O zi cu Porsche World Roadshow

Autor: Adrian Mihălţianu acum 7 ani Prezentari

Porsche România a deschis un nou centru pentru mărcile Audi, Porsche, Bentley şi Lamborghini, într-un spaţiu imens – cel mai mare din Europa de Sud-Est, şi nu doar mare, ci şi foarte bine organizat (ai senzaţia că nu eşti în România…), aşa că se impunea o celebrare. Şi celebrarea a îmbrăcat forma unei ture cu modelele Porsche, o treabă pe care clienţii de Porsche o experimentează de obicei în cadrul Porsche World Roadshow – maşini aduse din Vest, organizare cu instructori vestici de la Porsche, cadrul fiind însă unul profund românesc.

Cum arată o zi în care ai ocazia să conduci rând pe rând cele mai interesante modele Porsche? Păi având în vedere că o începi admirând modelele Bentley şi Lamborghini din noul terminal (chiar aşa l-au botezat) dedicat maşinilor de lux, începe foarte bine. Apoi te pui la volanul primului Porsche întâlnit în cale şi te dezlănţui.

O mică parte a coloanei. Ce alegeţi?

Sau, mai bine spus, pleci agale într-o coloană de 22 de Porsche-uri de toate culorile şi mărimile, făcând senzaţie în toată Pipera (poate cu această ocazie s-au şi încruntat nişte sprâncene şi dat nişte telefoane de comandă…). Iar dacă la început te afli chiar într-un Carrera S, te bucuri de faptul că nu mai este la fel de nervos ca pe vremuri – puriştii vor comenta supăraţi în barbă, însă realitatea este că în traficul aglomerat numai de o maşină care să-ţi sară cu cei 400 de CP ai săi de sub picioare nu ai nevoie. Bestia toarce liniştit din motorul său boxer de 3.8 litri, dar imediat ce ai ieşit pe autostrada Bucureşti-Ploieşti iar instructorii aflaţi în faţa caravanei îţi dau verde, pricepi de ce sunt în stare cei 440Nm puşi integral pe puntea spate, căci eşti împins înainte într-un răget încântător al motorului, iar viteza devine aproape instantaneu ilegală. 

Dacă aş avea bani de un Porsche 911, aceasta ar fi culoarea aleasă!

Chiar şi în aceste condiţii, remarci cât de uşor este de şofat un Carrera S – dacă pe autostradă şi drumurile naţionale ştie să absoarbă surprinzător de bine asperităţile drumului, odată ce dă nas cu virajele montane ştie să le înghită fără să-ţi dea bătăi de cap, dar rămâne jucăuş exact cât trebuie pentru a te distra fără a te întrebuinţa prea mult.

Cea mai interesantă versiune de Carrera 4S

Sari apoi într-un Carrera Cabrio 4S pe locul pasagerului din dreapta şi chicoteşti în timp ce jurnalistul auto de lângă tine încearcă să-i destabilizeze fundul pe serpentinele dinspre Râşnov – ai încercat şi tu asta la Cercul Polar, pe gheaţă, şi ştii cât de greu este să faci maşina asta să derapeze. Pur şi simplu, sistemul de tracţiune integrală al Carrerei 4S te va ţine pe drum indiferent ce vei încerca să faci tu cu spatele maşinii – va trebui să-ţi învingi complet sistemele de siguranţă din creier pentru a reuşi un drift, iar drumurile publice nu sunt potrivite pentru asta… În schimb, succesiunile de viraje pot fi abordate extrem de tare cu 4S-ul, fără niciun stress: maşina e permanent lipită de asfalt, şoferul rânjeşte demonic, iar tu ca pasager rămâi liniştit şi fără rinichi rupţi, pentru că acelaşi şasiu care vorbeşte cu şoferul îţi lasă ţie spatele să se relaxeze.

Cayenne este uriaş, dar uşor de manevrat. Asta explică multe!

Urmează un Cayenne Turbo S la al cărui volan te simţi ciudat. Deodată, toată fermitatea unui 911 este înlocuită cu un şasiu mult prea comod şi indirect, ai impresia că pluteşti deasupra asfaltului, iar orice zgomot de afară se aude înfundat, undeva, departe. Schimbarea de la un cabrio la un SUV sport de lux este incredibilă şi îţi ia ceva timp să te obişnuieşti. Este maşina care mi-a plăcut cel mai puţin, dar asta nu înseamnă că nu ştie să accelereze fenomenal de rapid (V8, 550CP vă spun ceva?), sau că – în afara designului exterior cu care în continuare nu mă voi putea împăca – nu-şi bifează destoinic lista de dorinţe a clienţilor – de la supleţea cu care abordează virajele, la confortul interior suprem. Impresionant este însă modelul GTS, care are cu 110 CP mai puţin, dar parcă e mai uman: n-are frâne ceramice, însă simţi mai uşor cât de bine le dozezi, îl înscrii mai uşor pe viraje şi în general te bucuri mai mult de condus, păstrând şi toate celelalte atuuri. În acest caz, nu puterea (prea) mare contează, ci cât de bine este echilibrat întreg pachetul.

Cabrioletul e cel mai potrivit pentru a te desfăta cu serpentinele. Şi cu sunetul motorului!

În fine, bunul meu prieten Panamera Turbo (testat apoi şi în versiunea GTS) îţi aduce aminte de ce se bat clienţii Porsche pe această maşină. Din nou, nu sunt un fan al designului său, însă interiorul este desăvârşit, iar maşina ştie să-ţi ofere absolut tot ce-ţi oferă un Cayenne Turbo S, însă de la o înălţime mult mai prietenoasă cu amatorii de condus sportiv. Este berlina de lux prin excelenţă, destinată drumurilor lungi – nu degeaba am parcurs în ea distanţa Istanbul – Budapesta anul trecut!

Ce poţi spune la capătul unei zile în care ai urcat în trombă de la Bucureşti până la uimitoarea staţiune Cheile Grădiştei, apoi te-ai întors spre oraş pe la Pârâul Rece, într-o zi în care ploaia s-a jucat cu soarele, iar tu cu unele dintre cele mai sportive maşini de pe piaţă? Finalul de zi te lasă, sincer, fără cuvinte. Înţelegi însă, încă o dată, de ce costă aceste maşini atât de mult. Pentru că îţi şi oferă extrem de mult. Uitaţi de experienţa dată de limuzinele şi maşinile premium. Aici suntem la alt nivel. Tot ce vă pot dori este să ajungeţi să experimentaţi şi voi un astfel de tur. Iar dacă, prin întâmplare, vă permiteţi să luaţi o astfel de maşină, să nu ezitaţi. Căci nu veţi cumpăra doar un angrenaj incredibil de eficace, ci veţi cumpăra (sub orice formă veţi alege), o maşină cu mult suflet.

Iar sufletul, azi, la maşini, este ceva rar. Şi de nepreţuit.

Citește și...


Comentarii
Inchide