Cu pană şi fără pană: al cui este, de fapt, dezastrul Pirelli?

Autor: Adrian Mihălţianu 02 iul. 2013 Opinii

Detaliile tehnice oficiale cu privire la cele patru explozii de pneuri (şi alte două evitate la limită) care au avut loc în timpul cursei de Formula 1 de la Silverstone vor fi anunţate în curând, însă un lucru este clar: a fost furtuna perfectă – o combinaţie de pneuri care se consumă extrem de rapid, bordurile de pe circuit care sunt mai dure cu pneurile decât pe alte circuite, piloţi care le-au abordat prea agresiv, echipe care le-au umflat mai puţin şi aşa mai departe.

Nimic nu spală însă dezastrul de imagine pentru Pirelli, firma fiind deja acuzată, pe mai multe voci, că a transformat Marele Circ într-un haos în care fiecare e mai preocupat de a-şi păstra pneurile (şi, în urma acestui weekend, am putea spune şi viaţa proprie) decât de a merge cât mai repede – esenţa Formulei  1, nu? Kimi Raikkonen, în stilu-i caracteristic, chiar şi-a pus pe monopost expresia #GodSaveOurTires, numai bună pentru a face explozie pe Twitter şi Facebook.

Oare chiar nu ştie Pirelli să facă pneuri? Bineînţeles că ştie, doar anvelopele sale ies în mod constant pe primele poziţii la teste, atât pentru maşinile premium, cât şi pentru cele de volum. Iar în motorsport, Pirelli are o tradiţie atât de lungă, încât nu mi-ar ajunge jumătate de site pentru a o descrie (începe în 1907, da?!) Mai mult, la cel mai înalt nivel, cel al pneurilor de Formula 1, Pirelli a fost furnizor de anvelope în 18 dintre cei 63 de ani de istorie a competiţiei, dacă am calculat exact!

Problemele din F1 se vor răsfrânge şi asupra vânzărilor de P Zero? Vom vedea…

Şi atunci? În primul rând, regulamentul este una dintre problemele majore – aş zice chiar capcanele – în care a căzut marca Pirelli. Nu doar că au fost forţaţi să facă pneuri care să se consume mai repede, pentru a creşte spectaculozitatea curselor, dar au fost legaţi de mâini şi de picioare atunci când a venit vorba de testarea acestora pe monoposturi, deşi firma a cerut de repetate ori să i se ofere măcar aceste sesiuni de teste. Abia în urma dezastrului de la Silverstone şi al anunţatului boicot al piloţilor pentru Marele Premiu German au primit undă verde de la Bernie Ecclestone să testeze anvelopele modificate. Şi să mai amintesc că echipele au refuzat la Montreal să folosească noile pneuri, considerate de Pirelli a fi mai sigure?

E deja ceva obişnuit, dar devine pe zi ce trece o problemă de imagine pentru Pirelli

E de aşteptat ca dezastrul de la Silverstone să nu se mai repete, iar pneurile Pirelli să fie modificate – cel puţin anul viitor să nu mai vedem pneuri din care sar bucăţi după doar câteva ture. Dar problema-cheie rămâne: actualul regulament este astfel conceput pentru a forţa cumva spectaculozitatea în Formula 1 prin intermediul pneurilor – singurele care mai necesită intrarea la boxe. Pirelli ar putea face oricând pneuri care să reziste şi o cursă întreagă, dacă e nevoie. Dar sunt forţaţi să facă exact invers, iar acum au exagerat. Şi cum singurul motiv al prezenţei Pirelli în Formula 1 este marketingul, ce rost ar mai avea să rămână în F1, dacă asta le explodează în faţă?

Vorba unui oficial de la Michelin, întrebat dacă ar dori să revină în Formula 1 – „nu cu actualul regulament”. De ce? Din trei motive: 1. FIA este cea care insistă pentru anvelope cât mai uşor consumabile; 2. Singura raţiune care te-ar îndemna să faci aşa ceva e doar plusul de imagine, căci altminteri tehnologiile dezvoltate în nişte pneuri care se autodistrug nu le vei aplica nicăieri altundeva; 3. Plusul de imagine dispare atunci când anvelopele tale se dezintegrează pe circuit, transformându-se într-un dezastru de PR.

Nu vreţi să ştiţi ce e pe pagina de Facebook a celor de la Pirelli. Celor de la FIA nu le scrie nimeni?

OK, dar atunci cum va rămâne cu opririle la boxe, cele care aduc totuşi spectaculozitate în F1, dacă Pirelli revine la anvelope durabile? Păi în primul rând, lupta pentru pole position va reintra în drepturi, pentru că piloţii nu se vor mai retrage repede la boxe pentru a-şi conserva anvelopele pentru cursă, nu? Apoi, se găseşte o altă modalitate prin care piloţii să fie nevoiţi să oprească acolo sau să depăşească mai des – de la un număr limitat de anvelope (durabile) la fiecare 2-3 etape, la reducerea numărului de mecanici care intervin la o maşină, de la alte sisteme prezente pe maşină care permit depăşirile, la schimbarea configuraţiei anumitor circuite, recunoscute pentru plictiseala care domneşte peste ele din cauza imposibilităţii de a depăşi. Idei ar fi, unele mai bune, altele mai proaste, dar anvelopele trebuie să redevină la fel de fiabile ca şi restul maşinii, altminteri ne uităm la Tire Management (TM), nu la Formula 1.

Căci, până la urmă, Formula 1 ar trebui să fie despre cum să conduci cât mai repede o maşină, la limita posibilităţilor sale, nu doar a anvelopelor. Despre cum să depăşeşti la viteze foarte mari şi despre cum strategia echipei tale te poate ajuta să câştigi bazându-te pe toate atuurile maşinii, nu doar pe managementul anvelopelor.

FIA pare a reacţiona, dar o face extrem de târziu. Doar talentul extraordinar al piloţilor şi ceva doză de noroc au făcut ca la Silverstone să nu avem răniţi sau morţi. Clar, cea mai mare parte a vinei o poartă Pirelli, pentru că nu au reuşit să găsească o cale de aur între spectaculozitate şi siguranţă.

Dar dacă vreţi să căutaţi un vinovat pentru dezastrul de imagine al Pirelli, nu-l căutaţi doar la marca italiană. Căutaţi-l la vârful FIA.

 

Voi ce părere aveţi? Cum se împarte vina? Ce s-ar putea schimba în Formula 1, pentru a ieşi din actuala situaţie?

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide