Există mai multe metode pentru a stinge martorul de bord pentru sonda Lambda, dar șoferii trebuie să fie atenți pentru că semnalul „check engine” poate fi legat și de alte probleme ale mașinii.
Martorii de bord au rolul de a semnala când o componentă a mașinii nu mai funcționează corespunzător. Sau să prevină apariția unei situații periculoase.
Mașina are numeroși senzori amplasați în motor, transmisie și sistemul de evacuare. Când unul dintre aceștia detectează o defecțiune sau o eroare, martorul „check engine” se va aprinde în bord.
Acest indicator este de culoare portocalie, are forma unui motor și, în general, indică fie o eroare fie o problemă de funcționare.
„De multe ori, acest martor se aprinde atunci când sonda Lambda nu funcționează corect, e înfundată. Dar, poate fi vorba și de o defecțiune la sistemul electric. Sau la mașinile cu turbină, poate avertiza că aceasta nu mai funcționează corect”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Mai sunt și alte cauze pentru care martorul „check engine” se aprinde. Poate fi un voltaj scăzut la baterie, defectarea unui senzor MAP sau MAF, înfundarea supapei EGR ori funcționarea necorespunzătoare a unui cilindru.
Se mai întâmplă ca acest martor să se aprindă după ce mașina a stat nepornită o perioadă îndelungată de timp.
Sonda Lambda este un senzor amplasat pe tubulatura de evacuare si conectat la ECU.
În interiorul acesteia există un material ceramic poros, din dioxid de zirconiu. Intensitatea curentului prin placa de zirconiu variază în funcție de numărul de molecule de oxigen care traversează materialul ceramic.
Multe mașini au două astfel de sonde. Una este amplasată înaintea catalizatorului pentru optimizarea amestecului aer-combustibil. Iar cea de-a doua după filtrul de particule, pentru verificarea eficienței acestuia.
Sonda lambda se poate defecta dacă este contaminată cu fosfor rezultat din consumul excesiv de ulei, silicon din scurgerile sistemului de răcire, utilizarea produselor de etanșare din silicon în motor și unii aditivi pentru carburant. De asemenea, sarea, uleiul şi murdăria de pe șosea pot cauza defectarea senzorului.
Când această sondă se înfundă sau nu mai funcționează, în bord se va aprinde martorul „check engine”.
Atunci când se aprinde „check engine”, cel mai bine ar fi să mergi pentru diagnoză la un service.
Un specialist va putea identifica problema și, de asemenea, va reseta computerul mașinii pentru a stinge martorul de bord.
„Dacă ai mers cu mașina sub-turată, să zicem, se poate aprinde acest martor. Și ca să rezolvi problema, trebuie să mergi 10-20 de kilometri cu ea la o turație de peste 3.000 RPM. Adică, mergi în treapta a 2-a sau a 3-a, cu 60-80 km/h. Și astfel se desfundă circuitul și acel martor se stinge”, a mai explicat Robert Marin.
În afară de această remediere „naturală” a problemei, sunt diferite moduri prin care poți șterge eroarea check engine din bord.
Martorul „check engine” se poate șterge astfel:
Aceste trucuri prin care elimini temporar martorul de bord, nu vor ajuta la remedierea problemei.
Așa că cel mai sigur e ca atunci când se aprinde „check engine” în bord, să iei legătura cu un mecanic. Și, cel mai sigur, să faci o diagnoză a computerului de bord pentru a preveni o problemă mai gravă.