Jaguar C-XF – concept

Autor: Oraan Mărculescu acum 13 ani Concepte auto

Un concept modern şi pur, asta s-a dorit de la C-XF. Şi asta s-a obţinut, cu ingredientele de rigoare: dinamism, echilibru şi forţă. Dacă mâine s-ar anunţa lansarea vânzărilor pentru un C-XF de serie, maşina ar fi un succes, fără îndoială. Realitatea va sta, totuşi, altfel, deoarece urmaşul lui S-Type va fi un sedan de clasă mare, mai convenţional. Totuşi, nu este exclusă o variantă de coupe cu patru uşi, care să concureze în mod direct CLS-ul lui Mercedes.

Ce i-a reuşit extraordinar de bine lui Callum este partea frontală: grila masivă, împreună cu profilările de pe capotă şi farurile încruntate te duc imediat cu gândul la sigla maşinii: un cap de felină în plin răget. Lipsa statuetei este suplinită cu brio de sigla în basorelief, de mari dimensiuni şi care, de acum, va concura vizibil steaua din Stuttgart sau elicea bavareză alb-albastră. Ciudat, argintiul caroseriei, deşi obositor deja pe şosele, îi conferă acestui concept exact acea aură de nobleţe de care avea nevoie. Impunător şi rece, C-XF este, cu adevărat, expresia Jaguarului noului mileniu.

Noul mileniu înseamnă şi un habitaclu SF – iar C-XF nu este deloc străin de acest termen. Tuşele interioare de aluminiu sunt dublate de fine accentuări albastru-neon, care ne fac doar să suspinăm la gândul că nu le vom vedea pe modelele de serie. SF nu mai înseamnă de mult superaglomerarea butoanelor şi a displayurilor, observaţie valabilă şi în cazul acestui concept, în care cuvântul de ordine pare să fie spaţiul.

Suprafeţele sunt ample, iar gadgeturile şi comenzile restrânse în cât mai puţine module. Cei din subordinea lui Ian Callum au acordat o atenţie aproape excesivă detaliilor, ceea ce, dacă se va transpune la modelele de serie, va face din Jaguar un concurent teribil în materie de calitate pentru Lexus. De asemenea, s-a făcut risipă de piele şi lemn, dar nu ca în actualele modele, ci într-un stil futuristic, de admirat.

Cel mai bun exemplu pentru stilul high-tech este selectorul cutiei de viteze automate, pe care bavarezii l-ar putea confunda cu butonul rotativ de la iDrive. Dar nu pentru că ar semăna prea mult, ci pentru că arată mult mai bine decât rozeta din BMW-uri.

Tot foarte bine şi high-tech arată şi compartimentul motor, unde predomină aluminiul şi carbonul. Propulsorul, însă, este cunoscut de pe Jaguar XKR, aici dezvoltând 420 CP. Deci C-XF chiar ar putea alerga, la o adică, după vreo pradă – dar numai în incinta Salonului de la Detroit, deocamdată.

Ceea ce, din păcate, nu se vede în imagini, este modalitate în care motorul prinde viaţă, expresia nefiind deloc întâmplătoare: la apăsarea butonului „start”, o serie de irizaţii albăstrui ţâşnesc din instrumentele de bord şi din grila frontală, marcând parcă pulsaţiile inimii din pieptul bestiei. Scuze lirismul, da C-XF este o bestie foarte uşor de personificat.

Mersi, Ian Callum, în sfârşit putem vorbi de renaşterea Jaguar. Rămâne de văzut pe viu cât din caracterul conceptului se va regăsi pe modelele de serie, însă este clar că viitorul arată foarte bine pentru marca britanică. Pregătiţi-vă, reîncepe vânătoarea în junglă.
Cel puţin despre C-XF nu putem afirma că ar fi de provenienţă Jaguar nici măcar după ce automobilul majestuos a apărut în standul britanicilor, la Salonul de la Detroit. Nu, nu are ADN-ul cu care ne-am obişnuit până acum, semn că se întâmplă ceva important prin curtea lui Ford, unde Jaguar încă mai are la dispoziţie o cuşcă aurită.

Silueta de coupe cu patru uşi nu are nici o legătură cu simbolicul Mercedes CLS, însă aminteşte într-o foarte mare măsură de Ford Iosis, concept care ne-a uimit acum doi ani, la Frankfurt. Încă de atunci remarcam că Iosis pare mai degrabă un concept Jaguar pe care designerii pur şi simplu au înlocuit sigla britanicilor cu cea albastră şi ovală. Acum s-a făcut dreptate: jaguarul este Jaguar.

Faţă de CLS, C-XF este mai mult sportiv decât elegant, în genul lui Aston Martin Rapide, concept care a văzut lumina zilei tot la Detroit. Oups, uite încă o sursă de inspiraţie pentru Jaguar! Stopurile orizontale şi foarte înguste sunt, însă, cu totul şi cu totul originale pentru britanici. Deşi… parcă le mai arborează şi un alt văr de concern, şi anume conceptul Lincoln MKR. Şi atunci, ce este cu adevărat doar al lui C-XF?

Răspunsul este partea frontală, care prefigurează viitoarea imagine de marcă a limuzinelor de clasă mare Jaguar, începând cu urmaşul lui S-Type. Practic, C-XF marchează o adevărată ruptură de trecutul designului conservator, fiind mult mai adaptat pentru confruntarea cu japonezii şi europenii, mai ales pe pieţele americane şi japoneze, unde nonconformismul este la mare preţ.

Practic, cei de la Jaguar păşesc pe urmele celor de la BMW, Ian Callum, şeful departamentului de design, preluând rolul de revoluţionar al tizului său Bangle. Ian Callum este responsabil pentru revigorarea imaginii Aston Martin, aşa încât Jaguar pare să aibă un viitor foarte tentant, dacă e să ne luăm după C-XF.

Citește și...


Comentarii
Inchide