Audi vs. BMW vs. Mercedes-Benz – fiţe compacte, cine câştigă?

Publicat: 27 10. 2013, 22:08

Producătorii generalişti sunt foarte neliniştiţi din cauza triadei germane Audi – BMW – Mercedes-Benz, ofensiva teutonilor în clasa compactă fiind foarte agresivă şi ameninţând serios planurile concurenţei non-premium.

Audi A3 e oferit în versiunea cu 3 uşi, dar şi într-una cu 5 uşi, denumită Sportback. BMW Seria 1 a debutat ca hatchback în 5 uşi, după care a venit rândul variantei cu 3 uşi. Iar Mercedes-Benz A-Class e oferit strict în versiune hatchback în 5 uşi.

Care dintre cele trei modele are câştig de cauză? Răspunsul rămâne o mare enigmă, deşi am încercat să-l găsim într-un comparativ de zile mari. Iar întrebarea are darul de a stârni în continuare o furtună printre fanii tuturor celor trei mărci germane.

Dacă între hatchback-urile A3, Seria 1 şi A-Class pot face o comparaţie pragmatică, iată că nemţii folosesc aceste modele ca baze pentru nişte maşini din categoria life-style (sau de fiţe…) care nu au nicio legătură una cu alta. Ceea ce e intrigant.

La începutul anului, Mercedes-Benz a aruncat pe piaţă coupe-ul cu patru uşi CLA, un frăţior al lui CLS, dar care se foloseşte de platforma tehnică a lui A-Class pentru obţinerea unui preţ mai atractiv. Mult mai atractiv, de fapt: cel mai ieftin CLA porneşte de la puţin peste 30.000 de euro, în timp ce pentru un CLS se porneşte de la peste 60.000 de euro.

Interesant este faptul că, sub aspect estetic, CLA-ul chiar e reuşit, deşi mă aşteptam ca dimensiunile mai compacte să denatureze liniile care fac CLS-ul să arate atât de bine. În plus, dacă mă gândesc la ce fiţă a momentului este CLA-ul acum, caracterul său practic mi se pare excelent, graţie accesului mult mai facil la locurile din spate decât în cazul unui coupe, precum şi a portbagajului de 470 de litri (încă puţin şi e cât al Logan-ului!).

În vară, cei de la Audi au adăugat familiei A3 versiunea în trei volume Audi A3 Sedan (care, din punctul meu de vedere, este un urmaş psihologic al primului A4, cu nume de cod B5, apărut în 1994), după care în toamnă, la Salonul Auto Frankfurt 2013, a venit rândul lui Audi A3 Cabriolet.

Dacă pe A3 Sedan unii îl compară cu CLA-ul, iată că A3 Cabrio este, în acest moment, fără rival în curtea celor de la BMW şi Mercedes-Benz. E un adevărat frăţior al lui A5 Convertible şi sigur va face obiectul multor cadouri de crăciun în această iarnă… Mercedes-Benz şi BMW mai întârzie un an sau poate chiar doi până când vor propune cabriolete bazate pe A-Class, respectiv Seria 2.

A3 Sedan, din punctul meu de vedere, nu are şanse să se ridice la nivelul de vedetă al lui CLA. Arată bine şi e foarte competent ca pachet tehnic, dar, cine vrea o maşină de fiţe, va marşa mai degrabă pe A3 Cabriolet sau chiar pe rivalul din curtea Mercedes-Benz.

De altfel, sunt curios dacă A3 Sedan chiar va avea o carieră fără probleme – mă gândesc la foarte pragmatica Skoda Octavia (cu aceeaşi platformă tehnică), la modelul superior Passat (sau la coupe-ul cu patru uşi VW CC) sau chiar la viitoarea Jetta bazată pe Golf 7.

Ultimul venit este noul BMW Seria 2, care, la fel ca Seria 4, are rolul de a pune ordine matematică în politica de indicative a mărcii, dar şi de a-i pune pe gânduri pe mulţi dintre fanii mărcii. Sincer, noul BMW Seria 2 e nimic altceva decât urmaşul psihologic al ”ursuleţului” BMW Seria 3 E30, din anii ’80 – chiar dacă, inginereşte vorbind, Seria 2 e varianta coupe derivată din hatchback-ul Seria 1.

Marele avantaj al noului Seria 2 faţă de actualul Seria 1 ţine de aspect: ”doi”-ul arată mult mai bine decât ”unu” şi inspiră acea imagine de ”bad boy” a ”ursuleţului” de altă dată, care sunt sigur că-i va atrage pe mulţi tineri. În plus, BMW păstrează tradiţia tracţiunii spate, aşa că spiritul ludic rămâne asigurat.

Aşadar, faţă de Seria 1, noul BMW Seria 2 primeşte fără discuţie titulatura de maşină ”de fiţe”, având caracter, chiar dacă nu la nivelul unui coupe Seria 4. E, până la urmă, cel mai mic şi mai accesibil coupe BMW, deci nu-mi fac griji pentru succesul său.

Însă întrebarea pe care o pun acum este următoarea: ce model mi-aş lua, dacă aş fi un client tânăr, nonconformist, în căutare de noi tendinţe şi doritor de o maşină premium germană mai accesibilă?

Noul Audi A3 Cabriolet, cu liniile sale sobre, dar care te fac imediat vedetă datorită plafonului textil amovibil? Sau poate versiunea A3 Sedan, care pune pe prim plan luxul şi sportivitatea faţă de orice alt sedan de clasă compactă?

Noul BMW Seria 2, un coupe nervos şi tineresc, adevărată reîncarnare a ”ursuleţului” E30, pentru care o vreme am avut o mare febleţe? Şi care vine cu promisiuni serioase privind caracterul sportiv, în primul rând datorită tracţiunii spate.

Sau Mercedes-Benz CLA, coupe-ul compact cu patru uşi care reuşeşte să se laude cu o personalitatea proprie, nefiind în umbra lui CLS, ci, dimpotrivă, preluând destul din rafinamentul său?

E greu de dat un răspuns pertinent, fiindcă, până la urmă, vorbim de maşini diferite ca şi concepţie, deşi la bază au platforme tehnice similare. Dar, dacă aş fi genul de client descris mai sus (ceea ce nu sunt), răspunsul meu ar fi unul.

Şi anume Mercedes-Benz CLA. Consider că arată cel mai bine şi e cel mai stilat, nefiind de omis nici caracterul său practic foarte bun. Liniile frumos îmbinate ale designului pun în umbră şi aerele de vedetă ale lui A3 Cabriolet, şi alura atletică a noului Seria 2, CLA fiind un adevărat magnet oriunde.

Pentru că, sincer, o maşină de fiţe vrei să arate în primul rând bine, nu?

VOI CE ALEGEŢI ÎNTRE A3 CABRIO (sau A3 SEDAN), SERIA 2 şi CLA?