Cât costa, de fapt, o Dacia pe vremea lui Nicolae Ceaușescu și ce ai fi putut să-ți iei cu acei bani în prezent

Autor: Cristian Agatie 29 iun. 2020 Știri auto

Dacia 1300 a fost modelul care a motorizat România în perioada comunistă, având o calitate primordială: aproape oricine își permitea să o cumpere. Dar cât costa, de fapt, o Dacia pe vremea lui Nicolae Ceaușescu și ce ai fi putut să-ți iei cu acei bani în prezent?

Intră în Galeria FOTO

Spuneam că o Dacia putea fi cumpărată de oricine în perioada comunistă, dar acest lucru nu a fost întotdeauna valabil. Primele exemplare Dacia 1300, cele „cu piese franțuzești”, cum erau cunoscute în epocă, au fost cumpărate în principal de clientela de partid, funcționari și membri PCR cu relații acolo unde contează. Abia pe măsură ce producția a crescut la cote sustenabile la mașini a avut acces și poporul larg.

Prețul unei Dacia 1.300 a pornit de la circa 65.000 de lei în primii ani de fabricație și a ajuns spre 85.000 de lei în ultimii ani ai perioadei comuniste. Ca să fim sinceri, prețul unei Dacia 1300 nu prea avea noimă, după cum nu prea avea noimă niciun preț în perioada comunistă. Asta pentru că acestea erau stabilite arbitrar, într-o ședință de comitet, fără să țină cont de realitățile economice sau de costurile de dezvoltare. Prin urmare, este dificil să ne raportăm la dificil pentru a stabili valoarea reală a mașinii.

Cât costa o Dacia pe vremea lui Ceaușescu raportat la prețurile din epocă?

Dacă este să ne raportăm la valoarea oficială a dolarului, care era de circa 18 lei (cu 100 de lei se vindea în târguri dolarul în 1990), o Dacia 1300 costa în jur de 4.500 de dolari, o valoare mai mult decât rezonabilă pentru o mașină fără pretenții, cu mecanică simplă. În prezent nu prea poți să visezi la o mașină nouă la acești bani, abia dacă îți ajung pentru un second-hand modest.

Raportarea la salariul mediu este și mai fantezistă, în condițiile în care toate salariile erau plafonate, iar marja dintre cele mai mici și cele mai mari venituri era foarte mică. Aș spune că o Dacia 1.300 costa, la un venit mediu de 2.500 de lei pe lună, cam 30 de salarii obișnuite ale clasei muncitoare. Păstrând același raport, vorbim în 99.000 de lei în prețurile de azi, sau aproximativ 20.000 de euro. O sumă cu care poți cumpăra o compactă bine echipată sau chiar un model de clasă medie dacă beneficiază de un discount generos.

Alte două exemple ne bagă și mai mult în ceață. La un preț de 10,50 lei pentru un litru de benzină CO98 în anii ’80, o Dacia 1300 însemna 7.145 de litri de benzină, sau cam tot atâția euro la prețul din zilele noastre al benzinei. La extremă, în epocă, prețul unei Dacia 1300 era foarte apropiat de cel al unui apartament proprietate personală. Păstrând această raportare, în prezent poți cumpăra un model premium bunicel cu banii puși deoparte pentru un apartament cu două camere.

Acum, că am stabilit că prețul unei Dacia în perioada comunistă nu avea nicio noimă și nu prea poți ști ce ai fi cumpărat cu acei bani în prezent, trebuie să spunem că românii se înscriau pe liste lungi de așteptare pentru a putea primi Dacia mult visată. Perioada de așteptare ajunsese la câțiva ani în ultimii ani ai comunismului și, aparent, toată lumea avea puși deoparte cei 85.000 de lei necesari. Asta deoarece nici nu prea aveai ce cumpăra cu banii în perioada comunistă, nici măcar mâncarea nu era ușor de procurat, iar cei mai mulți își țineau banii câștigați legal la CEC, în lipsa altor posibilități de a-i cheltui.

În zilele noastre, popularitatea Daciei 1300 nu pare să se fi diminuat, iar unele exemplare își schimbă proprietarii pentru prețuri care frizează absurdul. Recent, vloggerul Selly s-a prezentat la BAC într-o Dacia 1300 pe care a cumpărat-o după ce și-a vândut Mercedesul CLS. Mașina avea un preț de 6.000 de euro pe Autovit cu numai câteva zile înainte.

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide