Care este cel mai mare motor cu patru cilindri din lume montat pe o mașină. Bestia din Torino funcționează și astăzi

Autor: George Cristea acum o lună Știri

Motoarele actuale sunt din ce în ce mai mici și au din ce în ce mai puțini cilindri. Dar în vremurile de glorie ale automobilului, au existat motoare cu capacități cilindrice monstruoase, iar unele cu un număr impresionant de cilindri. Este interesant că cel mai mare motor montat pe o mașină (ca cilindree) a avut numai patru cilindri.

Intră în Galeria FOTO

Downsizing este un trend care se asigură că motoarele termice vor trece treptat în irelevanță, la capătul unei perioade lungi de agonie. Mai puțin cilindri, mai puțini centimetri cubi și, pentru a compensa toate acestea, o turbină care aduce propriile probleme – vedem aceste lucruri la aproape toate mașinile comercializate astăzi. Este greu de crezut că au fost vremuri în care mașinile aveau motoare cu un număr impresionant de cilindri, iar cilindreele atingeau valori astronomice.

Mașinile Bugatti au astăzi motoare cu cilindreea de 8 litri, având o configurație cu 16 cilindri montați în W. Totuși, în istorie au existat motoare cu capacitate cilindrică mai mare, dar și motoare cu un număr mai mare de cilindri. Cea mai mare cilindree montată pe un șasiu cu patru roți (îi putem spune mașină, prin indulgență) a fost de 28,4 litri. În același timp, motorul cu cel mai mare număr de cilindri a fost unul montat pe o motocicletă și avea, potrivit Guiness World Records, 48 de cilindri.

Cel mai mare motor cu patru cilindri din lume are o cilindree imensă

Este impresionant că cilindreea de 28,4 litri aparține unui motor care are numai patru cilindri. Acesta este oficial este cel mai mare motor cu patru cilindri din lume montat pe o mașină. Iar mașina se numește Fiat S76 și a fost construită special în 1910 pentru a stabili un record de viteză. Supranumită „Bestia din Torino”, Fiat S76 a avut probleme în a-și îndeplini menirea, cu toate că a reușit o viteză maximă de 213 km/h. Povestea este însă mult mai complicată.

Puterea motorului de 28,4 litri al lui Fiat S76 era de 290 CP, iar soluțiile tehnice erau avangardiste pentru vremea respectivă. Motorul dispunea de trei supape pe cilindru (două de admisie și una de evacuare) și două bujii pe cilindru. Avea două axe cu came în capul cilindrilor (DOHC), iar aprinderea era asigurată de un sistem Bosch cu magnetou de înaltă tensiune.

Bestia din Torino nu și-a îndeplinit menirea, dar este funcțională și astăzi

Primul exemplar Fiat S76 a fost testat de pilotul italian Felice Nazzaro, care a considerat însă mașina de peste 1,7 tona ca fiind „incontrolabilă”. Un al doilea exemplar a fost vândut de Fiat prințului rus Boris Suhanov, care a plătit mai mulți piloți pentru a stabili recordul de viteză pe uscat.

Pietro Bordino a refuzat să meargă cu mai mult de 145 km/h inițial, dar ulterior s-a aventurat la 187 km/h. În decembrie 1913, prințul Suhanov l-a angajat pe americanul Arthur Duray, care a atins viteza record de 213 km/h pe circuitul Ostende din Belgia. Recordul nu a fost însă omologat niciodată, pentru că pilotul nu a reușit să parcurgă cursa în sens invers în decurs de o oră.

Chiar dacă, după război, mașina a fost dezmembrată, Bestia din Torino își trăiește o nouă viața după ce a fost reconstruită de un entuziast britanic. Pasionații motoarelor au putut-o admira în 2016 la Goodwood, scuipând flăcări și meritându-și denumirea.



Comentarii
Inchide