Car of the Year 2008

Autor: Cosmin Iordache acum 12 ani Dosar & Analize

Pe nemţi latinitatea modelului italian nu i-a atras în mod special, alegând ca Maşina Anului citadina din Ţara Soarelui Răsare, Mazda2. Faptul că Mazda este “fiica” lui Ford, jucător important pe piaţa germană, reprezintă un alt factor generator de voturi nemţeşti. Mazda2 a primit mai multe puncte decât Fiat 500 şi din partea reprezentanţilor presei auto din Belgia, şi Elveţia.

Precedentele automobile nipone care şi-au adjudecat titlul de Maşina Anului au fost Nissan Micra în 1993 şi două Toyota, Yaris (2000) şi Prius (2005), iar în ultimii ani tot mai multe japoneze se clasează pe podium, ceea ce subliniază creşterea notorietăţii automobilelor asiatice în rândul europenilor.

Clasarea pe primele două locuri a două modele din clasa mică subliniază afinitatea pe care presa şi publicul o manifestă pentru acest segment, în condiţiile creşterii aglomerărilor urbane. Un alt semn că pentru jurnalişti mărimea nu contează este şi faptul că Mazda2 a fost apreciat, deşi s-a opus curentului actual de creştere în dimensiune şi greutate al maşinilor europene de clasă mică, modelul fiind subdimensionat faţă de generaţia precedentă.

Singurii jurnalişti care şi-ar fi dorit ca Maşină a Anului 2008 modelul Ford Mondeo au fost cei polonezi, deşi faptul că Fiat 500 va purta semnătura unor mecanici conaţionali îi făcea pe toţi să îi considere pe est-europeni partizani ai modelului italian. Aceştia, însă, au furnizat sedanului de clasă medie cele mai multe puncte, 15 din maximul de 20 pe care cei doi reprezentanţi le puteau acorda.

Ford Mondeo, un model ce impune noi standarde de eleganţă în segmentul său, se spera că va egala performanţa fratelui S-Max, ieşit învingător în ediţia de anul trecut. Dar numai Fiat a reuşit să triumfe în două ediţii consecutive „Car of the Year”, în perioada 1995-1996, cu Punto, respectiv Bravo/Brava.

Clasarea pe ultima treaptă a podiumului este, totuşi, cea mai slabă performanţă pentru un model din familia Mondeo. Primul Ford Mondeo, înlocuitor al lui Sierra în 1994, a obţinut locul întâi în acel an, în detrimentul unor modele competitive din acelaşi segment, Citroen Xantia şi Mercedes C-Class. A doua generaţie, care a pus mai mult accentul pe conservatorism, a ratat distincţia din 2001 la doar un singur punct în faţa mai liberalei Alfa Romeo 147.

Oricum, concernul Ford poate fi mai mult decât mulţumit, deoarece ultimele două locuri ale podiumului au fost ocupate de mărcile sale, lucru foarte rar în această competiţie. Vorbind de competiţie, Ford se poate lăuda cu punctajul de 444 puncte al lui Focus, laureatul din 1999, mai mult decât orice model Fiat. Nu şi dacă luăm în considerare concernul Fiat: Alfa Romeo 156 a primit, cu un an înainte, cu 10 puncte în plus, deci… 1-0 pentru italieni.

Dar, ca să punem capac speculaţiilor privind punctajele, tot francezii rămân campioni absoluţi ca număr de puncte primit de un model: Peugeot 405 a câştigat în 1988 cu 464 de puncte, la o diferenţă extraordinară, de 212 puncte faţă de următorul clasat, Citroen AX (Citroen şi Peugeot fiind, de fapt, fraţi de concern – la fel ca în cazul Ford & Mazda).

Pentru concernul Ford, însă, contează foarte mult faptul că, în noul mileniu, a reuşit să rămână destul de constant pe podiumul european al “Car of the Year”:

  • Ford Mondeo – locul 2 în 2001
  • Mazda6 – locul 2 în 2003
  • Mazda3 – locul 2 în 2004 (la egalitate cu VW Golf V!)
  • Ford Focus – locul 3 în 2005
  • Ford S-Max – locul 1 în 2007
  • Mazda2 – locul 2 în 2008
  • Ford Mondeo – locul 3 în 2008

Ceea ce, practic, echivalează cu un mare plus de imagine pe pieţele europene, mai ales pentru Mazda, în care Ford a investit extrem de mult, iar profiturile au fost sub aşteptări.

Pagini: 1 2 3 4



Comentarii
Inchide