Dacă ai cumpărat o mașină sau ai moștenit-o ori ai primit-o cadou de la cineva și vrei să o treci pe numele tău s-ar putea să te surprindă cât de mult te va costa în 2026.
Înmatricularea mașinii presupune o serie de documente care trebuie prezentate la Primărie și la Poliție.
Legea îți dă un răgaz de până la 90 de zile să treci mașina pe numele tău odată ce ai dobândit-o, indiferent că este printr-o donație, un act de vânzare cumpărare sau a rămas moștenire.
După care, dacă rămâne pe numele fostului proprietar, înmatricularea vehiculului se suspendă automat. Iar dacă ești prins circulând cu aceasta pe drumurile publice poți primi o amendă de peste 4.300 de lei.
Când îți faci calculul cât te costă trecerea mașini pe numele tău, trebuie să ții cont de toate costurile.
Pentru că, de exemplu, la Direcția de Înmatriculări ai de plătit 76 de lei pentru emiterea unui nou Certificat de Înmatriculare. Apoi, alți 42 de lei costă RAR Auto Pass. Acest certificat este obținut, în general, de vânzător, dar poate fi solicitat și de cumpărător de la Registul Auto Român.
După care, un alt act obligatoriu, este asigurarea RCA. Aceasta nu e suficient să fie valabilă, ci trebuie încheiată pe numele NOULUI proprietar al mașinii. Chiar dacă mașina are deja RCA valabil, polița este făcută pe numele fostului deținător al vehiculului, în baza CNP-ului acestuia.
Așadar, ești obligat ca înainte de a trece mașina pe numele tău să închei o nouă asigurare auto obligatorie. Aceasta trebuie să fie valabilă în ziua când depui dosarul la Direcția de Înmatriculări.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) stabilește tarifele de referință în funcție de care firmele de asigurări calculează RCA. În București și Ilfov sunt impuse prețuri mai mari la asigurare auto obligatorie decât în restul județelor. Asta pentru că riscul de a fi implicat într-un accident rutier este mai ridicat.
De asemenea, vârsta șoferului și puterea mașinii influențează costul asigurării obligatorii.
De exemplu, în 2026, pentru o mașină cu o putere mai mică de 50 kW prețul de referință al RCA pe un an pornește de la aproximativ 1.280 de lei, în cazul unui șofer cu vârsta între 51 și 60 de ani, care nu stă în București sau Ilfov. Dar poate ajunge la aproape 4.000 de lei pentru cineva sub 30 de ani din Capitală.
În schimb, cele mai mari tarife le vor avea cei cu mașini între 151 și 200 kW. În București și Ilfov, tarifele de referință pentru aceste vehicule sunt de peste 5.300 de lei, după cum se vede în tabelul de mai jos.
:format(webp)/https%3A%2F%2Fwww.promotor.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2026%2F10%2Ftarife-rca-mai-2026-1-1024x641.png)
După ce ai semnat actul de vânzare cumpărare sau a fost finalizat dosarul de donație, moștenire sau alt act prin care devii proprietarul mașinii, ai la dispoziție 30 de zile pentru a înscrie fiscal mașina. Asta presupune depunerea la Direcția de Taxe și Impozite Locale a Primăriei de domiciliu a următoarelor documente:
Dacă toate actele sunt în regulă și mașina poate fi înscrisă fiscal pe numele tău, vei primi trei exemplare „vizate”. Prin aceste documente se demonstrează că vehiculul a fost înscris oficial la Taxe și Impozite pe numele tău.
După care, la Direcția de Înmatriculări din județul de domiciliu trebuie să te prezinți cu următoarele documente:
Dacă fostul prorpietar e din alt județ sau vrea să păstreze numărul de înmatriculare, trebui să predai și plăcuțele vechi și să plătești alți 52 de lei. Iar dacă vrei numere preferențiale, costul ajunge la aproape 100 de lei.
Așadar, trecerea mașinii pe numele tău presupune atât plata unor taxe, cât și cumpărarea unei asigurări auto obligatorii. Totuși, RCA-ul poate fi luat pentru o perioadă mai scurtă, de o lună, trei luni sau jumătate de an. Caz în care tarifele pentru asigurare auto obligatorie poate fi de 150-200 de lei.