O nouă dovadă că intersecţiile cu giratoriu sunt mai sigure decât cele semaforizate

Sperăm că autorităţile române sunt atente: un mic orăşel din SUA este dovada clară că sensurile giratorii sunt mai eficiente şi mai sigure decât cele clasice, fie cu semafoare, fie doar cu indicatoare. Şi vorbim de un experiment cu bune rezultate de 15 ani încoace!

O nouă dovadă că intersecţiile cu giratoriu sunt mai sigure decât cele semaforizate O nouă dovadă că intersecţiile cu giratoriu sunt mai sigure decât cele semaforizate

Nu cu mult timp în urmă v-am arătat un experiment al emisiunii Mythbusters, prin care se demonstra că un sens giratoriu e mai eficient decât o intersecţie clasică semaforizată.

Acum vă arătăm un experiment mult mai amplu, demarat în 1997 într-un mic orăşel american: Carmel, lângă celebrul Indianapolis, din Indiana. Un experiment care timp de 15 ani a demonstrat că sensurile giratorii ar trebui luate mult mai mult în serios.

Carmel e un oraş mic, având circa 70.000 de locuitori (cam cât Tulcea). Însă are cel mai mare număr de intersecţii cu giratoriu, raportat la numărul de locuitori: 70 de sensuri giratorii. De două ori mai multe decât intersecţiile semaforizate, la care se renunţă treptat.

În Europa, sensurile giratorii nu sunt o noutate, prima astfel de intersecţie apărând în Marea Britanie în 1966, multe dintre oraşele europene adoptându-le rapid. În Carmel, primul sens giratoriu a fost realizat de-abia în 1997, dar beneficiile sale i-au făcut pe cei din consiliul primăriei să urgenteze modificarea a cât mai multor intersecţii după acest model.

Carmel a devenit rapid ”capitala giratoriilor” din SUA, iar organizaţii precum IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) au realizat chiar şi studii privind impactul intersecţiilor giratorii. Iar rezultatele au fost uimitoare.

Conform specialiştilor, sensurile giratorii duc la reducerea accidentelor cu 37%, în timp ce accidentele soldate cu rănirea de persoane sunt mai puţine cu 75%!

Explicaţia este simplă: în intersecţiile clasice, multe accidente au loc din cauza maşinilor care intră frontal în lateralul altora, impactul dur afectând în primul rând persoanele lovite din lateral. Însă într-un sens giratoriu cele mai multe accidente se produc prin ”frecarea” laterală a maşinilor, ceea ce reduce considerabil riscul de rănire.

În plus, s-a mai constatat că în Carmel se reduce timpul de deplasare dintr-un loc în altul datorită sensurilor giratorii. Ceea ce a dus la un alt studiu la nivel naţional în SUA: prin transformarea celor mai aglomerate zece intersecţii normale în sensuri giratorii, timpul de aşteptare s-ar reduce cu până la 74%, ceea ce ar însemna şi o economie de combustibil estimată la un milion de litri de combustibil anual!

Şi acum, marea întrebare pentru autorităţile noastre: cum vi se pare ideea transformării intersecţiilor normale în sensuri giratorii?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.