Dacia SUV – victima crizei economice?

Publicat: 05 01. 2009, 14:00

La început de an 2009, prima întrebare referitor la Dacia se referă la Dacia SUVoare vom mai avea Dacia SUV în 2009? De fapt, va mai exista vreun model Dacia SUV în viitor?

Renault-Nissan se scaldă în ape tulburi pe plan mondial, iar ultimele zvonuri afirmă că francezii sunt în căutarea unui partener strategic pentru o alianţă puternică. Experimentul Dacia Logan este, până acum, destul de reuşit, dar să nu uităm că Logan se vinde şi sub siglă Renault, Nissan, Mahindra sau Saipa.

De fapt, familia Dacia este destinată în primul rând pieţei auto europene, unde nu se ştie cât vor mai continua vânzările bune. Ceea ce nu ar exclude probabilitatea pesimistă ca Renault să renunţe la Dacia. În cel mai bun caz, Dacia ar fi cumpărată de chinezi, iar un posibil model Dacia SUV ieftin ar putea apărea undeva după 2011.

Totuşi, Renault a investit mult în Dacia, iar renunţarea la marca naţională nu cred că se numără printre priorităţi. Însă Renault va trebui să îşi eficientizeze activităţile, deci gama de modele să devină mult mai redusă. În acest caz, Dacia ar rămâne la stadiul de marcă ieftină, cu maşini pentru pieţe emergente, iar planurile de diversificare a gamei vor fi cel puţin amânate, dacă nu chiar abandonate.

Având în vedere că Dacia SUV este deja un proiect foarte avansat din punct de vedere tehnic şi logistic, abandonarea lui iese din discuţie. Dar Renault ar putea renunţa la ideea de a-l brandui Dacia: ruşii oferă condiţii foarte atractive pentru investitorii din domeniul auto, aşa încât Renault ar putea prefera să construiască noul SUV în fabrica Renault rusească, cu siglă Renault. Ceea ce ar însemna ca, în Europa, Renault Koleos să aibă un frate mai mic, şi nu un văr modest de la ţară. Mai ales că se mai pregătesc două SUV-uri Renault.

Nici măcar Dacia Sandero Stepway se pare că nu va exista în gamăRenault Sandero Stepway rămâne dedicat pieţei din America de Sud. Costurile promovării în Europa se consideră că ar fi prea mari, iar comercializarea sa pe bătrânul continent neprofitabilă. Sunt de acord că un pseudo-SUV bazat pe Dacia Sandero nu ar fi profitabil din punct de vedere financiar, dar ar însemna un profit foarte mare de imagine, fiind un deschizător de drum pentru viitorul Dacia SUV.

Renault se mai loveşte de o barieră: noile şi viitoarele norme europene, precum şi trendul tehnologiilor neconvenţionale. Toate acestea presupun costuri mari, în timp ce maşinile de categoria Dacia Logan sunt gândite cât mai ieftin şi cu tehnologii convenţionale, ba chiar uşor învechite. Poate că în 2009, pe fondul crizei economice, maşinile foarte ieftine încă vor mai face legea, dar, pe termen mediu, "maşinile verzi" sunt viitorul. Iar un model Dacia SUV mai scump nu prea are sorţi de izbândă pe o piaţă obişnuită cu produse Dacia foarte ieftine.

În concluzie, cred că Dacia SUV are şanse de a apărea pe piaţă, dar nu ştiu dacă în 2009 sau dacă va purta sigla Dacia.

VOI CE CREDEŢI?