Oraşul fără maşini personale - între utopie şi realitate

Îţi poţi imagina un oraş atât de bine pus la punct încât să nu mai găseşti utilitate maşinii tale personale pentru uzul urban? Revoluţia este pe care să înceapă...

Oraşul fără maşini personale - între utopie şi realitate Oraşul fără maşini personale - între utopie şi realitate

Probabil că fiecare şofer care îşi foloseşte maşina în oraş ar putea să enumere minim trei lucruri care îl pun în avantaj faţă de cei care folosesc sistemele de transport public. Însă niciunul dintre aceste trei avantaje - oricare ar fi ele - nu pot compensa cu pierderea timpului în ambuteiajele zilnice. Iar timpul este, în zilele noastre, unul dintre cele mai dorite lucruri. Şi, undeva în Europa, câştigarea timpului este motivul care stă la baza unui plan revoluţionar.

Capitala finlandeză Helsinki dezvoltă un plan de mobilitate urbană prin care vrea să încurajeze locuitorii să-şi mai folosească maşinile proprietate-personală în oraş. Motto-ul care ar descrie cel mai bine acest proiect ar fi „împarte, nu cumpăra!”

Prin intermediul unui sistem de plată integrat (disponibil odată cu instalarea unei aplicaţii dedicate pe telefonul mobil), locuitorii oraşului vor putea accesa dintr-un singur loc toate soluţiile de transport prin oraş, de la transportul public convenţional (autobuze, metrou, tramvaie, trolee) la serviciile de carsharing, bikesharing, feriboturi şi chiar servicii de închiriere de minibusuri.

Pe plan global, fenomenul carsharing a cunoscut o creştere impresionantă (numărul de utilizatori crescând cu circa 28% din 2010 până astăzi), Europa fiind lider desăvârşit în acest segment. Iar creşterea în viitorul apropiat se anunţă una fulminantă: de la 2,3 milioane de utilizatori (2013) la 12 milioane, în 2020.

Deocamdată, serviciile de carsharing tind să intre în conflict puternic cu cele de taximetrie, însă modul în care este percepută acum această soluţie de transport nu face decât să indice în mod clar viitorul transportului urban. Sistemul carsharing încă nu este cizelat - Uber are mari probleme de PR momentan - însă planul de integrare al oraşului Helsinki nu ar crea astfel de conflicte de interese.

Practic, nu există vehicul care să nu poată fi pus la dispoziţie pentru servicii de sharing. Până şi soluţiile de transport care nu necesită permis de conducere se dezvoltă cu repeziciune mare. Şi, în Helsinki, toate acestea vor putea fi accesate prin simpla folosire a unei aplicaţii.

Scoot App Demo from Scoot Networks on Vimeo.

Consiliul local al Helsinkiului are în vedere şi facilitarea dezvoltării infrastructurii rutiere electrice, prin montarea de încărcătoare wireless în parcări, astfel încât vehiculele electrice să se poată încărca atâta timp cât nu sunt folosite de utilizatori. De asemenea, Helsinkiul începe să simuleze şi posibilitatea folosirii maşinilor autonome (atunci când acestea vor fi pregătite pentru stradă) în marele lor plan.

Dacă ai putea dispune de un astfel de sistem în Bucureşti, ai fi dispus să renunţi la maşina personală pentru drumurile prin oraş? Probabil că răspunsul tău se va ancora puternic într-una dintre cele trei avantaje ale deţinerii unui autovehicul personal. Însă, înainte de a răspunde, calculează câte ore pierzi lunar în trafic. 

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.