În inima McLaren. REPORTAJ

Autor: Adrian Mihălţianu 27 nov. 2014 Formula 1

Până acum nu a mai fost niciun pilot cu numele Kevin în Formula 1. Cu excepţia unui anume american, Kevin Cogan, care a încercat să se califice la două curse din 1980 şi 1981 dar nu a reuşit.

În 1995, la Marele Premiu al Pacificului, un anume Jan Magnussen şi-a făcut debutul în Formula 1 la echipa McLaren. Danezul, 22 de ani pe atunci, l-a înlocuit pe Mika Hakkinen, operat de apendicită, pentru cursa din Japonia. Pentru Jan Magnussen, locul 12 pe circuitul din Aida, a fost singura participare în acel an. Doi ani mai târziu a revenit cu echipa Stewart Grand Prix, dar după ceva mai mult de un an a fost înlocuit din lipsa performanţelor. A adunat un singur punct pentru echipă, fiind apoi înlocuit de Jos Verstappen în 1998. Jan Magnussen s-a bucurat de un succes mult mai mare în cursele de turisme şi GT având, printre altele, patru victorii de clasă la Le Mans . 19 ani mai târziu şi aproape la aceeaşi vârstă un alt Magnussen şi-a făcut debutul în Formula 1 la McLaren: Kevin Magnussen, 21 de ani, fiul lui Jan.

Kevin s-ar putea apuca oricând de actorie. Deocamdată preferă Marele Circ

Povestea lui Kevin Magnussen seamănă puţin cu cea a lui Lewis Hamilton. La 17 ani a intrat în atenţia celor de la McLaren, iar patru ani mai târziu Magnussen a fost nominalizat în locul lui Sergio Perez alături de Jenson Button ca pilot al echipei din Formula 1. Surpriza nu a fost una chiar atât de mare ţinând cont de rezultatele obţinute de Kevin la testele tinerilor piloţi, dar faptul că avea mai puţin de 1.000 kilometri parcurşi la volanul unui monopost de Formula 1 a fost totuşi o manevră curajoasă, mai ales că echipa venea după un sezon nu foarte bun, iar obiectivul principal era să se lupte din nou măcar pentru un loc în top 3. “Este vorba să te concentrezi pe ceea ce este posibil, pe ceea ce poţi să obţii. Nu trebuie să mă panichez, trebuie doar să fac progrese. Niciodată nu poţi fi prea bine pregătit în acest sport, întodeauna mai poţi face ceva în plus, dar acum pentru mine este important să particip la cât mai multe curse. Unul dintre lucrurile pe care mi le-a spus Jenson Button, care a participat deja la 250 de curse, este că tot timpul mai are ceva de învăţat”, a spus danezul la începutul sezonului 2014.

Un prim sezon bun, dar nespectaculos, în afara primei curse. Ce urmează?

Într-o perioadă când mulţi piloţi au ajuns în Formula 1 completând un cec destul de substanţial, Kevin Magnussen a mizat pe cartea performanţelor sale. Şi până acum nu putem spune că a dezamăgit. Evident, McLaren nu i-a putut pune la dispoziţie, încă, un monopost cu care să câştige curse, dar sezonul său de debut, încheiat pe locul 11, cu 55 de puncte în total, i-a pus pe cei de la McLaren în faţa unei decizii grele: îl păstrează pe Jenson Button, sau merg mai departe cu Alonso şi Magnussen?

Rămâne de văzut.  Şi cum Formula 1 a ajuns în Europa acum, pe un teren mai familiar pentru tânărul danez, cu siguranţă vom vedea exact care este potenţialul său. McLaren Mercedes are acest potenţial, iar Kevin este sufient de ambiţios pentru a reuşi un al doilea sezon chiar mai bun decât primul. Iar tatăl său are de ce să fie mândru: a fost depăşit deja zdravăn, din toate punctele de vedere.

Sfaturile lui Kevin Magnussen către tine, fanul ProMotor

Pornim discuţia de la campania Johnnie Walker, „Never Drink and Drive” şi abia mă abţin să mustăcesc atunci când îmi răspunde că nu, nici nu-şi pune problema să bea şi să conducă – e totuşi un puşti născut şi crescut în Danemarca, o ţară în care prietenia cu paharul e renumită. N-am de ce mustăci, totuşi, pentru că ştiu că un pilot ca el nu-şi poate permite să aibă escapade bahice de genul celor la care se deda James Hunt – trăim în alte vremuri, iar aşa cum tehnologia şi planificarea în cel mai mic detaliu a curselor stau la baza succesului celor de la McLaren, nici viaţa de sportiv nu e scutită.

Nu fi prost, îmi spune Kevin, băutura şi condusul n-au nicio legătură, mi se pare absolut de bun simţ ca atunci când vrei să te simţi bine cu prietenii să nu bei dacă ştii că trebuie să faci şi drumul înapoi cu maşina. Niciodată, dar niciodată să nu te urci băut la volan, iar ochii lui Kevin se animă în timp ce îmi arată că nu e în această campanie doar pentru că aşa vrea sponsorul. Pentru el, e un mod de viaţă.

Şi nu, nici nu-i trece prin cap să se ia la întrecere pe şoselele publice, deşi are două drumuri din Scandinavia care-i plac foarte mult, pentru că duc în locuri care-i plac. Condusul sportiv e pentru circuit, pe stradă mergi atent şi te bucuri de călătorie, chiar şi la 21 de ani, vârstă la care alţii îmbrăţişează copacii cu maşinile.

S-a amuzat să se vadă în nr. 111 de ProMotor. Se va fi obişnuit să apară tot mai des în publicaţiile auto

Nu, nu are un model sau un mentor în Formula 1, dacă vă întrebaţi, pentru că vrea să fie mai presus de toate el însuşi. Când afirmă asta, mă gândesc că am deja în faţă un om cu mentalitate de campion, cu un ego suficient de mare pentru a-l propulsa la vârf. Kevin adaugă şi că îl preţuieşte pe Button, coechipierul cu enorm de multă experienţă în Formula 1, şi că învaţă de la el, dar că, până la urmă, tot ce trebuie să facă este să fie el însuşi din ce în ce mai bun. Cam ca McLaren, aşa.

Anul ăsta e sigur că nu va deveni Campion – dar asta nu înseamnă că nu e foarte bun. În afară de podiumul de la începutul sezonului, Magnussen a mai terminat în puncte de cinci ori, fiind la 20 de puncte în spatele coechipierului său James Button, fiind la ora interviului pe locul 9 în clasamentul general. Când îl întreb în ce an şi-a propus să fie totuşi campion, îmi răspunde cu un zâmbet larg şi încrezător: prima dată va fi destul de curând, apoi mai vedem.

Au fost ceva fricţiuni între Button şi Magnussen, mai degrabă din cauza unor sfaturi părinteşti un pic cam deplasate din partea britanicului, dar faptul că Magnussen s-a clasat aproape în toate cursele la mică distanţă de el arată cât de mare e viitorul danezului, care are 13 ani în faţă pentru a se juca cu maşinile aşa cum o face James Button la cei 34 de ani ai săi. În ciuda acestor lucruri, Kevin ştie să tacă atunci când încercăm să-l provocăm, apelând din nou la zâmbetul său magic de blond nordic. Vom vedea dacă îi va fi coechipier lui Alonso, nu-şi face griji pentru asta.

Magnussen a dat dovadă de talent, dar mai are de învăţat în Marele Circ

În fine, dacă ar avea de dat un sfat tinerilor de vârsta lui ar fi acela de a-şi urma visul, dar şi de a accepta că asta presupune foarte mult efort, foarte multă muncă, un dram de noroc dar şi faptul de a fi dispus să înveţi mereu. Nici nu vreau să ştiu ce va reuşi Magnussen să facă atunci când va învăţa suficient, dar, aşa cum i-am spus-o şi la finalul interviului, sunt absolut sigur că nu va avea în faţa sa doar un singur titlu în Formula 1, pentru că ştie deja să privească dincolo de motorsport. Şi de propria-i vârstă fragedă.

Formidabila maşinărie McLaren e făcută să reziste

Mi se pare fascinant cum anumite companii pot pune laolaltă tot ce e mai bun din mai multe lumi. Plec de la Woking admirând clădirea în formă de Yin şi Yang, semn al unei creativităţi cu substrat filosofic, şi mă gândesc că orice antreprenor din România care ar veni aici ar avea de învăţat în două ore mai mult decât în luni de zile – de la modul în care coloşi precum McLaren şi Johnnie Walker ştiu să îmbine tradiţia cu tehnologia de ultimă oră, la seriozitatea cu care iau viaţa în piept puşti de 21 de ani. Dar poate timpul nu e pierdut, aşa că, dacă aveţi drum prin Londra, nu ezitaţi să încercaţi şi un tur special la Woking, în zilele în care accesul publicului (select) este permis.

Cei circa 100 de metri de trofee, unul mai important ca altul, îţi dau măsura reală a acestei echipe formidabile

Iar data viitoare când vă cumpăraţi un monitor de sănătate de purtat la mână, verificaţi-l mai atent. S-ar putea ca cel puţin o parte din tehnologia de la interior să fi fost dezvoltată de magicienii în halate albe din Woking, lucrând la doar câţiva metri distanţă de locul în care se asamblează supermaşinile de stradă, sau în care se repară şi îmbunătăţesc permanent monoposturile de Formula 1. Ca într-un final de secol XXI.

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide