Am condus prin România noul Porsche Cayenne, în cea mai frustrantă competiţie posibilă

Ştii competiţia anuală, numită Porsche Performance Drive? În cazul în care ai invidiat vreodată pe cei prezenţi acolo, opreşte-te. Să petreci câteva zile într-un Porsche gândindu-te că la final trebuie să prezinţi consumul este un chin. Din fericire, am fost cu mintea odihnită...

Am condus prin România noul Porsche Cayenne, în cea mai frustrantă competiţie posibilă Am condus prin România noul Porsche Cayenne, în cea mai frustrantă competiţie posibilă

Porsche Performance Drive este genul de competiţie în care visezi să ajungi. Este o desfăşurare de forţe care uneşte jurnalişti din mai multe ţări şi îi plasează într-o competiţie de mii de kilometri, unde scopul este trecerea liniei de finiş cu un consum mediu cât mai mic. Într-un Porsche. Anul acesta a fost Porsche Cayenne S. 

Ajuns în ţară, Cayenne a urmat formula pe care PPD a aplicat-o în ediţia de anul acesta, doar că raportat la o scară mai mică: circa 400 de kilometri prin România, aproape o zi întreagă, un Porsche Cayenne. După ce am convenit cu coechipierul Mihai Alexandrescu (Gentleman's Car) că niciunul dintre noi nu are de gând să câştige nimic altceva decât relaxare într-un Cayenne, am pornit către Buşteni, unde am făcut primul popas. 

Relaxare? Mai pregătiţi ca niciodată

La start au fost aliniate şase maşini, în versiuni de motorizare diferite - S, S Diesel şi turbo. Da, exact, echipa cu numărul 5 era într-un SUV Porsche cu 520 de cai-putere. Noi am tras biletul cu numărul 4, care indica un S Diesel. Cu toate că maşinile se aflau într-o oarecare egalitate (se lua în considerare consumul obţinut, în raport cu consumul mediu declarat al maşinii, urmând câteva formule dezvoltate de oamenii Porsche Pipera), cumva ideea că există cineva cu un Cayenne turbo ne-a îndepărtat grija că am putea ieşi chiar pe ultimul loc.

TEST. Noul Porsche Cayenne facelift 2014: Imperial

În mod curios, nu ne-am atins de cuplul total de 850 de Newtoni-metru ai lui S Diesel decât de câteva ori în drumul către Buşteni, dar am făcut-o doar ca să ne convingem că cele 5,4 secunde pentru 0-100 km/h nu reprezintă doar o cifră şi atât. Cât despre viteza maximă, nu ne-a împins curiozitatea să vedem dacă prinde 252 km/h.

Selfie. Always selfie

V8-ul de 4,2 litri de pe Cayenne S Diesel dezvoltă 385 de cai-putere şi „merge de nu-ţi vine să crezi, chiar dacă e diesel”, citând un bun prieten care a tăvălit un Cayenne pre-facelift acum doi ani pe Istanbul Park. Drumul nostru până la Buşteni a reprezentat o plimbare lejeră, demnă de mai puţin de 9,0 l/100 km. Cu un litru mai mult decât consumul mixt (8,0 l/100 km) şi cu doi mai mult decât cel extra-urban (7,0 l/100 km). Mai bine de atât nu se putea. Oare băieţii ăia cu bestia turbo oare cât aveau consum...? Săracii.

Alb, în cazul acesta, înseamnă „provocare”

Prima parte a traseului - după Buşteni a urmat Braşov, unde am ratat pitstopul Ramada de la intrarea în oraş şi am ocolit câţiva kilometri; vreo 10 - a fost o plimbare uşoară, însă în partea a doua, am ajuns pe Cheia. Dezamăgit de ocolul care ne-a crescut consumul mediu cu circa o treime de litru şi activat de reflexul pavlovian declanşat de asocierea „Porsche + drum virajat”, am aruncat în picaj Cayenne-ul de 2,3 tone pe serpentinele de pe Cheia, în speranţa că ne vom mai reveni un pic în simţuri. 

Dacă te comporţi cu el ca şi cum ai participa într-o competiţie de consum, Cayenne devine un fel de canapea confortabilă, tehnologizată, suficient de încăpătoare pentru patru persoane. Nivelul de insonorizare este mare - dieselul de 4,2 litri se aude înfundat, aproape insesizabil iar sistemul audio şi confortul scaunelor sunt eficiente în a te pune în transa de condus corespunzătoare.

În cazul în care schimbi foaia şi, implicit, comportamentul la 180 de grade, te vei trezi cu o canapea rigidă, de 2,3 tone, care livrează tot ceea ce îi ceri tu şi o face într-un mod precis, însă rămâne o canapea de 2,3 tone. În cazul în care ai în plan astfel de activităţi, încearcă să-ţi comanzi Cayenne-ul cu frâne ceramice. 

După scurtul şi intensul episod Cheia, am redus ritmul în drumul către Ploieşti, pe o ploaie tipică anotimpului şi cu mici zvâcniri care trădau plictiseala şoferilor. Nu mă înţelege greşit, însă imediat ce faci cunoştinţă cu cei 850 de Newtoni-metru, este greu să-i uiţi complet. 

Mai ţii minte despre echipajul 5, cel care avea sub talpă Cayenne turbo? Echipajul 5 (Laurenţiu Florescu de la Autograma / Andrei Ţuţu de la Autoevolution) a fost câştigător, cu un consum mediu de 11,9 litri la suta de kilometri. Raportat la consumul mediu declarat de 11,2 l/100 km, poţi spune că este o performanţă. Echipajul 4 - format din subsemnatul şi din Mihai Alexandrescu - a obţinut un consum 10-şi-oricum-nu-mai-contează-că-nu-am-câştigat

Felicitări, Echipa 5. Nu ştim dacă să vă invidiem sau dacă să vă compătimim

În concluzie, Porsche Performance Drive m-a învăţat următoarele:

1. Este teribil de greu să conduci un Porsche la consum într-o competiţie de consum, indiferent despre care model vorbeşti. 

2. Nu este imposibil să scoţi un consum demn de invidiat, chiar şi cu un Porsche SUV cu 520 de cai-putere la roată. 

3. Doar pentru că este diesel, asta nu înseamnă şi plicitistor. Mai ales atunci când vorbeşti de un Porsche. Mai ales dacă are şi un „S” înaintea lui „diesel”.