20 de ani de la moartea lui Ayrton Senna. Ce a lăsat în urmă legenda Formulei 1

Astăzi se împlinesc 20 de ani de când una dintre legendele Formulei 1 a părăsit circuitul vieţii şi a păşit la piturile din ceruri. Iată moştenirea lăsată de marele Ayrton Senna.

20 de ani de la moartea lui Ayrton Senna. Ce a lăsat în urmă legenda Formulei 1 20 de ani de la moartea lui Ayrton Senna. Ce a lăsat în urmă legenda Formulei 1

„Doar pentru că am credinţă în Dumnezeu, nu înseamnă că sunt imun, nu înseamnă că sunt nemuritor”.

Ayrton Senna e un nume care îi va face pe mulţi pasionaţi ai sporturilor cu motor să exclame „el e cel mai bun!”. Iar cea mai aprigă luptă a opiniilor e în discuţia Senna vs. Schumacher.

Cu siguranţă, fiecare tabără are argumentele sale, mai bune sau mai proaste, însă un lucru e cât se poate de clar: cei mai mulţi dintre noi au avut privilegiul de a fi contemporani cu aceşti doi maeştri ai volanului şi ar trebui să fim bucuroşi că am putut vedea, pe viu, luptele, succesele şi eşecurile celor doi.

Astăzi, la 1 mai 2014, se împlinesc 20 de ani de când brazilianul Ayrton Senna şi-a pierdut viaţa într-un accident cumplit în timpul Marelui Premiu de Formula 1 al statului San Marino. Şi, ca şi cum nu ar fi fost de ajuns, cu o zi înainte, în timpul calificărilor, începătorul Roland Ratzenberger a murit şi el într-un accident, marcând, astfel, un weekend negru în istoria sporturilor cu motor.

Cariera lui Senna lui Formula 1 a durat zece ani, brazilianul debutând în Marele Circ în Marele Premiu al Braziliei din 1984 într-un monopost al echipei Toleman. În urma calificărilor, el a plecat în cursă de pe locul 17, însă în turul cu numărul opt a fost nevoit să abandoneze din cauza unei explozii la motor. Primul punct a venit în cursa următoare, la Marele Premiu al Africii de Sud, când a terminat pe locul şase.

Un bărbat trece prin faţa unei fotografii cu Ayrton Senna

După primul sezon petrecut la Toleman, Senna a trecut la Lotus, unde a obţinut primul său pole-position din carieră. Tot aici, brazilianul a început să-şi demonstreze abilităţile excelente de control pe circuit umed, abilităţi care îl vor face celebru câţiva ani mai târziu. Anul 1985 i-a adus un loc patru în campionat.

La Donington în 1993, Senna a depăşit cinci monoposturi într-un singur tur, pe ploaie

Primul titlu de campion mondial a venit în anul 1988, când brazilianul a trecut la echipa McLaren, unde l-a avut drept coechipier pe nimeni altul decât Alain Prost, omul care obţinuse până atunci două campionate mondiale. Acesta este şi anul în care Senna a devenit cunoscut pentru ambiţia sa de a câştiga, indiferent de condiţii.

Luptele duse între cei doi coechipieri – Senna şi Prost – ar fi de domeniul ştiinţifico-fantastic astăzi. Rivalitatea dintre cei doi a fost atât de mare încât Alain Prost era cât pe ce să facă un accident la 290 km/h în Marele Premiu al Portugaliei din 1988.

Bătălia dintre cei doi a durat mulţi ani în care accidentele erau la ordinea zilei.

În 1994, Senna a trecut de la McLaren la Williams şi a avut de-a face cu noua stea a Formulei 1, Michael Schumacher. Acum, la 20 de ani de la weekendul fatidic al Marelui Premiu al statului San Marino, toate indiciile par a duce la un dezastru.

În timpul calificărilor, Rubens Barrichello a fost implicat într-un accident serios, în care şi-a rupt nasul şi o mână şi a fost nevoit să abandoneze. Apoi, în ziua de sâmbătă, începătorul Roland Ratzenberger a murit după ce monopostul său a rămas fără eleronul faţă şi a intrat în virajul Villeneuve cu peste 300 km/h, izbindu-se apoi de un zid de beton.

Duminică, în ziua cursei, accidentele au continuat. Monopostul lui JJ Lehto nu a pornit de pe linia de start şi a fost lovit de Pedro Lamy, după care a fost scos pe circuit safety carul, un Opel Vectra care nu a rulat foarte rapid. De altfel, Senna s-a apropiat de safety car şi i-a cerut şoferului să mărească viteza.

În turul cu numărul şapte, în virajul Tamburello, Senna a ieşit de pe circuit şi a lovit un perete de beton la aproximativ 230 km/h.

Brazilianul a fost scos din monopost în mai puţin de două minute de la accident şi, după câteva îngrijiri la faţa locului, a fost trimis la spitalul Maggiore din Bologna, unde a fost declarat mort după câteva ore.

Ayrton Senna a fost votat de mai multe ori ca fiind unul dintre cei mai buni piloţi din istoria Formulei 1. El a obţinut trei titluri de campion mondial şi a rămas în istorie ca unul dintre cei mai pricepuţi şi rapizi piloţi din sporturile cu motor.

În urma morţii sale, siguranţa circuitelor de Formula 1 a fost îmbunătăţită dramatic – circuitele au fost regândite, barierele de protecţie au fost îmbunătăţite, iar puterea monoposturile a fost redusă foarte mult.

Decesul lui Senna a făcut ca guvernul Braziliei să declare trei zile de doliu, iar mulţi fani conaţionali consideră moartea sa ca fiind o tragedie naţională. În timpul funeraliilor, aproximativ trei milioane de oameni au împânzit străzile din Sao Paulo pentru a-i aduce un omagiu legendei născute la 21 martie 1960.

După tragedia de la 1 mai 1994, s-a descoperit că Senna a donat aproximativ 400 de milioane de dolari americani din propriile venituri pentru a-i ajuta pe copiii săraci din Brazilia. Totodată, familia sa a înfiinţat un ONG care îi poartă numele şi care lucrează pentru a-i ajuta pe copiii şi adolescenţii brazilieni să îşi găsească un scop în viaţă şi să iasă din sărăcie.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.