Cum se va calcula asigurarea RCA la vehiculele autonome?

Autor: ProMotor 05 iul. 2021 Advertorial
Cum se va calcula asigurarea RCA la vehiculele autonome?

Atunci când vehiculele autonome vor putea circula pe străzi fără şofer, ne putem gândi cu entuziasm şi la beneficiile asigurărilor auto sau la simplificarea procedurilor de soluţionare a accidentelor rutiere.

Odată cu automatizarea completă a vehiculelor autonome, se preconizează că acestea pot contribui la îmbunătățirea siguranţei rutiere şi la scăderea numărul evenimentelor care în prezent implică eroarea umană în proporţie de aproximativ 95% din accidente. În aceste condiţii, preţul unei asigurări RCA pentru un vehicul autonom ar trebui să fie mai redus decât pentru un vehicul clasic condus de un şofer.

Mai mult, în calcularea primelor de asigurare, nu va mai fi relevantă vârsta proprietarului vehiculului sau a conducătorului auto, ci cât de performantă este tehnologia utilizată de fiecare producător sau marca auto.

Pentru asigurarea acestor tipuri de vehicule, cu siguranţă că se vor încheia Asigurări online calculate în funcţie de puterea motorului, producător sau de performanţa sistemelor de prevenire şi monitorizare a accidentelor cu care sunt dotate vehiculele.

Potrivit legi, Asigurătorii stabilesc tarifele de primă RCA pe segmente de riscuri omogene, pe perioade de un an, calculate pe principii actuariale general acceptate.

Metodele de calcul utilizate pentru stabilirea tarifelor de primă, conțin criterii de risc, indici de încărcare, coeficienţi de majorare şi/sau corecţie ori alte instrumente utilizate în stabilirea tarifului de primă.

Pentru a efectua un calcul relevant din punct de vedere statistic, Asigurătorul RCA trebuie să utilizeze date istorice, pe cel puţin 3 ani anteriori, iar în situaţia în care nu deţine suficiente informaţii, poate utiliza alte date disponibile din alte surse raportate la piaţa din România sau la piaţa Uniunii Europene.

Este clar că în cazul vehiculelor autonome, până la strângerea unor date statistice suficiente, nu se mai pot aplica actualele principii actuariale de calcul al primei de asigurare RCA. Până atunci, pe lângă preţul asigurărilor, vor trebui găsite răspunsuri şi la alte întrebări cum ar fi:

  • Cum se stabileşte vinovația în cazul unui accident în care este implicat un vehicul autonom?
  • Cine este vinovat dacă un vehicul autonom funcționează defectuos şi cum se verifică acest lucru?

Cum se va stabili răspunderea în caz de accident auto produs de vehicule autonome?

Asigurătorii şi autoritățile de supraveghere a asigurărilor vor trebui să răspundă în viitorul apropiat şi la această întrebare. Despre vehiculele autonome s-a vorbit pe larg în ultimii ani, însă mai puțin despre asigurarea unor norme comune despre cum se va stabili răspunderea în caz de accident produs de acestea.

Până în prezent nu a fost autorizat niciun sistem pe deplin autonom, astfel că în cazul conducerii vehiculelor cu automatizare condiționată, șoferii trebuie să rămână atenți, cu mâinile temporar pe volan, pregătiți să preia controlul în orice moment.

Vehiculele autonome sunt echipate cu senzori, camere încorporate, GPS de înaltă precizie, receptoare prin satelit și radare cu rază scurtă de acțiune care efectuează în totalitate sau o parte din sarcinile de conducere.

Deși există planuri pentru ca tehnologia să progreseze în timp către autonomie deplină, rămâne o mare întrebare: cum va funcționa asigurarea de răspundere civila auto pentru un vehicul autonom?

Odată ce vehiculele vor deveni cu adevărat autonome și capabile să navigheze fără ca un șofer să acorde atenție sau chiar să fie prezent în unele cazuri, ce se întâmplă dacă vehiculul este implicat într-un accident?

În cazul vehiculelor autonome cu automatizare condiționată, cu siguranță că în caz de accident, oamenii vor fi tentați să dea vina pe vehicul când conduceau efectiv pentru a nu fi răspunzători pentru plata daunelor. Suntem conștienți şi de faptul că alți șoferi pot da vina pe vehiculele autonome în multe situații, sau să declare ca i-au forțat să iasă de pe șosea atunci când, în realitate, șoferul nu era atent, pentru a nu-i crește asigurarea auto.

Dacă pentru vehiculele asistate, șoferul poate încheia proces verbal sau constat amiabil de accident, problema se pune desigur cum se vor încheia aceste documente în cazul vehiculelor autonome fără șofer şi cum se va stabili vinovația în cazul unui accident rutier.

Cine este vinovat de producerea unui accident dacă un vehicul autonom funcționează defectuos?

Vehiculele care asistă conducătorul auto (nivelul 1 și 2 de automatizare) sunt deja disponibile pe piața europeană. În prezent, vehiculele autonome (nivelul 3 și 4) sunt testate și se preconizează că vor intra pe piață în perioada 2020 – 2030. Potrivit informațiilor de pe “europarl.europa.eu”, vehiculele cu automatizare completă vor apărea după 2030.

Când vehiculele autonome vor începe să fie produse şi comercializate în masă, alegerea unei maşini va deveni ca și cum ai cumpăra o mașină de tuns iarba, un cuptor cu microunde sau un alt echipament.

Pe de altă parte, companiile nu vor dezvolta vehicule autonome până nu va fi clar că pot funcționa legal fără supraveghere umană, deoarece producătorii auto sunt responsabili pentru acțiunile vehiculului în timpul funcționării autonome.

Va fi important ca în astfel de cazuri, pe lângă viteza cu care circula vehiculul, să se înregistreze cine controla vehiculul autonom la momentul producerii unui accident și dacă tehnologia a funcționat corect sau nu.

În acel moment, dacă vehiculul (echipamentul) funcționează defectuos şi va produce o daună, producătorul ar trebui să fie responsabil pentru suportarea tuturor despăgubirilor produse terților.

Între timp până când tehnologia va fi perfecționată şi vehiculele autonome vor circula legal pe drumuri, va trebui să înțelegem cum aceasta funcționează și cum să o folosim.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide