Cât de eficientă este frâna de motor la o mașină cu transmisie automată? VIDEO

Autor: Mihai Morcovescu acum 5 luni Știri auto

În afară de clasica frână de picior, care este cea mai cunoscută și cea mai folosită metodă de frânare, mai există și frâna de motor. Aceasta este recomandată să fie aplicată atât în condiții normale de drum, cât și în situații extreme. Mulți șoferi, însă, au auzit despre frâna de motor, dar nu știu să o folosească și nici cât de eficientă este.

Ce este frâna de motor?

Pentru a reduce viteza și a opri o mașină există trei tipuri de frână: frâna de picior, cea de mână și cea de motor. Comparativ cu celelalte două moduri, pentru a încetini, frâna de motor folosește motorul, nu sistemul mecanic.

Acest tip de frânare se obține prin retrogradarea succesivă dintr-o treaptă superioară într-una inferioară. Atenție: ai grijă că nu depășești regimul de turații acceptabil al motorului! Astfel, motorul nu mai produce energie de mișcare, ci va consuma energia de mișcare a automobilului reducându-i viteza.

Tehnic vorbind, când folosești acest tip de frână, clapeta de accelerație se închide și oprește parțial fluxul de aer către galeria de admisie. Cu cât turația va fi mai mare, cu atât efectul imprimat va fi mai accentuat.

Acest efect se resimte mai repede la mașinile pe benzină decât la cele diesel. Asta, deoarece viteza este redusă prin simpla eliberare a pedalei de accelerație.

Ce beneficii prezintă acest tip de frânare?

Unul dintre avantajele folosirii frânei de motor este conservarea sistemului de frânare. Printr-o folosire frecventă  acestui procedeu de frânare vei reduce uzura discurilor și a plăcuțelor de frână. Totodată, vei proteja și anvelopele.

Acest tip de frânare este recomandat pe suprafețele de rulare cu aderență redusă deoarece împiedică blocarea roților. În același timp, trebuie să reduci viteza gradual, adică să eviți o retrogradare agresivă a treptelor.

Un stil de condus agresiv te va face să simți nevoia să schimbi treptele de viteză mai repede decât trebuie. În această situație s-ar rupe aderența și vei pierde controlul asupra mașinii.

De asemenea, prin folosirea frânei de motor reduci consumul de combustibil. Dacă vei lăsa schimbătorul de viteze în poziția neutră sau vei apăsa des ambreiajul, vei provoca o uzură mai mare a frânelor. În plus, consumul de carburant va crește.

Cum se folosește frâna de motor dacă ai cutie automată?

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

Dacă deții o mașină cu transmisie automată vei putea aplica frânarea de motor. Cu toate acestea, trebuie să știi că forța de frânare a motorului nu va fi la fel ca la o mașină cu cutie manuală. Cu alte cuvinte, procedeul nu va fi la fel de eficient.

O să observi că autoturismul nu va încetini așa de mult pe cât ți-ai dori. Explicația este aceea că o singură componentă a transmisiei automate acționează asupra roților.

Frâna de motor în cazul mașinilor cu transmisie automată se realizează în două moduri. Dacă mașina ta nu este prevăzută cu padele la volan, comută levierul schimbătorului de viteze în modul „manual” și retrogradează succesiv până ajungi în treapta întâi.

În cazul în care automobilul tău are padele la volan, procedura este mai simplă. De la clapeta din stânga, pentru trepte inferioare, vei retrograda succesiv până când vei ajunge în treapta întâi de viteză.

Reține: Întotdeauna când folosești frâna de motor, pentru a crește eficiența la frânare, folosește și frâna de picior.

VIDEO


Sursa foto: Promotor.ro


Mihai Morcovescu
Mihai Morcovescu
Sunt ziarist cu o experiență de peste 20 de ani în presa sportivă și auto din România, atât în print, cât și în online. Am scris de-a lungul timpului la Agerpres, Sport XXI, Jurnalul Național, Gazeta Sporturilor, ProSport, Autocar, AutoMotorsiSport.ro, Auto.ro, etc. De asemenea, am făcut ... citește mai mult

Comentarii
Inchide