Acasă la Dacia

Autor: Dragoş Băltăţeanu acum 10 ani Știri

Ziua
a început cu o întâlnire matinală la sediul Dacia din cartierul
Militari. O oră şi ceva mai târziu era la poarta uzinei din
Mioveni. Am intrat în mini oraşul Dacia şi după câteva ture pe
străzile întortocheate din interior ne-am oprit lângă departamentul
de caroserie.

A fost prima dată când am trecut pragul uzinei
Dacia.
Aveam experienţa uzinelor TPCA de la Kolin, Cehia
unde se asamblează tripleţii Peugeot 107, Citroen C1 şi Toyota
Aygo, apoi uzina KIA de la Zilina, Slovacia şi Hyundai de la
Nosovice, Cehia.

Mă aşteptam la un proces tehnic ceva mai învechit dar uzinele
Dacia sunt absolut identice cu cele din vest. Ce-i drept,
gradul de robotizare este foarte scăzut în comparaţile cu uzinele
din Cehia şi Slovacia dar în rest nu sunt diferenţe
majore.

Am văzut cu ochii noştri cum prinde formă noul model
Duster.
Producţia este deja în forţă, curtea fiind plină
de modele aşteptând să fie încărcate în camioane şi trenuri.
Majoritatea pleacă la export iar în România primii proprietari îşi
vor primi Duster-ul la începutul lunii mai.

Naşterea Duster-ului începe în departamentul de
caroserie
. Tabla este presată în elementele caroserie care
apoi sunt sudate bucată cu bucată până caroseria prinde formă.
Puţini roboţi în departamentul caroserii, personal am numărat doar
vreo doi. Operaţiunile sunt făcute de operatori umani care mânuiesc
nişte cleşti uriaşi pentru sudura în puncte. Aceştia privesc
curioşi către aparatele noastre de fotografiat dar nu se opresc din
procesul de asamblare a caroseriilor.

Am
trecut apoi în viteză prin uzina Renault Mecanique Roumanie.
Aici se fac cutiile de viteze pentru toate modelele din
gama Dacia şi nu numai.
Aici este adevărata farmacie.
Utilajele sunt impecabile iar lăzile sunt pline de pinioane şi
arbori. Noi am vizitat doar una din secţiile uzinei mecanice, mai
precis cea unde se fabrică şi asamblează cutiile din familia TL.
Două versiuni ale cutie de viteze TL se produc aici, acest
tip de cutie fiind regăsit pe multe modele Renault şi
Nissan.

Ultima oprire a fost în departamentul de montaj. Pe
aceeaşi linie de asamblare, lungă de peste un kilometru, regăsim
toată gama de modele Dacia. Duster stă alături de Logan şi Sandero
aşteptând să fie echipat cu toate elementele necesare unui
automobil.
Nici aici nu sunt mulţi roboţi, există unul
care aplică masticul pentru parbriz, în rest operatorii umani fiind
prezenţi din nou la datorie. Împerecherea caroseriei cu motorul şi
trenul de rulare este cel mai important proces ce are loc pe banda
de montaj. Apoi se adaugă restul de elemente. Parbriz, scaune,
bord, etc. La final se face plinul de lichide şi motorul este
pornit pentru prima dată. Nou-născut-ul Duster trece apoi printr-o
serie de teste. Se reglează roţile, se verifică trenul de rulare,
frânele, farurile şi dacă toate elementele au fost bine montate.
Apoi trece prin „cabina de duş” unde este simulată o ploaie
puternică. La final caroseria este inspectată sub o lumină
puternică. Dacă totul este în regulă, Duster părăseşte
departamentul de montaj şi îşi va aştepta cuminte rândul la
transport în imensa parcare cu 10.000 de locuri din zona de
logistică Dacia.



Comentarii
Inchide