clienţii vest-europeni - lipsa rafinamentului interiorului nu ar mai fi atât de vizibilă în contextul în care multe maşini mini sunt mai degrabă rustice la interior.

În al doilea rând, dacă modelul de bază ar porni din zona celor 5.000 de euro şi ar urca până spre 8.500 de euro, ar completa o zonă de preţ neacoperită în prezent de Dacia. Doar Suzuki Celerio ar putea intra în aceeaşi zonă de preţ, pornind însă de mai sus, de la 6.000 de euro.

Poate vă place pe roşu... Prelucrare foto: Costel Camburu

În al treilea rând, costurile dezvoltării unui astfel de model nu ar fi mari, toate piesele regăsindu-se deja în baza de organe Renault şi fiind amortizate de repetate ori. Platforma lui Twingo 2, proaspăt abandonată, ar permite o maşină mini cu tracţiune faţă, care nu ar canibaliza noul Twingo, care are tracţiune spate. În plus, ar fi o maşină rustică, destinată pentru mersul de la A la B în oraş, prin contrast cu noul Twingo, care e gândit ca o maşină fashion, destinată distracţiei.

În fine, platforma lui Twingo 2 are destule elemente tehnice dezvoltate la RTR, în România, aşadar know-how-ul există.

ARGUMENTE CONTRA

Asamblarea în Rusia devine problematică în contextul european inflamat de evenimentele din ultimii ani. România ar fi în continuare prea scumpă, având în vedere că modelul s-ar vinde în proporţie covârşitoare în Europa de Vest, unde segmentul mini e unul important, nu ca în Europa de Est. Asamblarea în Maroc este singura care ar avea sens, mai ales că pieţele cheie pentru maşini mini se află în sudul Europei. Dar nu avem cunoştinţă de mutarea vreunei linii de asamblare a vechiului Twingo în Maroc...

Acest model ar fi extrem de sensibil la cele mai mici variaţii de preţ, însă, pentru că marja de profit a Dacia este una mare! Preţul de pornire de 5.000 de euro este unul fantezist, în condiţiile în care tehnologiile de siguranţă sunt scumpe şi absolut obligatoriu de integrat în maşină. De asemenea, motorizările de 0.9 litri dezvoltate de grupul Renault-Nissan sunt încă noi şi relativ scumpe. Diferenţa de preţ între o maşină de clasă mini Renault (vechiul Twingo, 9.300 euro) şi una de clasă mică (actualul Clio, 10.200 euro) este mică, tocmai din cauza obligativităţii integrării acestor elemente tehnologice. Din acest motiv, diferenţa de preţ dintre cel mai ieftin Sandero (1.2 75CP Acces, 7090 euro) şi cel mai ieftin Dacia City/Mini nu poate fi mai mare de 1.000-1200 de euro.

Acum sincer, ce ai putea scoate din acest interior, şi să nu-ţi tai venele?

Atuul principal al mărcii Dacia este spaţiul suplimentar oferit la preţul unui segment inferior. Tocmai de aceea clienţii compară deseori maşinile Dacia cu cele din segmentele superioare, uitând că Loganul este de fapt o maşină de clasă mică, de exemplu, fiind bazat pe Sandero, sau ca Dusterul este un crossover, iar nu un SUV compact. O maşină de clasă mini produsă de Dacia ar pierde exact acest avantaj principal, pentru că cumpărătorii de maşini din această clasă sunt interesaţi în special de uşurinţa parcării şi deplasării pe străduţele înguste din satele şi oraşele vechi europene, iar nu doar de preţ. O maşină prea mare ar fi inutilă.

În fine, la modă sunt tot mai mult microcarurile, maşinuţe care nu necesită permis de conducere, şi care deja aglomerează străduţele centrale ale marilor oraşe vestice. Tocmai de aceea, maşinile de clasă mini au evoluat spre dotări mai sofisticate şi pun accentul pe elementul fun/fashion. În acest context, o Dacia Mini - care să fie de fapt mare - ar avea prea puţin sens.

CE DACIA MINI AM PUTEA AŞTEPTA, TOTUŞI? CUM AR TREBUI SĂ ARATE O DACIA CITY?

O Dacia Mini, sau City, sau Solenza, sau spuneţi-i cum vreţi, ar trebui să fie o maşină de clasă mini care să arate a maşină de clasă mică, tot aşa cum azi Sandero, o maşină de clasă mică, arată ca o maşină de clasă compactă. Asta înseamnă că ar trebui să fie mai mică decât actualul Sandero (4057 mm lungime), dar mai lungă decât vechiul Twingo (3687 mm). Un 3.800 de mm ar fi o lungime potrivită.

Principalul său atu ar continua să fie spaţiul interior superior gamei sale, reuşind cumva să ofere un portbagaj de circa 260 de litri şi un spaţiu pentru pasagerii din spate similar clasei mici (azi, Sandero oferă spaţiu în spate similar clasei compacte). Sub capotă am avea motoare de 0.9 litri turbo şi 1.2 litri aspirat, dar nu neapărat şi un diesel, care ar fi prea scump pentru această maşină. Puterea dezvoltată ar fi între 60 şi 85 CP, cu accent pe tehnologia eco, fiind compensate de greutatea mică a maşinii.

O astfel de maşină ar atrage inclusiv flotele. Remarcaţi capota diferită de cele de mai sus

Pe versiunile mai dotate vom avea opţionale precum aerul condiţionat, geamuri electrice şi altele asemenea, dar trebuie să ţinem cont că maşina nu poate porni de la un preţ mai mic de 5.800 de euro şi nu are voie să sară de pragul celor 8.500 de euro, sau va fi canibalizată de versiunile acceptabile ale lui Sandero.

ÎN CONCLUZIE, PUTEM CREDE ÎNTR-O DACIA CITY / MINI?

Sunt puţine şanse ca un astfel de model să apară în gama producătorului Renault-Nissan, dar nu poţi spune niciodată „nu”, mai ales atunci când vine vorba de Dacia. Un astfel de model ar trebui să farmece un public doritor de maşini mici de oraş, dar şi să asigure o marjă de profit tipică mărcii Dacia (marca înregistrează o marjă potrivită mai degrabă mărcilor premium), altfel el nu şi-ar avea rostul în gamă.

În condiţiile în care Renault Twizy deja îşi face apariţia pe străzile din Roma, Paris şi Barcelona, în care producerea unui astfel de model ridică mari probleme legate de ratingul de siguranţă, uzinele mărcii sunt deja la capacitate maximă, iar normele de siguranţă şi de poluare vor fi tot mai drastice, e mai greu de crezut că vor putea ţine un preţ suficient de scăzut pentru a nu canibaliza modele din gama Dacia cu marjă de profit mai mare.

Lăsaţi prostiile, faceţi maşina ASTA în schimb!! Via X-Tomi Design

Având în vedere succesul nebun al lui Duster, este mai degrabă de înţeles dacă Dacia îşi va concentra energiile în altă direcţie, mai degrabă spre versiuni utilitare 4x4, de exemplu un Duster pick-up, sau chiar spre un SUV mai mare, dar la fel de rustic, din care Dacia poate câştiga sensibil mai mult.

Voi ce spuneţi, aţi dori un model Dacia de oraş? Care ar fi preţul potrivit, pe care aţi fi dispuşi să-l plătiţi pentru un astfel de model?