Keep it or leave it? Hai să vedem cum e mai bine, punct cu punct

Autor: Alexandru Banu 28 sept. 2017 Știri auto
Keep it or leave it? Hai să vedem cum e mai bine, punct cu punct

Decizia de cumpărare a unei maşini noi e o cumpănă capitală. Dincolo de evaluările noastre în funcţie de posibilităţile personale, sunt mici lucruri pe care le ştiu experţii. Acest studiu e făcut pe piaţa americană, însă poate fi adaptat pieţei noastre, respectând însă proporţia dintre veniturile şi preţurile românului şi cele ale americanului. Tendinţele se păstrează însă pentru că obiceiurile de consum sunt echivalente.

Costul mediu al unei maşini în SUA este 33.600$, iar venitul mediu pe gospodărie este 57.600$ (~5.000$ / lună).

IHS Markit, o companie de cercetare, spune că vârsta medie a maşinilor din traficul american e de 11.6 ani. Proprietarii ţin o maşină nouă 6.6 ani, mai mult decât în trecut. Cei care le cumpără la mâna a doua le ţin 5.5 ani.

Costurile de întreţinere spun că e mai ieftin să menţii în circulaţie o maşină mai veche decât să cumperi una nouă. Regula se păstrează chiar şi atunci când trebuie să înlocuieşti motorul cu totul – cost mediu 3.000$.

Regula 50-50 e sfântă pentru decizia de renunţare la maşina veche şi ideea cumpărării unei maşini noi. Atunci când reparaţiile de orice natură depăşesc într-un singur moment 50% din valoarea de revânzare a maşinii tale vechi, e bine să cumperi o maşină nouă.

Experţii în piaţă spun că trebuie să luaţi mereu în considerare starea maşinii ca să vă hotărâţi dacă o mai păstraţi. Dacă e bine-întreţinută, adică arată şi merge bine, maşina poate să vă ţină în medie 300.000 km.

Totodată, trebuie să calculaţi costurile care apar o dată cu învechirea maşinii (cauciucuri, baterii, alternator, distribuţie cu tot cu pompa de apă, traseu eşapament, kit ambreiaj).

Până pe la 160.000 de km le veţi fi înlocuit cam pe toate astea. Pe lângă aceste costuri fixe trebuie să judecaţi şi timpul pierdut şi stresul cu fiecare deplasare în service şi ivire spontană a unei probleme. Asta se face evaluând orele pierdute cu reparaţiile şi înmulţindu-le cu banii pe care îi câştigaţi într-o oră de lucru. 

În final, în afară de regula 50-50 care e testată şi confirmată, înlocuirea unei maşini vechi e o chestie de calcul personal în funcţie de tot ce v-am povestit mai sus – costuri de întreţinere anuală, “boli” cornice ale maşinii, componente care se apropie de finalul vieţii, oferta din piaţă de maşini noi şi second-hand, evaluarea programului de stimulare pentru înnoirea parcului auto (RABLA) şi, desigur, puterea financiară proprie în funcţie de veniturile medii realizate sau de oportunităţile de angajare care vi se ivesc.

Întotdeauna, trebuie să luaţi în calcul că nu toţi banii ecnomisiţi trebuie să se ducă pe o achiziţie de maşină. Mereu trebuie să aveţi o plasă de siguranţă pentru situaţii de viaţă. Aşa că, treceţi la calcule şi la discuţii în familie, apoi hotărâţi-vă dacă mergeţi la drum cu “băbuţa” sau dacă îi cântaţi prohodul.

Autor Alexandru Banu

Sursă Motor1

 

 

 

 

         

 

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide