Record de Ziua Americii: rechemările în service ale General Motors

General Motors a dominat decade întregi lumea auto şi încă mai are o poziţie pe podium. Însă criza auto i-a adus şi un faliment răsunător, iar acum o altă criză internă zguduie din temelii colosul american, la conducerea căruia se găseşte o femeie. De 4 iulie, SUA ar putea sărbători sfârşitul unei poveşti grandioase...

Record de Ziua Americii: rechemările în service ale General Motors Record de Ziua Americii: rechemările în service ale General Motors

Rechemările în service sunt un coşmar pentru orice mare constructor auto, iar în SUA acest lucru se întâmplă din ce în ce mai des, din cauza ”balaurului” NHTSA, cu reguli extrem de stricte privind protecţia consumatorului şi remedierea problemelor care l-ar putea afecta pe măritul client.

Mulţi încă îşi amintesc de scandalul pedalei de acceleraţie blocate (”unintended acceleration”), care i-a făcut pe cei de la Toyota să recheme milioane de maşini în service în 2009-2011, efectul asupra imaginii şi profiturilor companiei japoneze resimţindu-se din plin.

Chevrolet Malibu este maşina cu cele mai multe rechemări în service în prima jumătate a lui 2014

Însă acum vorbim de zeci de milioane de rechemări în service, într-o perioadă de câteva luni. Mai exact, gigantul american General Motors a fost obligat să recheme în service un număr de aproape 30 de milioane de maşini în primele 6 luni ale acestui an - cam de când frâiele GM au fost preluate de Mary Barra.

Iar analiştii consideră că sarabanda rechemărilor în service la GM nu s-a terminat, mai ales după ce anchetele congresului, dar şi ale presei sau altor organisme guvernamentale, au arătat că managementul companiei americane avea cunoştinţă de problemele de securitate încă de acum 10 ani, dar a preferat să rişte de dragul costurilor mai mici profiturilor mai mari.

Cam 300 de morţi la 30 de milioane de maşini rechemate e un procent foarte mic - în opinia şefilor GM...

Mi-e greu să vorbesc acum despre cinism: conform specialiştilor, defectele constatate doar în acest an ar putea fi responsabile de moartea a 300 de şoferi şi pasageri (13 decese se pare că sunt legate direct de scandalul ”cheii de contact”).

În condiţiile în care şefii GM au decis că e mai profitabil să plăteşti compensaţii familiilor decât să investeşti în siguranţa mai bună: recent, GM a declarat că plafonul minim de despăgubire pentru familiile victimelor va fi de minimum 1 milion de dolari. Mă întreb câţi consideră că merită să-ţi rişti viaţa pentru suma asta...

Însă General Motors mai trebuie să scoată nişte bani din buzunar: pentru remedierea problemelor la maşinile rechemate în service. Iar ”nişte bani” înseamnă nişte miliarde de dolari. De exemplu, cea mai recentă rechemare pentru 8,4 milioane de maşini costă General Motors cel puţin 1,2 miliarde USD.

Doamna Mary Barra, prima femeie manager a unei mari companii auto. Probabil cu rolul de a rezolva mizeria făcută de predecesori

Şi la ce duce toată această poveste cu rechemările în service soldate cu morţi, răniţi şi un scandal mediatic uriaş? Evident, la degradarea imaginii: de la începutul anului până acum, valoarea la bursă a colosului american a scăzut cu 10%, acţiunile ajungând la 36,30 USD, iar specialiştii afirmă că e foarte probabil ca, până la finalul anului, preţul chiar să coboare sub 30 USD.

Prin urmare, nu e de mirare că deja se aud zvonuri despre un posibil proces al unui grup de acţionari GM, care vor să dea în judecată compania americană pentru pierderea valorii. Iar, ca daune, ar vrea nici mai mult, nici mai puţin de 10 miliarde USD. Zece miliarde.

Oare chiar aşa de repede a fost şters cu buretele falimentul răsunător al General Motors de acum 5 ani? Care a însemnat ”topirea” a aproape 50 de miliarde USD pe ajutoare guvernamentale şi pierderea locurilor de muncă a zeci de mii de muncitori şi a altor zeci sau sute de mii din industria orizontală.

... pentru că e o dovadă de patriotism să mori într-o maşină fabricată de General Motors?!

Cred sincer că, de ziua lor, americanii au nevoie de un şoc, pentru a se trezi la realitate: GM ar trebui închis şi îngropat. Pentru că reprezintă nişte trăsături nedemne pentru secolul XXI, începând cu lăcomia corporatistă până la cinismul şefilor. E adevărat, sunt lucruri pe care le întâlnim şi la alte companii auto, poate chiar la toate într-o măsură mai mică sau mai mare.

Dar mi se pare că lucrurile se tergiversează în mod nepermis, iar publicul ar trebui să vadă din acest scandal al rechemărilor adevărata faţă a businessului de azi: goana după profituri cât mai mari a ajuns să afecteze din ce în ce mai mult clientul. E nevoie de o schimbare majoră, iar asta doar publicul o poate cere.

GM, luat la ţintă de comicii americani, care pun punctul pe i. În clipul de mai sus, John Oliver se dezlănţuie!

Aşadar, de 4 iulie eu le urez americanilor să asculte varianta tradusă a imnului nostru naţional. Poate, cine ştie, la ei va avea mai mult efect decât la noi. Iată mai jos şi o listă exhaustivă a rechemărilor în service GM din acest an (foto: Jalonik.com)

P.S.

Imaginea de deschidere a acestui editorial e, într-adevăr, o palmă dură la adresa GM. Dar să nu uităm că, în anii '60-'70, şi Ford a trecut printr-un scandal asemănător. Modelul Ford Pinto avea probleme de proiectare a rezervorului, care putea exploda în cazul unui accident din spate (ceea ce a dus la circa 500 de decese!).

Ah, de fapt GM doar ia exemplu de la Ford, care a aplicat pe Pinto cam aceleaşi principii cinice acum o jumătate de secol

Scandalul a căpătat proporţii astronomice în momentul în care s-a descoperit că managementul companiei nu doar ştia de această problemă, dar, în urma unei analize interne ”cost-beneficii”, a considerat că are de câştigat dacă nu investeşte în remedierea problemei, ci apelează la despăgubiri pentru eventualele victime.

 Happy Birthday, America, wherever you are.