TEST de 1.100 km cu Ford Tourneo Courier. M-ai întrebat, acum îţi răspund!

Înainte de Paşte ţi-am spus că o să conduc peste 1.000 km un Ford Tourneo Courier. Ei bine, m-am întors în Bucureşti, după puţin peste 1.100 km parcurşi la volanul noului model Ford, şi sunt pregătit să răspund la toate întrebările pe care le-am primit.

TEST de 1.100 km cu Ford Tourneo Courier. M-ai întrebat, acum îţi răspund! TEST de 1.100 km cu Ford Tourneo Courier. M-ai întrebat, acum îţi răspund!

În urmă cu aproape două săptămâni am spus că o să conduc un Ford Tourneo Courier peste 1.000 km şi te-am rugat să îmi pui întrebări care sunt importante pentru tine şi la care nu ai primit răspunsuri citind testul făcut în Germania.

Mai exact, a fost vorba despre un exemplar în varianta de echipare de top (Titanium), cu motor pe benzină de 1,0 litri cu 100 CP şi cutie de viteze manuală cu cinci trepte (singura disponibilă, de altfel).

Acum, după puţin peste 1.100 km parcurşi prin România cu maşina asta, o să joc rolul unui dealer căruia nu îi este teamă să scoată în evidenţă şi lucrurile mai puţin plăcute ale unui model. Sigur, dacă aş fi un dealer în realitate, probabil mi-aş pierde locul de muncă făcând asta, dar din fericire sunt jurnalist, aşa că pot să răspund sincer la toate întrebările, oricât de incomode ar fi.

Harry: Aş fi curios cum se comportă micuţul benzinar când maşina este încărcată la capacitate maximă, cu clima pornită şi în condiţii de trafic dificil. Mulţumesc.

Eu n-am apucat să încarc maşina la maximum, dar pot să spun că s-a descurcat exemplar cu doi oameni la bord, portbagajul plin şi aerul condiţionat pornit. Nu am simţit niciodată nevoia de mai multă putere, iar la plecările de la semafor totul s-a întâmplat într-un ritm normal.

Cu toate acestea, însă, dacă ştii că vei avea de circulat constant cu maşina încărcată aproape de limita maximă, cred că motorul diesel de 1,6 litri ar fi o alegere ceva mai bună, fiindcă, deşi are cu 5 CP mai puţin decât EcoBoostul pe benzină, oferă un cuplu de 215 Nm, faţă de cei 170 Nm ai benzinarului. În plus, consumul ar trebui să fie ceva mai mic, dar trebuie luat în considerare şi preţul de achiziţie, care e mai mare cu vreo 1.500 de euro faţă de varianta pe benzină. În cele din urmă, alegerea îţi aparţine, în funcţie de nevoi.

Dizmatsek Paul: Într-adevăr are înclinaţii mari în timpul unui viraj din cauza centrului de greutate poziţionat prea sus? Cum stă cu consumul şi fiabilitatea? Mulţumesc!

Tourneo Courier are la bază aceeaşi platformă ca Ford Fiesta, ceea ce se traduce printr-un comportament rutier foarte bun. Există un pic de ruliu dacă abordezi virajele ceva mai sportiv, dar nu e nimic de speriat. Stabilitatea este bună, iar sentimentul de siguranţă pe care ţi-l inspiră maşina e destul de puternic.

Cât despre consum, computerul de bord a afişat următoarele valori: între 4 şi 6,5 l/100 km la viteza de 100 km/h, între 8 şi 10 l/100 km la 130 km/h şi în jur de 9 l/100 km prin Bucureşti. La finalul celor 1.141 km parcurşi, am obţinut un consum mediu de 6,6 l/100 km, ceea ce nu e rău pentru o maşină de peste 1,7 metri înălţime cu un motor de 100 CP. Menţionez că am condus cât se poate de legal şi liniştit. Oficial, consumurile ar trebui să fie aşa: 5,5 l/100 km urban, 4,1 l/100 km extraurban şi 5,1 l/100 km mixt.

La capitolul fiabilitate, pot să spun doar că nu am avut nici o problemă cu maşina în timpul în care a fost la mine. Mai departe, aş putea să fac referire la statisticile făcute de diferite organizaţii, dar şi aici e cu dus şi întors, fiindcă Tourneo Courier e un model nou şi încă nu apare în nici un raport. În schimb, apare Ford Fiesta, cea mai apropiată rudă a sa, care s-a descurcat decent  în raportul TÜV pentru 2015, obţinând poziţia 46 din 129 în topul fiabilităţii modelelor cu vârste între doi şi trei ani.

David Pantilimon: Este greu de condus? Se simte ca o maşină mai mare din cauza înălţimii? Maşina se mişcă bine dacă aş rula-o la 1.500-2.000 de rotaţii? Scaunele din spate sunt culisabile? Poziţia la volan este destul de înaltă, nu?

E foarte uşor de condus şi da, uneori se simte ca şi cum ar fi mai mare, dar e suficient să te uiţi în oglinzile retrovizoare ca să îţi dai seama de gabarit. Măsoară 4,1 metri lungime şi în jur de 2 metri lăţime, ceea ce înseamnă că e mai scurt, dar mai lat decât un Volkswagen Golf 7 (care are 4,2 metri lungime şi 1,8 metri lăţime).

Motorul pe benzină de 1,0 litri se descurcă bine între 1.500 şi 2.000 rpm – foarte rar se simte subturat în partea de jos a acestui interval, iar în jur de 2.000 rpm o să îţi apară indicatorul care îţi spune să alegi o treaptă de viteză superioară. Dar, cu toate acestea, trebuie să ştii că nu e foarte sănătos pentru motor să funcţioneze tot timpul la turaţii atât de joase – din când în când trebuie să ajungă şi aproape de zona roşie a turometrului.

Scaunele din spate nu sunt culisabile, dar pot fi rabatate şi pliate în format 1/3-2/3. Poziţia la volan este mai înaltă ca la o Fiesta, dar nu se apropie de SUV-uri, nici măcar de cele compacte.

Zombie Robot: Cât măsoară garda la sol? Are scaune încălzite la echiparea Titanium standard sau opţional - la ce preţ? La dealerii Ford poţi obţine oferte considerabile (mai mult de 700 de euro)? Scaunele sunt destul de moi?

Se pare că Ford nu vrea să ştim garda la sol, fiindcă nu am găsit-o nicăieri pentru acest model. Dar pot să spun că, atunci când am fost să fac poze la maşină, a trebuit să trec de nişte gropi imense şi am reuşit să nu ating nimic pe dedesubt.

Exemplarul pe care l-am avut la îndemână avea scaune încălzite pentru cei din faţă. Potrivit celor de la Ford, această dotare este inclusă în pachetul numit intern MFP 4, care e disponibil opţional doar pentru nivelul de echipare Titanium (sau Trend în cazul variantei de marfă Transit Courier). Preţul de listă este de 750 de euro şi include, pe lângă scaunele faţă încălzite, parbrizul încălzit şi cotiera pentru şofer.

Din discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii Ford în România, la dealeri se pot obţine reduceri care pot atinge (şi chiar depăşi) valoarea de 1.000 de euro (faţă de preţul de listă), în funcţie de nivelul de echipare şi opţionalele alese.

Scaunele nu sunt foarte moi şi după un drum de vreo 300 km ne-am dat seama – eu şi pasagerul meu – că ne cam doare spatele. Dar s-a întâmplat o singură dată. Cine ştie, poate a contat şi oboseala acumulată înainte de plecarea la drum sau am avut nevoie de acomodare, dar e cert că în călătoriile ulterioare nu am mai avut problema asta.

Ce am mai observat

Poliţa din portbagaj nu e prinsă cu nimic de hayon, aşa că trebuie să o ţii cu mâna dacă ai de pus mai multe lucruri în portbagaj şi – crede-mă – o să o scapi şi o să îţi cadă în cap. De mai multe ori. În schimb, poate fi aşezată în două poziţii (cea de sus, normală, şi una la jumătatea înălţimii portbagajului) şi are un loc de depozitare în spatele spătarelor banchetei.

Există multe locuri de depozitare, dar nu am găsit nici unul destul de mare pentru un smartphone modern în apropierea şoferului. Eu mi-am ţinut telefonul în spaţiul pentru pahare din apropierea mânerului pentru frâna de mână, dar nu prea era la îndemână. Variantele fără sistem de infotainment cu ecran color au un suport integrat în bord, ceea ce ar trebui să facă viaţa şoferului mai uşoară.

Cotierele de pe uşile culisante din spate sunt prea jos, ceea ce poate deveni enervant la drum lung, mai ales că nu există o cotieră centrală.

E o maşină foarte silenţioasă până aproape de 120 km/h. Peste această valoare începe să se audă vântul, dar tot m-am înţeles cu cei din maşină fără să fiu nevoit să ridic vocea.

Cutia de viteze este foarte bună – timoneria e precisă, iar schimbările de trepte se fac foarte lin.

Datele tehnice şi preţul modelului testat, în pagina următoare.

Citeşte mai departe în pagina următoare »