Strategia Guvernului pentru autostrăzi: o scumpă inepţie

Trebuie doar să faci o comparaţie între fluxurile de transport înregistrate deja pe drumurile din România şi harta autostrăzilor „pregătite” de Guvern pentru următorii ani şi vezi că strategia guvernamentală are găuri imense, care ne vor costa pe toţi.

Strategia Guvernului pentru autostrăzi: o scumpă inepţie Strategia Guvernului pentru autostrăzi: o scumpă inepţie

Planul pentru următorii cinci ani cu privire la autostrăzi, prezentat ieri de prim-ministrul Victor Ponta, a reuşit să enerveze la culme reprezentanţii Dacia şi industriei auto. Motivul? Foarte simplu: Guvernul ignoră cu desăvârşire cerinţele lor insistente cu privire la o autostradă Piteşti – Sibiu, în timp ce alocă fonduri pentru autostrăzi inedite, precum Bucureşti – Alexandria, Buzău – Brăila – Galaţi, sau Târgu Neamţ - Roman.

Este incredibil cum guvernanţii ignoră fluxurile de marfă în favoarea fluxurilor turistice sezoniere şi mai ales a clientelei de partid. Documentul oficial al Guvernului indică faptul că va fi o dezbatere publică, lucru de salutat, de altfel. Dacia deja a declarat că e o nebunie ce vrea Guvernul, dar să dezbatem şi noi, aşadar:

Harta autostrăzilor pregătite de Guvern până în 2015. Remarcaţi oraşul... Sălaj.

Să luăm, de exemplu, autostrada Bucureşti – Alexandria, un drum care astăzi e puţin aglomerat până la Ghimpaţi, apoi pustiu până la Alexandria. Ce anume ar justifica această autostradă construită din cele 1.8 miliarde de euro „fonduri de dezvoltare regională”, ce trafic de marfă avem aici de e musai să legăm palatele ţigăneşti de lângă Alexandria cu Capitala? Răspuns: n-avem. Dar avem baroni locali care vor drumul ăsta cu nesaţ.

Apropo, în acest plan nu apare Centura de Sud a Capitalei, adică poate cel mai important drum în afară de Piteşti – Sibiu, cealaltă autostradă care nu apare în planurile guvernamentale de până în 2018. Cum este posibil să gândeşti autostrăzi de la Buzău la Brăila, dar să ignori drumurile cerute de economia reală?! Cum este posibil, apoi, să legi Brăila de Galaţi prin autostradă, dar să nu planifici un pod peste Dunăre, care să lege Galaţiul de Tulcea?

Să continuăm: avem autostrada Craiova – Calafat trecută ca fiind prioritară, dar nu şi Craiova – Piteşti, care va fi realizată doar în sistem PPP, adică în parteneriat cu un privat care va trebui să-şi asume costurile construcţiei şi întreţinerii. Asta, în ciuda insistenţei din partea oficialilor Ford pentru o autostradă care să lege Craiova de Piteşti şi de Sibiu, pentru că marfa lor se exportă spre Vest, nu spre Est sau Sud...

Revenim la lipsa autostrăzii dintre Piteşti şi Sibiu. Dacia o cere, Ford o cere, o cere întreaga industrie auto care asigură circa 10% din PIB, dar guvernanţii sunt surzi şi nu aud aceste cereri. Nu contează că ar avea 85% finanţare asigurată de UE, că din punct de vedere tehnic nu este mai grea decât cea care ar traversa munţii între Ploieşti şi Braşov, contează doar că Guvernul vrea să asigure cumva investitorul care va construi în regim PPP drumul peste Valea Prahovei că nu va pierde cumva din traficul acestei autostrăzi dacă se va deschide şi cealaltă străpungere a Carpaţilor.

Căci despre asta este vorba, până la urmă.

Harta cu fluxurile de transport din 2015, prognozate în 2006.

Despre bani luaţi din zonele unde era absolut necesar să se investească pentru a uşura traficul de marfă şi duşi către zonele unde era absolut necesar să fie umplute nişte buzunare de partid. Nu zice nimeni că nu e nevoie de o autostradă care să lege Moldova de Transilvania, sau Braşovul de Sibiu. Dar când vorbim de bani puţini, atunci prioritizăm având în vedere economia reală, traficul zilnic de marfă, nu traficul turistic de weekend, sau visele erotice ale baronilor locali, nu?

Dacă tot este în dezbatere publică, ProMotor îi răspunde Guvernului României cu privire la acest proiect: domnilor, regândiţi-l. Dacă vreţi să mai aveţi industrie auto în România, dacă vreţi ca aceasta să prospere, dacă vreţi ca viitoarele investiţii ale Dacia şi Ford să fie făcute în România, iar nu în alte ţări, dacă vreţi ca zecile de producători de subansamble să nu închidă fabricile şi să se mute mai la Vest, atunci faceţi cu prioritate autostrada Piteşti – Sibiu. Terminaţi mai întâi autostrada Sibiu – Nădlac, ca să nu mai mergem pe bucăţele de autostradă, apoi începeţi şi terminaţi Centura de Sud a Capitalei. Abia apoi uniţi Ploieştiul de Braşov şi, dacă vă mai rămân bani, şi de Buzău. Acolo sunt fluxurile cele mai mari de transport, acestea ar trebui să vă fie priorităţile pe următorii 5 ani, cele reale, care ţin cont de banii existenţi.

A, şi nu uitaţi să schimbaţi „oraşul” Sălaj de pe harta dumneavoastră cu oraşul Zalău, adevărata reşedinţă de judeţ, dacă tot faceţi un plan strategic. Altminteri s-ar putea să ne dăm seama că e totul o minciună. Şi n-ar fi frumos...