Exclusiv  Eveniment: ProMotor la ”Picnic Dacia 2011”

Am zburat 2.000 km pentru a vedea cea mai mare adunare de posesori de maşini Dacia, sub titulatura ”Grand Pique-nique Dacia 2011”. Ceea ce ne-a rezervat şi câteva surprize interesante.

Eveniment: ProMotor la ”Picnic Dacia 2011” Eveniment: ProMotor la ”Picnic Dacia 2011”

Este al treilea an în care Dacia Franţa organizează evenimentul "Grand Pique-niue Dacia", dedicat posesorilor de maşini Dacia. Anul 2011 a însemnat alegerea a trei locaţii în care mii de maşini Dacia s-au adunat în duminica de 22 mai, pentru ca posesorii lor şi familiile acestora să petreacă o zi cât mai plăcută. ProMotor a participat la cea mai importantă dintre ele, în apropierea Parisului, la Monampteuil.

Nu mă aşteptam să fiu impresionat la vederea maşinilor Dacia, din moment ce pe şoselele din România ele sunt un lucru foarte comun. Însă adevărul este că efectul celor câteva mii de maşini din parcare a fost destul de puternic (nu neapărat mândrie naţională, cât mai degrabă o uimire plăcută).

Majoritatea erau modele Sandero şi Logan MCV, dar am fost surprins să văd şi foarte multe Dacia Duster. Loganul este mult mai rar, francezii având un simţ pragmatic diferit de al nostru, clienţii "pieţelor emergente".

Dar nu maşinile au fost punctul principal pentru cei veniţi cu mic, cu mare, cu familia, cu prietenii, cu animalele de companie. Nicidecum. Câţiva dintre cei prezenţi mi-au spus că nu se consideră fani Dacia. Ei sunt clienţi Dacia şi au venit, pur şi simplu, să petreacă o zi frumoasă alături de ceilalţi, într-un cadru foarte frumos.

Vorbim de un complex întins pe o suprafaţă foarte mare, cu multe locuri de joacă pentru copii, cu multe spaţii verzi, ba chiar şi cu o mică plajă la marginea unui lac bine întreţinut. Cu alte cuvinte, un mare parc în mijlocul naturii, în care nici nu simţi cât de repede trece ziua.

Oficialii Dacia s-au ocupat de detaliile organizatorice, astfel încât participanţii la "Grand Pique-nique Dacia 2011" să se simtă cât mai relaxaţi: caruseluri pentru copii, trambuline gonflabile, jocuri şi concursuri, "coşurile" pentru picnic, precum şi un spaţiu în care cei interesaţi puteau experimenta mici doze de adrenalină la bordul modelelor Dacia Duster, conduse de experţi.

Am apreciat faptul că evenimentul a fost foarte puţin influenţat de factorul reclamă. Practic, doar gama de modele Dacia expusă în mijloc şi cortul cu accesorii Dacia îţi aminteau că nu e doar o ieşire la iarbă verde. În rest, însă, nimic agasant, pur şi simplu voie bună şi distracţie alături de alţi oameni care aveau acelaşi punct comun: veniseră cu o maşină Dacia.

Momentul pe care toată lumea îl aştepta a fost adunarea generală pentru poza de grup - de fapt, formarea "logo-ului uman". Practic, oficialii au trasat pe iarbă expresia "J'aime mon Dacia", iar oamenii s-au strâns în "litere", primind baloane albe şi roşii. De fapt, ne-am strâns, pentru că devenisem şi eu unul dintre cei care se distrau la picnic, renunţând pentru câteva momente la postura de jurnalist-observator.

O mică fanfară ne-a antranat pe toţi într-un progam la unison, cu urale şi bătăi din palme, ca la un concert live. La apariţia elicopterului din care era filmată mulţimea, ne-am strâns aşa încât să formăm un logo uman cât mai vizibil, după care am dat drumul baloanelor. Momentele în care acestea s-au ridicat în aer sunt indescriptibile, toată lumea se simţea pur şi simplu extraordinar, ca o mare familie.

Sincer, m-am înşelat amarnic: am plecat cu ideea de a descoperi ce poate să îi facă pe francezi pasionaţi de maşinile Dacia. Şi am descoperit că Dacia e pur şi simplu o parte normală a vieţii lor, fără ca mărcii să îi fie atribuite caracteristici pompoase sau fals-aspiraţionale.

Dacă în cazul altor fan-cluburi vorbim de fani adevăraţi şi devotaţi ai mărcilor sau modelelor respective, în cazul Dacia vorbim de clienţi francezi pragmatici, pentru care contează exact funcţiile de bază ale produsului: mijloc de transport spaţios, ieftin, suficient de bine dotat şi sigur.

Posesorii de Dacia pe care i-am întâlnit la picnic nu erau nicidecum oameni săraci, care nu şi-ar permite mărci superioare, aşa cum sunt luaţi în derâdere de criticii Dacia. Cei cu care am vorbit se consideră oameni raţionali, simpli, normali, cărora Dacia le oferă un produs conform cerinţelor de bază pe care le vor de la o maşină.

Logan MCV este o excelentă maşină de familie, fiind nu doar cea mai ieftină de pe piaţă care oferă până la 7 locuri şi un portbagaj uriaş, dar având şi un foarte bun raport între costuri şi caracterul practic. Duster este, de asemenea, văzut ca o alternativă foarte inteligentă şi pragmatică la SUV-urile compacte actuale, iar Sandero ca o maşină de oraş polivalentă şi ieftină.

În final, principala concluzie pe care am tras-o în urma participării la "Grand Pique-nique Dacia 2011" a fost aceasta: cel puţin în Franţa, Dacia a devenit, în foarte scurt timp, un mic simbol al gândirii pragmatice şi al unei mentalităţi normale. Sau un fel de brand al eficienţei - automobile simple pentru transportul personal.

Ca să îl citez pe un francez între două vârste: "Pour moi, Dacia est la vrai voiture de peuple maintenant" ("pentru mine, Dacia este acum adevărata maşină a poporului"). Eu unul am învăţat, în urma Picnicului Dacia din Franţa, că trebuie să analizez mai pragmatic doleanţele mele ca şi client, nu doar în domeniul auto. Nu înseamnă că am fost "convertit" într-un fan Dacia, dar cred că am avut destul de multe de învăţat de la francezi în această duminică, ca experienţă generală de viaţă.

Pe când un picnic Dacia şi în România? Sunt sigur că ne-ar ajuta la schimbarea mentalităţii - şi nu mă refer doar la cea legată de brandul auto naţional, care, în general, încă mai suferă la capitolul obiectivitate din partea criticilor. Nu sunt un naţionalist fanatic, dar mi-e destul de clar că francezii sunt mult mai mândri de Dacia decât noi, românii. Poate pentru că noi mai avem mult până să devenim la fel de pragmatici şi obiectivi faţă de maşini. Şi, cel mai important, cinstiţi cu noi înşine.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.