6 reguli de supravieţuire în această săptămână de iarnă

Autor: Oraan Mărculescu 25 ian. 2014 Opinii

Regula numărul trei

Fii civilizat în trafic şi mult mai precaut ca de obicei

Fie că ai de dat o tură prin oraş, fie că vrei să pleci la drum lung, ai fi un iresponsabil periculos dacă nu ai aplica a doua regulă, cu pregătirea maşinii pentru drum. În cazul în care stai într-un judeţ care e sub cod portocaliu sau chiar şi numai galben, tot iresponsabilitate se cheamă plecarea la drum lung pe vremea asta, indiferent de justeţea argumentelor.

Dacă tot trebuie să pleci, nu uita să ai la tine şi pături, alimente şi băuturi, eventual şi o canistră în plus de combustibil. Pentru cazul în care rămâi înzăpezit şi autorităţile nu pot ajunge în timp util la tine. Ştii la ce fac aluzie

Bun, pentru că vorbim de condiţii de iarnă – aderenţă precară şi vizibilitate redusă – va trebui să adopţi atitudinea de moş sfătos, care analizează mai atent o situaţie. Iar cei imberbi ar trebui să înlocuiască dictonul tâmpit ”cine nu riscă (pe şosea) nu câştigă (admiraţia falsă a prietenilor)” cu ”better safe than sorry”. În traducere, ”paza bună trece primejdia rea”. Gen.

Da, ştiu, pentru tine e floare la ureche să faci aşa ceva… Până la proba contrarie. Riscul nu e meserie

Aşadar, gata cu viteza. Pleacă uşor de la semafor şi lasă-ţi mult spaţiu faţă de cel din faţa ta. Pentru că, pe zăpadă şi gheaţă, distanţele de frânare sunt mai mari, iar reacţia ABS-ului cel mai probabil te va face să nu apeşi cât trebuie pedala de frână. În timp ce vizibilitatea redusă şi, eventual, frigul îţi afectează atenţia distributivă şi capacitatea de a sesiza cât mai repede un pericol.

Ai un SUV sau crossover sau chiar o berlină cu un sistem 4×4 controlat electronic? Şezi blând, n-are sens să fii zmeu. Electronica nu e imbatabilă, ci doar ajută ceva mai mult la demaraje şi motricitate, precum şi la frânare, faţă de o maşină cu tracţiune doar pe o punte. Adică limitele fizicii, mai ales iarna, nu sunt depăşite. Până la urmă, contactul cu solul (pardon, zăpada, gheaţa, etc) îl ai tot prin patru pete de contact de mărimea unui pantof.

Ai SUV şi te crezi invincibil iarna? Eşti ignorant. Nu e suficient 4×4, doar şenilele fac diferenţa cu adevărat

Exersează frâna de motor, vei vedea că încetineşti mai eficient decât dacă te bazezi exclusiv pe pedala de frână. Evident, trebuie folosite împreună pentru rezultate cât mai bune. Şi încearcă să anticipezi ce se întâmplă mult mai în faţă decât stopurile antemergătorului. Pe care e bine să le vezi mai departe, adică să ai o distanţă suficientă ca să nu te propteşti în el la vreo frânare bruscă.

Şi ar mai fi multe de spus, dar le-am mai spus cu alte ocazii – citeşte aici sfaturile despre rularea pe timp de iarnă.

Să vedem a patra regulă PE PAGINA URMĂTOARE

Pagini: 1 2 3 4 5 6

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide