Cât este de rentabilă o mașină electrică comparativ cu o una convențională

Autor: ProMotor acum o lună Știri

Dacă v-ați întrebat cât este de rentabilă o mașină electrică comparativ cu o mașină convențională, acum avem un răspuns obiectiv, adaptat condițiilor pieței din România. Roland Berger a lansat primul index de electromobilitate din România – Romanian E-mobility Index (REI), care-și propune să constituie un indicator al gradului de dezvoltare al pieței locale de electromobilitate. Acesta va avea o frecvență semestrială Prima ediție a indexului relevă un scor al pieței locale de electromobilitate de 31, raportată la un potențial prognozat de dezvoltare de 100 în anul 2025.

Pentru prima ediție a Romanian E-mobility Index (REI), Roland Berger a oferit o analiză de rentabilitate a achiziției unei mașini electrice, comparată cu achiziția unui automobil convențional. Rezultatul arată că achiziționarea autovehiculelor electrice devine preferabilă din punct de vedere economic pentru durate de utilizare mai mari de 5 ani, dar numai atât timp cât funcționează programul Rabla Plus.

Cât este de rentabilă o mașină electrică

Calculul costului total de exploatare (TCO), ce va fi realizat în fiecare ediție a studiului, evidențiază condițiile în care achiziționarea unui autovehicul electric este preferabilă din punct de vedere economic în raport cu un autovehicul pe bază de combustie internă. Având în vedere investiția inițială, subvențiile disponibile și costurile de operare (în principal combustibil și mentenanță), autovehiculele electrice ating un TCO mai mic după 5 ani de utilizare, la un rulaj mediu anual de 15.000 de kilometri. Dragoș Fundulea, Project Manager Senior în cadrul Roland Berger, a detaliat analiza comparativă:

„Principalele economii sunt rezultatul costurilor reduse cu combustibilul, care pot fi cu peste 70% mai scăzute în condițiile nivelului tehnologic actual. În contextul pieței din România, însă, subvențiile obținute prin programul Rabla Plus aduc cea mai semnificativă contribuție – fără acestea, parcursul mediu anual ar trebui să se apropie de 30.000 km pentru ca achiziția unui autovehicul electric din clasa compactă de exemplu să aibă sens din punct de vedere economic.”

Ușurința în utilizare este esențială

Daca argumentul economic favorizează, din ce în ce mai mult, opțiunea achiziției unui autovehicul electric, nu același lucru se poate spune despre ușurința de utilizare. Rețeaua publică de stații de încărcare va trebui să continue dezvoltarea pentru a asigura confortul și flexibilitatea încărcării pentru conducătorii auto. Posibilitatea valorificării timpului în care autovehiculele se încarcă este un criteriu decisiv din perspectiva utilizatorilor, motiv pentru care sectoarele retail și HoReCa sunt lideri considerând numărul de stații de încărcare instalate. Viteza de încărcare este, de asemenea, un factor cheie, stațiile de încărcare cu putere mai mare de 22 kW (încărcare rapidă) având ponderea cea mai mare în rândul benzinăriilor, ce țintesc să se apropie de combustibilii clasici din perspectiva timpului de încărcare.

Taxa Oxigen are beneficii limitate

Introducerea taxei Oxigen în București începând cu anul 2020 va marca implementarea primei inițiative de restricționare a accesului autovehiculelor pe bază de combustie internă în municipalitățile din România. Măsura vine ca urmare a gradului de poluare accentuat din capitală, inițiative de tipul acesta fiind utilizate la scară largă în Europa de Vest. Deși se așteaptă ca taxa să aibă efecte pozitive asupra calității aerului, beneficiile acesteia vor fi limitate de o serie de aspecte precum:

  • Absența unor ținte clare, asumate, pentru valorile care determină calitatea aerului.
  • Lipsa diferențierii restricțiilor între autovehiculele pe benzină și autovehiculele diesel, cele din urmă având emisii semnificativ mai mari la nivele de poluare Euro similare.
  • Lipsa unei strategii integrate de promovare a mobilității „verzi” și reducere a poluării, care să includă susținerea serviciilor alternative de electromobilitate.


Comentarii
Inchide